شناسهٔ خبر: 26220670 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

در گزیده اخبار سیاسی ۳۰ خرداد بخوانید؛

مسوولیت ۱۰۰تایی‌ها با کیست؟/قول عربستان برای حج آرام/آخرین خبر از ایرانشهر/تحویل ویلای لواسان

پاسخ ظریف به شروط ۱۲ گانه وزیر امور خارجه آمریکا، دیدار رئیس و نمایندگان مجلس شورای اسلامی با رهبر معظم انقلاب، حضور زنان در ورزشگاه چه حکمی دارد؟، بازداشت وکیل پرونده محمد ثلاث، افزایش سهمیه ورود به دانشگاه همسران و فرزندان جانبازان و رزمندگان، تاکید مجلس بر شفافیت شرکت‌های زیرمجموعه نهادهای عمومی غیردولتی، انتصاب غریب‌آبادی به عنوان نماینده جدید ایران در سازمان‌های بین‌المللی در وین، آزادی سه زندانی ایرانی در عمان و... از جمله گزیده اخبار سیاسی ایسنا در روز چهار شنبه، سی ام خرداد ماه ۱۳۹۷ است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، رئیس و نمایندگان مجلس شورای اسلامی با رهبرمعظم انقلاب دیدار کردند. در این دیدار با تاکید بر اینکه مجلس نباید نماد «تردید»، «خودکم‌بینی»، «یأس»، «ناامیدی» و «عدم توجه به مسائل کشور» باشد و افزودند: مجلس نباید نگاهش به توانایی‌ها و ظرفیت‌های ملی مأیوسانه باشد.رهبر معظم انقلاب همچنین تصریح کردند :مجلس در مواردی مثل مبارزه با تروریسم وپولشویی مستقلا قانون بگذارد.

در این دیدار همچنین علی لاریجانی حساسیت نمایندگان مجلس به اقدامات خصمانه آمریکا و مقابله با تحریم‌ها را بسیار جدی خواند و گفت: در شرایط حساس امروز ایران با تدابیر هوشمندانه رهبر انقلاب ملت با سرافرازی از چالش‌ها عبور خواهد کرد.

حضور زنان در ورزشگاه چه حکمی دارد؟

مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری در سال ۱۳۹۶ به «پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی» وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم سفارش انجام پروژه‌ای با موضوع «پژوهشی فقهی درباره حضور زنان در ورزشگاه» را داد. این پژوهش فقهی در فروردین ۱۳۹۷ به اتمام رسیده و به زودی منتشر می‌شود و به این سوال تقریباً چهل ساله پاسخ می‌دهد.

در حاشیه جلسه امروز هیات دولت محمود واعظی با اشاره به اینکه دولت با ایجاد وزارتخانه‌های جدید به دنبال ایجاد تحول برای حل مشکلات کشور است، گفت: اولویت اول رییس‌جمهور، ساماندهی وضعیت اقتصادی است. وی همچنین با اشاره به اینکه هفته آینده لایحه اصلاح تشکیلات دولت در مجلس بحث می‌شود، افزود: امیدواریم با تشکیل وزارت مسکن، صنعت، راه، بازرگانی و سازمان جوانان تحول ایجاد کرده و مشکلات را حل کنیم. با این تحولات چهره‌های جدیدی در کابینه خواهیم داشت که امیدارم این چهره‌ها جوان‌تر بوده و با انرژی بیشتری کار کنند.

سرلشگر فیروزآبادی صبح امروز ویلای حاشیه‌ساز لواسان را تحویل داد.وی  در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: «طی سه هفته گذشته تیم کارشناسان ستاد اجرایی برای نقشه‌برداری و کارشناسی ابعاد مختلف محل مذکور با هماهنگی اینجانب در محل فعال بودند و روز سه‌شنبه بعدازظهر مقدمات تحویل گرفتن محل مذکور پایان رسید.همچنین در تماس اینجانب با دفتر نظامی معظم‌له، دستور تخلیه محل دریافت شد. بلافاصله به ستاد اجرایی آمادگی برای تحویل در اسرع وقت اعلام گردید».

