شناسهٔ خبر: 26223764 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

نشست ژنو بیانگر قدرت بازیگرانی همچون ایران برای حل مناقشه سوریه است

عضو فراکسیون امید مجلس اعتقاد دارد نشست ژنو در خصوص حل مناقشه سوریه، بیانگر قدرت بازیگران منطقه مانند ایران، ترکیه و روسیه است.

صاحب‌خبر -

جلال میرزایی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در خصوص دیدار نمایندگانی از ایران، روسیه و ترکیه در ژنو به منظور ایجاد کمیته قانون اساسی سوریه، گفت: اساس برگزاری این نشست در ژنو و نسبت به مقایسه برگزاری نشست های گذشته در آستانه و روسیه، نشان دهنده گامی رو به جلو برای حل بحران سوریه است.

نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی اظهارکرد: همچنین باید اذعان کرد حضور معارضین سوری در نشست ژنو نیز می تواند موجب دستیابی به تفاهمی شود که ثبات نسبی در سوریه را فراهم کند؛ در صورت تحقق چنین موضوعی شاهد کاهش درگیری ها و حتی از بین رفتن تنش در آینده ای نه چندان طولانی خواهیم بود.

وی ادامه داد: بسیاری از کارشناسان سیاسی پیش بینی نمی کردند که بازیگران منطقه ای مانند جمهوری اسلامی ایران، ترکیه و روسیه بتوانند بدون دخالت و حضور دولت های فرامنطقه ای مانند آمریکا به مسئله سوریه از طریق دیپلماسی پایان دهند از این رو برگزاری نشست ژنو با حضور نماینده ویژه سازمان ملل نیز بیانگر اهمیت و البته سطح مذاکرات است.

این نماینده مردم در مجلس دهم با اشاره به اینکه تنش و درگیری بوجود آمده در سوریه خیلی پیچیده بود زیرا بازیگران و قدرت های منطقه ای و فرامنطقه ای در آن دخالت داشتند، تصریح کرد: این مهم در حالیست که نشست ژنو می تواند مشروعیت بیشتری به پایان دادن مناقشات سوریه از طریق دیپلماسی بدهد.

عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: امیدواریم با همراهی و همکاری همه طرف ها، این نشست به دستاوردهای خوبی برسد و زمینه حرکت سوریه به سمت نوسازی را فراهم کند.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، نمایندگان عالی‌رتبه کشورهای تضمین‌کننده آتش‌بس در سوریه از جمله ایران، روسیه و ترکیه قرار است برای بحث درباره ایجاد کمیته قانون اساسی سوریه با استفان دی‌میستورا، نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه در ژنو دیدار کنند.

همچنین دی‌میستورا، نمایندگان رسمی فرانسه، آلمان، اردن، عربستان سعودی و آمریکا را به رایزنی درباره سوریه در ژنو دعوت کرد.

نظر شما