شناسهٔ خبر: 26223868 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا قدیمی | لینک خبر

برنامه‌های انگلیس برای حفظ برجام منهای آمریکا

وزیر خارجه انگلیس در نامه‌ای به یکی از نمایندگان پارلمان این کشور، برنامه‌های دولت مستقر در لندن را برای حفظ توافق هسته‌ای با ایران تشریح کرده است.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری تسنیم: «بوریس جانسون»، وزیر امور خارجه انگلیس در نامه‌ای به یکی از قانونگذاران ارشد این کشور برنامه‌های لندن برای حفظ «برنامه جامع اقدام مشترک» یا توافق هسته‌ای برجام را در شرایط خروج آمریکا از آن تشریح کرده است.

وی در نامه‌ای به رئیس کمیته امور خارجی مجلس عوام انگلیس تأکید کرده که طبق آنچه قبلاً در نشست‌های پارلمان گفته این کشور قصدی برای خروج از برجام ندارد. او همچنین بار دیگر تأکید کرده که انگلیس، برجام را برای امنیت خود ضروری می‌داند و تا هنگامی که ایران به مفاد آن پایبند باشد، تعهداتش را اجرا خواهد کرد.

جانسون در بخش‌های دیگر این نامه، با توجه به درخواست قانونگذار ارشد انگلیسی برای توضیح درباره برنامه‌های دولت «ترزا می» برای حفظ توافق هسته‌ای توضیحاتی را درباره برنامه‌های دولت در این خصوص ارائه کرده است.

وزیر خارجه انگلیس نوشته است: «ما به همکاری با همه طرف‌های باقی‌مانده در برجام برای حفظ ان ادامه می‌دهیم.»

جانسون در پاسخ به اینکه آیا انگلیس تضمین‌هایی از ایران برای پایبندی به این توافق دریافت کرده نوشته است: «پاسخ ایرانی‌ها به خروج آمریکا از برجام تا کنون حساب‌شده بوده است. رئیس‌جمهور روحانی اعلام کرده ایران قصد دارد در این توافق باقی بماند. او در عین حال به مقام‌های سازمان انرژی اتمی دستور داده برای از سرگیری برنامه غنی‌سازی صنعتی ایران، در صورت لزوم آماده باشند.»

وزیر خارجه انگلیس نوشته است: «انتظار ما این است که ایران همچنان به تعهداتش پایبند باشد و در ازای آن ما هم با مشارکت شرکای اروپایی و سایر شریکانمانگام‌های ضروری را برای تضمین بهره‌مندی ایران از مزایای رفع تحریم‌ها برخواهیم داشت.»

جانسون تصریح کرده که انگلیس همچنان ایران را به پایبندی به توافق هسته‌ای و نشان دادن خویشتنداری در واکنش به تصمیم آمریکا برای خروج از برجام دعوت می‌کند.

وزیر خارجه انگلیس با یادآوری اینکه برجام حاصل ۱۳ سال «دیپلماسی خستگی‌ناپذیر» با ایران است گفته که بعید است بتوان در مذاکراتی که تمامی رفتار‌های منطقه‌ای ایران را پوشش می‌دهد با این کشور به توافق دست پیدا کرد.

وی نوشته است: «برجام، حاصل ۱۳ سال دیپلماسی موفق و خستگی‌ناپذیر با ایران است و از نگاه ما، آغاز مذاکراتی جدید که در آن تمامی رفتار‌های منطقه‌ای ایران پوشش داده شود، بعید است در چارچوب زمانی معقول به سرانجام برسد. مزیت برجام این است که هدفی بسیار روشن دارد: از دنیا در برابر خطر بمب هسته‌ای ایران محافظت می‌کند و در عوض به ایران منافع اقتصادی مشخص می‌هد. پرداختن به مهم‌ترین تهدید راهبردی از جانب ایران به این شکل ما را قادر می‌کند توجهمان را معطوف سایر حوزه‌های محل نگرانی مانند رفتار‌های ایران در منطقه و نقض حقوق بشر کنیم.»

جانسون در ادامه به اقدام کمیسیون اروپا برای به‌روزرسانی یک قانون به نام «مقررات بازدارنده» تحریم‌ها برای حمایت از سرمایه‌گذاری‌های شرکت‌های اروپایی در ایران اشاره کرده و اجرای آن را مسئولیت کشور‌های عضو اتحادیه اروپا خوانده است.

او می‌نویسد: «مقررات بازدارنده اتحادیه اروپا در سال ۱۹۹۶ به تصویب رسید. این قانون ساکنان کشور‌های عضو، اشخاص حقوقی در اتحادیه اروپا و فعالان حرفه‌ای در اروپا را از تبعیت از تحریم‌های آمریکا با آثار فراسرزمینی منع می‌کند. اجرای این مقررات، مسئولیت کشور‌های عضو اتحادیه اروپا است و [عدم پایبندی به آن]می‌تواند به اعمال جریمه علیه کسانی منجر شود که با نقض آن، از تحریم‌های آمریکا تبعیت می‌کنند.»

جانسون نوشته است: «کمیسیون اروپا، فرایند گسترش دامنه این مقررات را آغاز کرده تا تحریم‌های دارای آثار فراسرزمینی که آمریکا قصد اعمال آن‌ها علیه ایران دارد را هم در این مقررات بگنجاند. این بخشی از بسته وسیع‌تری از اقدامات است که اتحادیه اروپا برای حمایت از اجرای برجام به دنبال اجرای آن است.»

وزیر خارجه انگلیس همچنین خاطرنشان کرده بعد از خروج این کشور از اتحادیه اروپا به همکاری‌های نزدیک با این اتحادیه ادامه خواهد داد تا اطمینان حاصل کند که مفاد مندرج در برجام، ایران را به پایبندی به این توافق ترغیب می‌کند.

جانسون همچنین تأکید کرده بعد از خروج آمریکا از برجامع انگلیس، قصد دارد از فعالیت‌های راستی‌آزمایی و نظارتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران حمایت کند. او نوشته است: «سفیر ما در آژانس در وین، در نشست روز ۴ ژوئن ضمن اعلام پایبندی ما به برجام، قصد ما برای اختصاص بودجه‌های دواطلبانه جهت حمایت از فعالیت‌های آژانس در ایران را اعلام کرد.»

نظر شما