بهروز نعمتی عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه انتظار ترامپ اجماع قطعی کشورهای عضو اوپک در مورد خواسته‎های اوست، گفت: با توجه به شرایط امروز، بعید است اعضای اوپک در مورد خواسته‎های ترامپ به اجماع برسند. وی افزود: اوپک هم اکنون در شرایطی حساس و تاریخی قرار گرفته، در بازار نفت باید عرضه و تقاضا قیمت‌ها را تنظیم کند.

همچنین حسین حسینی شاهرودی سخنگوی فراکسیون حج و زیارت با بیان اینکه بنای عربستان جدا کردن مباحث حج از مباحث و تنش‌های سیاسی است، گفت: امسال مسئولان سعودی همچون سال گذشته قول دادند که حج را از تنش‌های سیاسی جدا کنند.

نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز طرح اصلاح بند الف ماده ۹۰ قانون برنامه ششم را در دستور کار قرار دادند و ماده واحده طرحی را تصویب کردند که بر اساس آن سهمیه ورود به دانشگاه همسران و فرزندان جانبازان و رزمندگان افزایش می‌یابد.

در ادامه این جلسه طرح یک فوریتی الحاق بند ز به بند ۵ ماده ۶ قانون اصلاح موادی به قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی در دستور کار مجلس قرار گرفت و نمایندگان طراح طرح شفافیت شرکت‌های زیرمجموعه نهادهای عمومی غیردولتی و موافقان و مخالفان، اگرچه درصورت ضرورت یا عدم ضرورت رسیدگی یک فوریتی به این طرح اقتصادی صبحت کردند اما همه آنها بر لزوم شفافیت در صورت‌های مالی شرکت‌های زیرمجموعه نهادهای عمومی غیردولتی تاکید کردند.

محمدرضا عارف نیز که در سال سوم کاری مجلس به عنوان رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس انتخاب شد، در صفحه شخصی‌اش در اینستاگرام با بیان اینکه برخی افراد سعی در محدودسازی فضای دانشگاه را دارند، گفت: تلاش می‌کنیم با نظارت جدی در آینده شاهد تضییع حقوق فعالان دانشجویی و اساتید دانشگاه، معلمان و دانش‌آموزان نباشیم.

بوریس جانسون، وزیر امور خارجه انگیس در نامه‌ای به تام تاگن‌هات، رئیس کمیته امور خارجی مجلس عوام انگلیس به تشریح برنامه‌های لندن برای حفظ توافق هسته‌ای با ایران پس از بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه ایران پرداخت. وی با تاکید بر اینکه کشورش از برجام خارج نخواهد شد، گفت: قصد خروج از توافق هسته‌ای را نداریم و اقدامات لازم برای تضمین منافع مورد انتظار ایران از توافق هسته‌ای را انجام می‌دهیم.

همچنین علی اکبر صالحی در دیدار با نخست‌وزیر نروژ اقدامات کشورهای اروپایی در مقابله با سیاست های خصمانه آمریکا در قبال برجام را کافی ندانست و حفظ این توافق را در گرو مقابله جدی و صریح با سیاستهای ترامپ، به ویژه از طریق اتحادیه اروپا بیان کرد.

کمال خرازی رئیس شورای راهبردی روابط خارجی نیز در دیدار با وزیر خارجه ایتالیا تاکید کرد: اروپا باید در قبال برجام تضمین های  عملی بدهد.ما برای حفظ برجام خواستار تضمین های محکم و عینی هستیم و گفته‌ایم که صرفا مواضع سیاسی کافی نیست.

محمد جواد ظریف در مقاله بسیار مهمی بهشروط ۱۲ گانه وزیر امور خارجه آمریکا پاسخ داد و طی آن اهم مطالبات دولت و ملت ایران از دولت آمریکا را برشمرد. این مقاله فردا در رسانه‌های داخلی منتشر می‌شود.

