شناسهٔ خبر: 26219917 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مدیرعامل آب منطقه ای گیلان:

مدیریت آب و همکاری کشاورزان مانع بروز تنش آبی شد

رشت - ایرنا - مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گیلان اعلام کرد: در سال زراعی جاری، مدیریت کارشناسی منابع آبی و همکاری و هماهنگی کشاورزان شالیکار، مانع بروز تنش آبی در استان شد.

صاحب‌خبر -

کاظم لطفی روز چهارشنبه در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا افزود: پیش از آغاز فصل زراعی شرکت آب منطقه ای گیلان به عنوان متولی منابع آب استان اقدام به برنامه ریزی برای مدیریت آب کشاورزی کرد که در این خصوص با توجه به تاکید استاندار گیلان به عنوان رئیس شورای حفاظت از منابع آب استان طی چند نشست با حضور اعضای شورا و فرمانداران، توصیه ها و تصمیم های لازم برای مدیریت آب کشاورزی استان انجام شد.
وی ادامه داد: با هدف نیل به اهداف، حدود یک هزار کیلومتر از انهار کشاورزی استان لایروبی شد که در نوع خود بی سابقه است و برای استفاده از پتاسیل آب موجود در آب بندان های استان نیز تدابیری اتخاذ شد.
به گفته لطفی، 418 ایستگاه پمپاژ استان در مسیر بهره برداری قرار گرفت که پتاسیل بهره برداری از محل این ایستگاه ها 110 میلیون متر مکعب و از محل بازچرخانی آب و آورد رودخانه ها حدود یکصد میلیون متر مکعب برآورد می شود.
وی خاطرنشان کرد: همچنین 228 حلقه چاه عمیق در اختیار این شرکت نیز در سال زراعی جاری بطور کامل راه اندازی و وارد مدار است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گیلان افزود : علاوه بر موارد یاد شده در طول فصل زراعی جاری حدود 600 میلیون مترمکعب آب کشاورزی برای آبیاری شالیزارهای استان از طریق اندوخته سد سفیدرود تامین و رها شده است.
لطفی اضافه کرد: با همکاری و همدلی کشاورزان، تاکنون فصل آبیاری و زراعی موفقی را پشت سر گذاشته ایم و انتظار داریم شالیکاران، تقویم زراعی خود را با تقویم آب گذاری شرکت آب منطقه ای تنظیم کرده و به راهکارهای مصرف بهینه توجه کنند.
به گزارش ایرنا براساس آخرین گزارش سازمان جهاد کشاورزی استان، تاکنون در 80 درصد شالیزارهای گیلان وجین صورت گرفته است.
آب ۱۸۰ هزار هکتار از ۲۳۸ هزار هکتار شالیزار گیلان از سد سفید رود و آب ۵۸ هزار هکتار دیگر شالیزارها از رودخانه ها ، چاه ها و آب بندان ها تامین می شود.
هر سال در استان گیلان، 750 تا 850 هزار تن برنج سفید تولید می شود.
6070 / 2007

نظر شما