شناسهٔ خبر: 26221119 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنو | لینک خبر

خشم موجود افکار عمومی امریکا درباره جداسازی کودکان از والدین مهاجران غیر قانونی و تحت تعقیب قرار گرفتن آنان

چرا آمریکا از شورای حقوق بشر سازمان ملل خارج شد؟/شکاف در اردوگاه جمهوریخواهان درباره طرح ترامپ علیه مهاجران

سیاست سخت‌گیرانه آمریکا علیه مهاجران غیرقانونی در مرز مکزیک برای کودکان آن مهاجران پیامدهای زیادی را داشته است. طبق آمار وزارت کشور آمریکا ظرف مدت کمتر از یک ماه و نیم نزدیک به دو هزار کودک از خانواده جدا شده‌اند و در مراکز موقت اسکان داده شده‌اند. این موضوع پس از آن روی داده که مرزبانان امریکایی شروع به بازداشت بزرگسالان و اعزام آنان به بازداشتگاه‌های موقت کرده‌اند. این اقدام منجر به جدا شدن آنان از کودکان‌شان شده اسکودت. اکنون با واردکردن اتهام مجرمانه عبور غیرقانونی، مهاجران بزرگسال روانه زندان می‌شوند و کان همراه آنها تحت عنوان «فرد صغیر بدون سرپرست» به وزارت سلامت و بهزیستی سپرده می‌شوند.

صاحب‌خبر -
سیاست سخت‌گیرانه آمریکا علیه مهاجران غیرقانونی در مرز مکزیک برای کودکان آن مهاجران پیامدهای زیادی را داشته است.
 طبق آمار وزارت کشور آمریکا ظرف مدت کمتر از یک ماه و نیم نزدیک به دو هزار کودک از خانواده جدا شده‌اند و در مراکز موقت اسکان داده شده‌اند. این موضوع پس از آن روی داده که مرزبانان امریکایی شروع به بازداشت بزرگسالان و اعزام آنان به بازداشتگاه‌های موقت کرده‌اند. این اقدام منجر به جدا شدن آنان از کودکان‌شان شده اسکودت. اکنون با واردکردن اتهام مجرمانه عبور غیرقانونی، مهاجران بزرگسال روانه زندان می‌شوند و کان همراه آنها تحت عنوان «فرد صغیر بدون سرپرست» به وزارت سلامت و بهزیستی سپرده می‌شوند.

به گزارش  روز نو ؛ هنوز آمار مشخصی از تعداد دقیق این کودکان جداشده وجود ندارد اما گزارش جدیدی که وزارت امنیت داخلی آمریکا منتشر کرده، تعداد آنها را ۱۹۰۴ کودک اعلام کرده است که در حد فاصل میانه ماه آوریل گذشته تا پایان ماه مه گذشته از والدین‌شان جدا شده‌اند.


دونالد ترامپ در نشست فدراسیون کسب‌وکارهای مستقل، بعد از آنکه به‌شدت از سیاست‌های مهاجرتی‌اش که این روزها سروصدا به راه انداخته دفاع کرد، تصمیم گرفت پرچم آمریکا را بغل کند!/abc News

مطابق سیاست‌های سخت‌گیرانه دولت ترامپ در مورد مهاجران غیرقانونی، موسوم به سیاست «مدارای صفر» که «جف سشنز» وزیر دادگستری آمریکا از مدافعان سرسخت آن است، کسانی که به طور غیرمجاز وارد ایالات متحده شوند مجرم قلمداد می‌ شوند.

گفته می‌شود سیاست جدا کردن کودکان از خانواده‌ها شامل مهاجران غیرقانونی که پس از ورود به آمریکا برای درخواست پناهندگی به ادارات مربوط مراجعه کرده‌اند نیز می‌شود.

شبکه خبری «سی ان ان» با انتشار گزارشی اشاره می‌کند جمهوریخواهان که تا دیروز همراه ترامپ بوده اند نیز از طرح جداسازی مهاجران غیرقانونی از فرزندان‌شان ناراضی هستند و خواستار پایان دادن به این سیاست در مرزهای امریکا هستند. این شبکه خبری می نویسد: «برحی از قانونگذاران جمهوریخواه در نشست اخیر خود تایید کردند که باید در این زمینه قوانینی مصالحه‌جویانه در نظر گرفته شوند تا به خانواده‌ها اجازه دهند تمام اعضای‌شان در کنار یکدیگر باقی بمانند».