در همایش بسیج اساتید علی اکبر ولایتی با تاکید بر اینکه آمریکا باید برای ملت ایران تسلیم‌نامه بنویسد و بداند که دیر یا زود باید از منطقه خارج شود، تاکید کرد: امروز ایران استقلال خود را به دست آورده و آمریکا در مقابل ایران ذلیل است. مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل با اشاره به نامه ۱۰۰ نفر برای مذاکره با ترامپ رییس‌جمهور آمریکا، گفت: نویسندگان نامه ۱۰۰ نفر برای مذاکره با ترامپ عده‌ای خارج‌نشین هستند.

در همین رابطه عبدالله ناصری فعال سیاسی اصلاح طلب با بیان اینکه امضا زیر نامه مذاکره با ترامپ، امضای تشکیلاتی جریان اصلاحات نیستاعلام کرد که امضا کنندگان نامه مذاکره با ترامپ هیچ انتساب تشکیلاتی با جبهه و جریان اصلاحات ندارند.

مجید انصاری عضو مجمع روحانیون مبارز نیزگفت: موضع رسمی جریان اصلاحات توسط احزاب قانونی اصلاح‌طلب و یا نهادهای شناخته شده‌ای مثل جبهه اصلاحات مطرح می‌شود، افرادی که پای نامه مذاکره با ترامپ را امضا کردند نظر شخصی خود را اعلام کردند. وی تاکید کرد:نظر شخصی چند چهره سیاسی را به پای جریان اصلاحات ننویسید.

کاظم غریب‌آبادی به عنوان نماینده جدید ایران در سازمان‌های بین‌المللی در وین منصوب شد.وی پیش از این معاون امور بین‌الملل در ستاد حقوق بشر، سفیر جمهوری اسلامی ایران در هلند و نماینده دائم نزد سازمان منع سلاح‌های شیمیایی بوده است.

همچنین بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی با تایید این خبر، گفت: آقای غریب‌آبادی به زودی به وین رفته و در سمت جدید خود مشغول به کار خواهد شد.

سه تن از زندانیان ایرانی در عمان در اقدامی انساندوستانه به مناسبت عید سعید فطر مشمول عفو سلطان قابوس قرار گرفتند و آزاد شدند. بنابر اعلام نمایندگی ایران در این کشور عربی اتهام دو تن از این زندانیان  حمل مواد مخدر و سومی نیز ورود غیر مجاز به آب‌های عمان بوده است .

محمد جواد لاریجانی  دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه در حاشیه دیدار با معاون دادگستری سوئیس و هیأت همراهش گفت: سیستم قضایی ایران امروز در سیبل تهاجم کشورهای غربی است، علی رغم اینکه ما مدرنترین سیستم قضایی را در جهان اسلام و منطقه و حتی غرب آسیا داریم، اما بیشترین تهاجمات هم به سمت ما صورت می گیرد.

زینب طاهری که در یکی آخرین مراحل رسیدگی به پرونده محمد ثلاث ادعای وکالت وی را مطرح کرده بود بازداشت شد. بازپرس دادسرای فرهنگ و رسانه  علت حکم بازداشت را مواضع ضد نظام و خلاف واقع طاهری در شبکه های مجازی عنوان کرده است.

مدیرکل دادگستری استان اصفهان  با اعلام اینکه حادثه تعرض به کودکی در خمینی شهر بدون توجه به ملیت او در دست بررسی است اظهار کرد که این کودک هنوز نتوانسته متهم را شنایایی کند.

همچنین رییس کل دادگستری سیستان و بلوچستان از افزایش شاکیان در ایرانشهر به ۵ نفر خبر داد و گفت: فردی که دیروز بازداشت شد در رابطه با پرونده‌های حاشیه‌ای این موضوع بوده است. حجت‌الاسلام ابراهیم حمیدی افزود: کسانی که تحت عنوان تجاوز به عنف شکایت کردند همان ۳ نفر اولیه بودند که تنها یک نفر از آن‌ها به پزشکی قانونی مراجعه کرده و مساله تجاوز در خصوص یک نفر تایید شده است.

انتهای پیام

نظر شما