شناسهٔ خبر: 26222747 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

یادی از زنده یاد امین قانعی راد؛

او که افق های تازه ای را گشود

تهران - ایرنا - یاد و خاطره زنده یاد دکتر سیدمحمد امین قانعی راد جامعه شناس، امروز در همایش ملی آسیب های اجتماعی ایران گرامی داشته شد.

صاحب‌خبر -

مرحوم سیدمحمد امین قانعی راد (1334 تا 1397) که پنجشنبه گذشته (24 خرداد) دنیای فانی را وداع کرد؛ جامعه شناسی بود که با نقدهایش به تحلیل مسائل مختلف جامعه می پرداخت.
امروز همه آمده بودند، دوستانش، همکارانش، دانشجویانش، همه به نیکی از او یاد کردند، خانواده استاد پیشکسوت جامعه شناسی ایران هم امروز در جمع همکار زنده یاد حضور داشتند، خیلی ها در این همایش اذعان کردند که قانعی راد تمام نشده است و تازه شروع شده است، چرا که راه و روش او ماندگار است.
در کلیپی که از استاد جامعه شناس پخش شد متانت، ادب و بزرگواری و دانش او نمایان بود و در یک نگاه که هنوز چند روزی از رفتنش نگذشته دل ها هوایش را کرده است.

* نسخه شفابخش جامعه
هادی خانیکی یار دیرینه مرحوم قانعی راد در پاسداشت مقام استاد و امین جامعه شناس ایران، با خواندن اشعاری از نیما یوشیج شاعر معاصر، گفت: قانعی راد نه به عنوان یک فرد جامعه شناس، بلکه به عنوان یک روش، افق های تازه ای را گشود.
وی ادامه داد: آن مرحوم با شور و اشتیاق حرف‌ها و موضوعات متعددی را در خصوص مسائل اجتماعی مطرح می‌کرد، او همیشه به دنبال احیای جامعه و پیدا کردن نسخه شفابخش در خود جامعه بود.
خانیکی خاطرنشان کرد: استاد برای نقش پررنگ نهادهای مدنی ارزش خاصی قائل بود و این را به عنوان یک راهکار پیشنهاد می کرد.
وی با تاسف از اینکه به فکر این بودیم که از دکتر قانعی راد تجلیل کنیم، گفت: اما تقدیر بر این قرار گرفت که امروز در این همایش یاد و خاطره وی را گرامی بداریم و جایشان خالی است.

*قانعی راد تمام نشده
خانیکی گفت: قانعی راد تمام نشده است، بلکه تازه آغاز شده است و بهتر است همکاران دوستان و شاگردانش این فرصت را غنیمت شمرده و در حوزه های عمومی و مسائل اجتماعی ورود کنند.
وی پیشنهاد داد که آثار ناتمام مرحوم قانعی‌راد تدوین شود، حتی نگاه انتقادی او هم در این مسائل لحاظ شود و اگر هم ممکن باشد بنیادی به نام وی تأسیس شود و آثار و دغدغه های مرحوم در حوزه مسائل اجتماعی با کمک دیگران ادامه یابد و بگذاریم بزرگداشت مرحوم قانعی راد با زبان علمی و تخصصی ادامه یابد.

* تعامل بین سه حوزه دانشگاه، دولت و حوزه عمومی
سارا شریعتی، جامعه شناس هم گفت: قانعی راد می خواست بین سه حوزه دانشگاه ،دولت و حوزه عمومی تعامل ایجاد کند.
وی خاطر نشان کرد: او در حوزه های سیاست گذاری موقعیت هایی مانند نقش مشاوره ای داشت اما هیچگاه زبان انتقادی خود را رها نکرد و در حوزه روشنفکری هم دارای دیدگاه انتقادی بود.
شریعتی تأکید کرد: نباید بپنداریم که قانعی‌راد خاموش شده است، بلکه میراثی از او به جا مانده است که باید حفظ شود.

* او یک جامعه شناس جامعه مدار بود
میرطاهر موسوی دبیر علمی همایش آسیب های اجتماعی ایران هم گفت: قانعی‌راد یک جامعه شناس جامعه مدار بود او تمام نشده است، بلکه آغاز شده است او یک کنشگر عرصه عمومی بود و در این عرصه تلاش می‌کرد و به دنبال اتصال حلقه مفقوده ذهن و علم در جامعه شناسی بود.

* شناخت معضلات جامعه شناسی
حسین سراج زاده رئیس انجمن جامعه شناسی ایران نیز گفت: انجمن جامعه شناسی امروز سوگوار از دست دادن انسانی است که با عشق به عدالت، آزادی، توسعه، پیشرفت و بهبود زندگی مردمان این دیار زیست.
وی با تاکید بر این که این عشق تا واپسین دقایق زندگی قانعی راد گرمابخش وجودش بود، گفت: وی کنشگری علمی در جامعه شناسی را برگزید و دانش عمیقش را در خدمت عمل روشنفکرانه و متعهدانه برای شناخت معضلات جامعه شناسی به کار گرفت.
سراج زاده افزود: هشت سال قبل در آستانه برگزاری همایش فرهنگی و اجتماعی دکتر محمد عبدالهی را ناباورانه از دست دادیم و امروز در سوگ از دست دادن همکاری نشسته ایم که 2 دوره به عنوان رییس انجمن جامعه شناسی ایران خدمت کرد.
به گزارش خبرنگار ایرنا، جامعه شناسی ایران در حالی یاد و خاطره استاد قانعی راد را گرامی داشت که جای استاد در بین شان خالی بود، اما آموزه های او ماندگار و جاودان مانده است و دانشگاهیان برای همیشه از او به عنوان استادی دلسوز یاد خواهند کرد.
چراکه مهمترین خصیصه قانعی راد صراحت در پرداختن به انواع آسیب هایی بود که در حوزه های مختلف می دید و دلسوزانه گوشزد می کرد؛ صریح اللهجه بود و با زبانی ساده نقاط تاریک نظام های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و روند تصمیم سازی در این حوزه ها را بیان می کرد و در این راه هراسی از انتقادها، مانع تراشی ها یا برچسب های معمول نداشت.
بیماری سال های اخیر استاد، مانع از فعالیت های وی نشد و دلسوزانه در مورد مشکلات اجتماعی معضلات سخن گفت.
مرحوم قانعی راد پنجشنبه 24 خردادماه در سن 63 سالگی به دلیل بیماری سرطان در بیمارستان کسری دارفانی را وداع گفت.
قانعی‌راد متولد 1334 رئیس انجمن جامعه‌شناسی ایران و عضو هیات علمی و استاد جامعه‌شناسی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور بود. پیکر آن مرحوم در قطعه نام آوران بهشت زهرا (س) آرام گرفت.
اجتمام*2181 *1569

نظر شما