«نانسی پلوسی» رهبر اقلیت دموکرات کنگره آمریکا نحوه برخورد با کودکان مهاجران غیرقانونی به ایالات متحده را «شرم‌آور» خوانده است. شماری از جمهوری‌خواهان نیز که به طور سنتی برای خانواده اهمیت زیادی قائل می‌شوند از جداکردن کودکان مهاجران از خانواده‌هایشان چندان خشنود نیستند.

«سی ان ان» در ادامه به نقل از مقامی از جمهوریخواهان که در نشست میان نمایندگان جمهوریخواه و ترامپ حضور داشته اشاره می کند که  پیشرفتی در مورد تایید طرح مصالحه میان نمایندگان و ترامپ در این باره روی نداده است. در این میان، «مارک میدوز» نماینده جمهوریخواه طرحی را پیشنهاد کرده که در آن اعضای خانواده های مهاجران غیرقانونی در حالی که در بازداشت از سوی اداره امنیت داخلی امریکا به سر می‌برند، می‌توانند در کنار یکدیگر باشند. 

سناتور جمهوریخواه «تد کروز» از ناحیه تگزاس نیز طرحی را ارائه کرده که خواستار تسریع در روند بررسی پرونده پناهجویان و افزایش تعداد قضات مرتبط با امور مهاجرت شده است. سناتور «جان کورنین» از حزب جمهوریخواه و از ایالت تگزاس نیز که فرد شماره دو جمهوریخواهان در سنا محسوب می شود، طرحی را که در سال ۲۰۱۴ میلادی ارائه کرده بود، مجددا پیشنهاد داده است. طبق این طرح اعضای خانواده مهاجران غیرقانونی در کنار یکدیگر باقی می‌مانند اما روند برگزاری دادگاه های بررسی به پرونده‌های آنان تسریع خواهد شد و همچنین، روند اخراج افراد زیر سن قانونی نیز تسریع می شود.

«سی ن ان» در ادامه با اشاره به خشم موجود افکار عمومی امریکا درباره جداسازی کودکان از والدین مهاجران غیر قانونی و تحت تعقیب قرار گرفتن آنان اشاره می‌کند که دو سوم از امریکایی ها این عمل را تایید نمی‌کنند و تنها ۲۸ درصد آن را تایید کرده‌اند. جالب آن که اکثریت هواداران حزب جمهوریخواه از این طرح ترامپ حمایت کرده‌اند. این در حالیست که قانونگذاران جمهوریخواه در مجلسین آن کشور با پازلی سیاسی درباره این مسئله مواجه شده‌اند و در میان آنان بر سر حمایت یا عدم حمایت از این طرح ترامپ اختلاف نظر وجود دارد.

در این میان، «جف دنهام» نماینده حزب جمهوریخواه از کالیفرنیا که یکی از مذاکره کنندگان اصلی در مورد لایجه مصالحه بوده است به «سی ان ان»‌می گوید: «شما تنها با گزینه های محدودی در مورد مسائل مرزی مواجه هستید. می توانید اجازه دهید که اعضای خانواده در کنار یکدیگر باقی بمانند یا این که خواستار تسریع روند بررسی پرونده ها در مرز شوید؛ به طوری که مهاجران غیرقانونی مدت زمان زیادی در بازداشتگاه نمانند و اگر هم در بازداشت هستند اعضای خانواده در کنار یکدیگر باشند».

«سی ان ان» اشاره می کند حتی در صورت تصویب این طرح نیز این موضوع برای اجازه دادن به خانواده‌ها به منظور ماندن کنار یکدیگر کافی نیست. «استنی هویر» از دموکرات‌های ارشد در مجلس نمایندگان امریکا روز سه شنبه گفت که این طرح خوبی نیست. او افزوده بود: «که آیا شما می خواهید فرزندان را نیز با پدر و پدرهای‌شان مجازات کنید و پشت میله‌های زندان قرار دهید؟ نه، من فکر نمی کنم این طرح جایگزین خوبی باشد».

واکنش ها به خروج آمریکا از شورای حقوق بشر سازمان ملل

در همین حال، دولت امریکا به تازگی اعلام کرده که از شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد خارج می‌شود. شبکه خبری «الجزیره» اشاره می کند که «نیکی هیلی» این خبر را در حالی اعلام کرده که انتقادات زیادی نسبت به اسرائیل متحد امریکا درباره کشتار فلسطینیان در غزه در جریان است.

این شبکه خبری اشاره می‌کند که هیلی شورای حقوق بشر سازمان ملل را متهم کرده که در قبال اسرائیل متعصبانه قضاوت می کند. او موضع این شورا را «ریاکارانه» خوانده است.

