شناسهٔ خبر: 26224199 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

نخستین مدرسه سبز در شیراز احداث می‌شود

نمایندگی فارس

طی سال‌های اخیر یکی از مسائل مبتلا به جامعه ایرانی، دریافت وجه از سوی مدارس مختلف دولتی بوده؛ موضوعی که آموزش و پرورش آن را به شکل کامل رد یا تایید نکرده است. این موضوع بار دیگر و همزمان با پایان سال تحصیلی، شاهد پررنگ شدن آن خواهیم بود!

صاحب‌خبر -

‌به گزارش ایسنا، زمانی که موضوع لزوم خلاقیت و ایده پردازی در طراحی مدارس جدید با در نظر گرفتن اهداف مختلف زیست محیطی، اقتصادی و آموزشی مطرح شد، مدیرکل نوسازی مدارس فارس از دنبال شدن این ایده با طراحی نخستین مدرسه سبز در شیراز خبر داد.

مدیرکل نوسازی مدارس استان فارس در گفت و گو با ایسنا ضمن تایید این نگاه به فضاهای آموزشی، گفت: امسال در شیراز مدرسه‌ای با عنوان "مدرسه سبز" در برنامه دیده شده است‌.

سرافراز موصلی خاطرنشان کرد: این اقدام یک حرکت پایلوت خواهد بود و شاخص‌هایی نیز برای آن در تمام ابعاد تعریف کرده‌ایم، امیدواریم در اجرای آن بتوانیم در صورت امکان تمام نیازها و مسائل را در نظر بگیریم‌.

موصلی خاطرنشان کرد: استفاده از تمام انرژی‌های تجدید پذیر و پیش بینی مسائل زیست محیطی نظیر تصفیه فاضلاب، استفاده بهینه از پساب فاضلاب تصفیه شده و ... مد نظر خواهد بود و امیدواریم با رفع تمام مسائل خصوصا مشکلات اعتباری، این طرح اجرایی شود.

بررسی اجمالی نشان می‌دهد که طی سال‌های اخیر میزان سرانه اختصاص یافته به مدارس دولتی روند کاهشی داشته و اکنون عدد تخصیصی بابت هر دانش آموز به طور میانگین بر پایه آنچه وزیر آموزش و پرورش و با در نظر گرفتن کل اعتبارات و تعداد دانش آموزان عنوان می‌کند، حدود 3 میلیون تومان به ازای هر دانش آموز است، اما در واقعیت باید دید آیا چنین تخصیصی به شکل عادلانه و برای تمام سطوح تحصیلی و نقاط دور و نزدیک، متعادل انجام می‌شود؟

ادعای وزیر آموزش و پرورش در حالی مطرح می‌شود که برخی مدارس در همین استان فارس هر ماه برای پرداخت قبوض آب و برق و گاز خود با مشکلات عدیده‌ای مواجه‌اند؛ این مشکلات هرچه فاصله مدرسه نسبت به مرکز استان بیشتر و دسترسی به آن مشکل تر شود، بزرگتر خواهد بود.

مشکلات مالی مدارس در سال های اخیر به شکلی نمود پیدا کرده است که مدیر و معاونان مدارس باید بخشی از تلاش خود را معطوف به کسب منابع مالی از شیوه های مورد تایید کنند!! روش‌هایی نظیر جذب کمک یا مشارکت اولیای دانش آموزان، راه‌اندازی بوفه مدرسه و البته استفاده از کمک خیران و ...

مدیران آموزش و پرورش اما هیچگاه به این اندیشه نبوده‌اند که با استفاده از روش‌های مختلف اشتغالزایی موجود و بهره گیری از تسهیلات و کمک بخش خصوصی، می‌توان ظرفیتی ایجاد کرد که ضمن توجه به ابعاد آموزشی، پژوهشی و تحقیقاتی، موضوع کسب مهارت و البته درآمدزایی را نیز دنبال کرد.

