شناسهٔ خبر: 26220134 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: خبرنامه دانشجویان ایران | لینک خبر

آیفون‌دارها به گوش؛

نکات مخفی سیستم‌عامل iOS 11 در گوشی‌های اپل

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار فناوری اطلاعات «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ این سیستم‌عامل جدید و آپدیت‌شده ترفندهایی دارند که با اطلاع از آنها راحت‌تر می‌توان با آن کار کرد.  اپل و توسعه‌دهنده‌های محصولات این کمپانی کدهایی را برای iOS جدید نوشته‌اند که در دستگاه‌های جدید کاربرد دارند و پردازنده‌هایی با سرعت بالاتر را ایجاد می‌کنند. اما دست‌کم، بیشتر دستگاه‌های مجهز به سیستم‌عامل iOS به گزینه ارتقا مجهزند. برای به‌روزرسانی iOS، با رفتن به قسمت تنظیمات، گزینه General و سپس به‌روزرسانی نرم‌افزار را روی گوشی آیفون انتخاب کنید. چنانچه به‌روزرسانی برای سیستم شما مهیا باشد، در این قسمت نشان داده می‌شود و با انتخاب آن، گوشی شروع به دانلود آپدیت جدید iOS می‌کند که تنها 30 دقیقه طول می‌کشد.

حذف خودکار اپ‌های بدون استفاده
در اولین قدم بعد از آپدیت iOS 11 و چنانچه حافظه گوشی شما تقریبا پر است، با رفتن به گزینه تنظیمات و انتخاب General، iPhone Storage و Offload Unused Apps، گزینه حذف اپ‌های بدون استفاده را غیرفعال کنید. این گزینه، اپ‌هایی را که بدون استفاده مانده‌اند، حذف می‌کند اما اطلاعات مرتبط با آنها را از بین نمی‌برد، بنابراین آنها را دوباره دانلود کنید. با فعال کردن این گزینه، دیگر از این قسمت نمی‌توانید آن را غیرفعال کنید، بلکه جای دیگری برای آن در نظر گرفته شده است. برای این کار با رفتن به تنظیمات، گزینه iTunes & App Store را انتخاب و آن را غیرفعال کنید.

اسکرین‌شات‌ها را علامت‌گذاری کنید
گرفتن اسکرین‌شات در گوشی‌های آیفون کار ساده‌ای است و تنها با نگه داشتن دکمه پاور و دکمه home به طور همزمان، می‌توان این کار را انجام داد. در آیفون X با نگه داشتن دکمه پاور و فشردن دکمه صدای بالا در لبه گوشی، می‌توان اسکرین‌شات گرفت. پیش از این، اسکرین‌شات‌ها در قسمت عکس‌ها ذخیره می‌شد اما در حال حاضر، تصویری بندانگشتی از آنها روی نمایشگر نقش می‌بندد که صفحه جدیدی برای ویرایش عکس در اختیار کاربر قرار می‌دهد و قادر است آن را برش بزند، شکل آن را تغییر دهد، داخل آن متن اضافه کند، آن را امضا کند، بخشی را بزرگ و برجسته کند و روی آن بنویسد. در انتها با انتخاب کلمه Done، اسکرین‌شات‌ را در قسمت عکس‌ها ذخیره یا آن را حذف کنید.

از صفحات وب، PDF بسازید
اگر در صفحه‌های آنلاین با صفحه‌هایی مواجه می‌شوید که می‌خواهید از آن استفاده کنید، از آن PDF تهیه کنید که در کنار آن هم می‌توانید حاشیه‌نویسی کنید. وقتی در مرورگر Safari هستید، روی دکمه اشتراک‌گذاری کلیک کنید. در ردیف زیر آیکون‌های متحرک، آن را به سمت چپ بکشید و بعد از طریق گزینه More به گزینه Create PDF برسید. بعد از ایجاد PDF، آن را با کلیک روی گزینه Save File To، در فایل جدیدی ذخیره کنید و  از طریق سرویس ذخیره ابری هم به آن دسترسی پیدا کنید.

فرمت عکس‌های جدید
عکس‌ها و ویدئوها معمولا فضای زیادی را در گوشی اشغال می‌کنند. آیفون 7 و مدل‌های بالاتر، iOS 11 امکان جدیدی به نام HEIF (فرمت تصویری با کارایی بالا) و HEVC (کدگذاری ویدئویی با کارایی بالا) ایجاد کرده است که عکس‌ها و ویدئوها را تا دو برابر فشرده‌سازی می‌کند و حتی به این شکل هم می‌توان آنها را به اشتراک گذاشت. این کار تا 50 درصد در فضای اشغال شده در گوشی، صرفه‌جویی می‌کند. برای فعال کردن فرمت جدید، با رفتن به قسمت تنظیمات، گزینه Camera، Formats و بــــعد High Efficiency را انتخاب کنید.

پاسخگویی خودکار تماس‌ها
برای فعال کردن این گزینه به قسمت تنظیمات رفته و به ترتیب، General، Accessibility، Call Audio Routing و در نهایت Auto-Answer Calls را انتخاب کنید. با فعال کردن این قابلیت، به گوشی خود امکان می‌دهید که تمام تماس‌های دریافتی را پاسخ دهد.