«زید رعد الحسین» کمیسر حقوق بشر سازمان ملل متحد نیز موضع امریکا را اگر نه شگفت‌آور که یاس‌آور و ناامیدکننده قلمداد کرده است. اتحادیه اروپا نیز اعلام کرده که اقدام امریکا در عقب‌نشینی از تعهدات اش در شورای حقوق بشر سازمان ملل اقدامی خطرناک است چرا که امریکا سال‌ها خود را قهرمان حقوق بشر و دموکراسی در صحنه جهانی معرفی می کرد. «بوریس جانسون» وزیر خارجه بریتانیا نیز نسبت به تصمیم «نیکی هیلی» ابراز تاسف کرده است. از سوی دیگر، اسرائیل متحد اصلی امریکا اقدام دولت ترامپ را شجاعانه قلمداد کرده است.

«الجزیره» اما اشاره می کند که خروج آمریکا از شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد امر عجیبی نبود چرا که «نیکی هیلی» نماینده امریکا در سازمان ملل متحد از اوایل سال ۲۰۱۷ میلادی و از زمانی که در منصب حود قرار گرفته بود نسبت به این تصمیم امریکا هشدار داده بود. او معتقد است که آن شورا موضع عمیقا ضداسرائیلی داشته است. هیلی سعی داشت تا این موضع را از بین ببرد زمانی که دریافت در این زمینه موفق نمی شود تصمیم به خروج از شورا گرفت. واقعیت آن است که دلیل اصلی امریکا برای خروج از شورا به سبب نادیده گرفتن انتقادهایی از سوی امریکا است که نسبت به رفتار اسرائیلی‌ها علیه فلسطینی‌ها از سوی جامعه بین‌المللی مطرح می‌شود و نسبت به سکوت امریکا در این زمینه.

«الجزیره» در ادامه می نویسد: «هیلی گفته است که خروج آمریکا از شورای حقوق بشر سازمان ملل به معنای عقب‌نشینی امریکا از تعهدات حقوق بشری خود نیست. او آن شورا را به سیاسی کاری متهم کرده است. او به ونزوئلا، چین، کوبا و جمهوری دموکراتیک کنگو به عنوان اعضای شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد اشاره کرد و گفت که به ترکیب این شورا نگاه کنید و درک کنید که چه نگرش ناخوشایندی درباره حقوق اساسی وجود دارد».

«الجزیره» در ادامه می نویسد:«یکی دیگر از دلایل مهم خروج امریکا از شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد اقدامات دولت ترامپ  در زمینه بازداشت مهاجران غیرقانونی در آن کشور و جداسازی کودکان از والدین مهاجر در مرز امریکا و مکزیک بوده است. شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد اخیرا خواستار توقف سیاست جداسازی فرزندان از والدین در امریکا شد».

«الجزیره» در ادامه اشاره می کند که خروج امریکا از شورای حقوق بشر سازمان ملل، آخرین تصمیم امریکا برای خروج از پیمان‌ها و نهادهای بین المللی به خصوص پس از خروج از پیمان اقلیمی پاریس و توافق هسته‌ای با ایران است. برخی از کارشاسان باور دارند که این سیاست اشتباهی از سوی امریکاست که منجر به ایزوله سازی آن کشور و منزوی شدن بیشتر امریکا می شود و در نهایت به ضرر منافع ملی امریکا خواهد بود. بیش از دوازده نهاد حقوق بشری نسبت به وضعیت کودکان مهاجر غیرقانونی در امریکا هشدار داده‌اند.

این شبکه خبری اشاره می کند که ۴۷ عضو شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد از سوی مجمع عمومی آن سازمان به مدت سه سال انتخاب می شوند و تنها برای دو دوره توانند به طور متناوب حضور و شرکت داشته باشند. در این شورا کرسی‌های مشخصی برای هر منطقه از جهان اختصاص داده شده‌اند. در دوران ریاست جمهوری «جورج دابلیو بوش»، امریکا آن شورا را به مدت سه سال تحریم کرد. در سال ۲۰۰۶ میلادی، زمانی که «جان بولتون» نماینده امریکا در سازمان ملل متحد بود استدلال های مشابه امروز «نیکی هیلی» را مطرح می کرد و از دولت امریکا خواسته بود تا به آن نهاد ملحق نشود. اکنون بولتون مشاور امنیت ملی رییس جمهوری امریکا است و مسلما بسیاری از نظرات او در مورد سازمان ملل متحد در طول این دوازده سال تغییری نکرده‌اند. در دوران ریاست جمهوری اوباما در سال ۲۰۰۹ میلادی امریکا برای دو دوره متوالی به عنوان عضو شورای حقوق بشر انتخاب شد.

آفتاب نیوز

برچسب‌ها:

نظر شما