یکی از این روش‌ها استفاده از فرصت تسهیلات اشتغال روستایی است؛ راهی که می‌توان متناسب با ظرفیت‌های موجود در روستاها از آن بهترین بهره را برد.

مدارس در اکثر روستاها دارای محوطه ای بزرگ و اغلب بلااستفاده است؛ می‌توان با اندیشیدن راهکارهایی و بهره‌گیری از نیروی کار موجود در روستاها، در ابعادی نظیر کشاورزی، دامداری و ... فعالیت‌هایی را سامان داد.

قاعدتا توجه به اینکه دانش آموزان در کنار یادگیری دروس متداول، حرفه‌ای را به شکلی علمی فراگرفته و در ایجاد یک گلخانه همکاری داشته باشند و از محل درآمدهای حاصل، به شکلی منتفع شوند، به حتم راهی برای تامین هزینه‌های فضای آموزشی و بهبود شرایط اقتصادی مدارس و جبران کمبود تجهیزات.

به گزارش ایسنا، یکی از مسائل مهم مد نظر در کشورهای توسعه یافته، استفاده بهینه از فضاهای آموزشی و توجه به تمام ابعاد مناسب سازی این فضاها است.

به عنوان مثال، در بسیاری از مدارس، آبیاری فضای سبز و شست و شو با استفاده از سیکل تصفیه فاضلاب تولیدی مدرسه امکان‌پذیر یا اینکه با بهره گیری از انرژی‌های نو، علاوه بر تامین انرژی مورد نیاز فضای آموزشی، تحصیل درآمدی نیز مقدور شده است.  

با توجه به کمبود تولید نیروی برق به واسطه تداوم خشکسالی و کاهش تولید در نیروگاه‌های برق آبی از یک سو و از طرفی افزایش تعداد مشترکان و افزایش مصرف، می توان برای تامین انرژی در مدارس جدید و حتی سایر مدارس، راهکارهایی را در نظر گرفت.

در نظر گرفتن این نکته که می‌توان با انعقاد تفاهم نامه‌ای بین وزارتخانه‌های نیرو و آموزش و پرورش، بستری فراهم کرد که از تسهیلات پیش بینی شده در ایجاد نیروگاه‌های مقیاس کوچک یا خورشیدی، استفاده کرد و با همکاری بخش خصوصی، امکانی را فراهم آورد تا ضمن تامین انرژی برق مورد نیاز آموزشگاه، برق مازاد تولیدی به بازار برق عرضه و کسب درآمد شود!

به گزارش ایسنا، پیش از این در شهرهای ساوه و شهریار، تعدادی از مدارس به پنل های خورشیدی مجهز شده است؛ اقدامی که در سال‌های 93 و 94 کلید خورد اما هیچ وقت در خصوص احتمال ادامه آن دنبال نشد.

بی تردید مدارس می توانند با نوآوری، الگوهای بهتری برای کسب درآمد و تامین هزینه های سرانه دانش آموزی را مد نظر قرار داده و اجرایی کنند؛ الگوهایی که نه تنها زمینه‌ای برای فرهنگ سازی خواهد بود بلکه بستر را برای ارتقاء مهارت دانش آموزان و حتی اولیاء آنان فراهم می‌کند.

اگرچه مهمترین کارکرد ایده پردازی و نوآوری در این بخش، کاهش هزینه‌های خانوار در بعد آموزشی است؛ موضوعی که امروز در برخی نقاط به یک مشکل اساسی برای خانواده‌ها تبدیل شده است.

به حتم می‌توان راهکارهای بهتری را جایگزین اجاره دادن مدارس و فضاهای آموزشی در ایام تعطیلات با هدف کسب درآمد کرد؛ راهکارهایی که نه به اساس یک فضای آموزشی و کاربرد آن لطمه خواهد زد و نه جایگاه یک مدرسه را تقلیل می‌دهد و از سویی زمینه‌ای برای پویایی دانش آموزان و البته مربیان و اولیای دانش آموزان فراهم خواهد کرد. 


انتهای پیام

نظر شما