مخفی کردن نوار ابزار کشوی اپلیکیشن پیام‌ها
در حالت عادی در iOS 11 در قسمت پیام‌ها، نوار ابزاری به صورت کشویی تعبیه شده است که با هر بار باز کردن پیام‌ها، می‌توان آن را مشاهده کرد. اما برای غیرفعال کردن این قابلیت، روی متن آیکون App Store در کنار باکس متن کلیک کنید. این گزینه تا زمانی که خودتان دوباره آن را فعال کنید، این نوار ابزار را مخفی می‌کند.

جلوه‌های ویژه پیام‌های جدید
در سیستم‌عامل iOS 10 قابلیت ارسال پیام‌ از سرویس پیام‌رسان iMessage به دیگر کاربران آیفون به همراه جلوه‌های ویژه بود. در iOS 11 هم دو نوع جلوه ویژه به نام Echo و Spotlight در نظر گرفته شده است. برای استفاده از این قابلیت، ابتدا پیام‌تان را بنویسید، سپس دکمه ارسال پیام را نگه دارید و روی بالای صفحه ضربه بزنید. Echo چند انعکاس از پیام شما را در قالب اموجی‌های تاثیرگذار منعکس می‌کند. صفحه را به سمت چپ بکشید تا Spotlight را هم مشاهده کنید. جلوه ویژه Spotlight، در قالب نورافکنی ساده، نور را روی پیام منعکس می‌کند. برای مشاهده گزینه‌های دیگر صفحه به سمت چپ بکشید.

ثبت عکس زنده موقع استفاده از «فیس‌تایم»
«فیس‌تایم» برنامه‌ای مخصوص گوشی‌های اپل است که کاربران گوشی‌های آیفون می‌توانند با هم تماس صوتی یا تصویری برقرار کنند. برای گرفتن عکس زنده حین کار با نرم‌افزار «فیس‌تایم»، گوشی دو کاربر باید مجهز به iOS 11 و نیز گزینه Live Photos روی آن فعال باشد. با روشن کردن این گزینه می‌توانید عکس زنده سه ثانیه‌ای را حین مکالمه تصویری بگیرید. روی دکمه شاتر سفید رنگ در قسمت پایین صفحه کلیک کنید. اگر دوربین روی portrait تنظیم شده باشد، این دکمه  شاتر در سمت چپ و در صورتی که گزینه landscape فعال باشد، دکمه شاتر در سمت راست قرار می‌گیرد. کاربر مقابل نیز متوجه گرفتن عکس زنده توسط شما می‌شود. برای غیرفعال کردن این قابلیت با رفتن به تنظیمات، FaceTime را انتخاب و سپس FaceTime Live Photos را غیرفعال کنید.

کیبورد تک انگشتی
اپل سرانجام کیبوردی تک انگشتی را در داخل کیبورد پیش‌فرضQuickType  تولید کرد. برای دسترسی به آن، انگشت‌تان را روی دکمه ایموجی نگه دارید. در این قسمت می‌توانید دو آیکون کوچک مینی کیبورد را در سمت چپ یا راست مشاهده می‌کنید. راحت‌ترین و نزدیک‌ترین کیبورد را برای تایپ، انتخاب کنید. برای این کار در قسمت تنظیمات، به General، Keyboards بروید و در نهایت One Handed Keyboard را انتخاب کنید.

افزودن زوم تک انگشتی به نقشه‌ها
این قابلیت جدیدی برای کاربران گوگل مپ نیست اما اپلیکیشن‌های نصب شده روی اپل به گونه‌ای طراحی شده‌اند که امکان زوم تک انگشتی برای یافتن مسیرها و مسیریابی در فضای داخلی ساختمان‌ها به ویژه در فرودگاه‌ها وجود دارد. برای زوم روی این نقشه‌ها یا می‌توانید با دو بار ضربه زدن روی صفحه یا با باز کردن دو انگشت روی صفحه، نقشه را زوم کنید. اما در زوم تک انگشتی، انگشت‌تان را روی صفحه نگه دارید، سپس آن را حول انگشت‌تان حرکت دهید.

خاموش کردن گوشی بدون دکمه پاور
زمانی که دکمه پاور گوشی شکسته باشد یا به هر شکلی نتوانید گوشی خود را خاموش کنید، این کار را با استفاده از نرم‌افزاری مخصوص انجام دهید. به گزینه تنظیمات  General بروید و سپس
Shut Down را انتخاب کنید.

تماس‌های اضطراری
تماس‌های اضطراری موسوم به Emergency SOS دو کار مهم انجام می‌دهند: ابتدا بدون وارد شدن به قسمت شماره‌های گوشی و باز کردن نمایشگر در مواقع اضطراری، با اورژانس تماس می‌گیرد و دوم اینکه «تاچ آی‌دی» و اختصاصا «فیس آی‌دی» را در آیفون X غیرفعال می‌کند.

نظر شما