شناسهٔ خبر: 26219730 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مسیر اقتصاد | لینک خبر

با تداوم روند خرید نفت از ایران

بلومبرگ: هند توجهی به تحریم‌های آمریکا علیه ایران ندارد

سوشما سواراج وزیر خارجه هند اعلام کرد این کشور تنها به تحریم های شورای امنیت سازمان ملل متعهد است و با وجود تحریم های آمریکا، به روند خرید نفت از ایران ادامه خواهد داد. افق افزایش قابل توجه تقاضای نفت در هند و همچنین اهمیت روابط با کشورهای همسایه و کشورهای عضو جنبش عدم تعهد، موجب شده است این کشور بدون توجه به خواسته های آمریکا، به تداوم روابط با ایران، کره شمالی و ونزوئلا بپردازد.

صاحب‌خبر -

به گزارش مقاومتی نیوز سوابق هند در دوران پس از استقلال به عنوان یکی از سران جنبش عدم تعهد باعث می شود دهلی نو روابط اقتصادی خود از جمله با ایران، ونزوئلا و کره شمالی را حفظ کند.

ممکن است دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا دستور اعمال مجدد تحریم ها را علیه ایران صادر کرده باشد ولی یکی از بزرگ ترین واردکنندگان نفت آسیا — و در عین حال یکی از شرکای راهبردی آمریکا — قصد دارد به آن بی توجهی کند.

هند به خرید نفت از ایران و ونزوئلا ادامه می دهد

سوشما سواراج وزیر امور خارجه هند روز دوشنبه در یک کنفرانس خبری در دهلی نو اعلام کرد هند که از مشتریان قدیمی نفت هم از ایران هم از ونزوئلا است، فقط از تحریم های سازمان ملل پیروی می کند نه آنهایی که توسط یک کشور علیه کشور دیگر اعمال می شود.

وی بعد از این سخنان با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران دیدار کرد و آن ها درباره تصمیم ترامپ برای خروج از توافقنامه هسته ای سال ۲۰۱۵ بحث کردند.

براساس بیانیه وزارت امور خارجه هند، سواراج گفت: «همه طرف های توافق باید برای حل و فصل مسالمت آمیز مسائل، تعامل سازنده داشته باشند».

هند همواره مشتری مهم نفت ایران بوده است

زمانی که سازمان ملل، اتحادیه اروپا و آمریکا مجموعه گسترده ای از تحریم های اقتصادی علیه تهران اعمال کردند، پالایشگاه های هند خرید نفت خام ایران را به حدود نصف میزان قبلی کاهش دادند. با این حال، دهلی نو به واردات نفت خام ایران ادامه داد و در بین شش مشتری آخر این کشور بود.

خریدهای هند که بیش از ۸۰ درصد نفت مورد نیاز خود را از طریق واردات تامین می کند، پس از لغو تحریم ها در سال ۲۰۱۶ افزایش یافت. پالایشگاه های هند در سال منتهی به ماه مارس سال ۲۰۱۷، میزان بی سابقه ۲۷.۲ میلیون تن نفت از ایران خریدند که افزایشی ۱۱۴ درصدی را در مقایسه با سال قبل از آن نشان می دهد.

هند سومین مصرف کننده بزرگ نفت جهان است. بر اساس اعلام آژانس بین المللی انرژی، همچنین پیش بینی می شود این کشور واقع در جنوب آسیا تا سال ۲۰۴۰ سریع ترین رشد را در زمینه مصرف نفت داشته باشد. تا حدی به علت نگرانی های راهبردی آمریکا درباره افزایش نفوذ چین در آسیا، واشنگتن و دهلی نو در دو دهه گذشته بر تنش های دوران جنگ سرد فائق آمده و بسیار نزدیک تر شده اند.

هند به دنبال تداوم روابط با کشورهای عضو جنبش عدم تعهد

با این حال، سوابق هند در دوران پس از استقلال به عنوان یکی از سران جنبش «عدم تعهد» — کشورهای در حال توسعه ای که متحد آمریکا یا شوروی نبودند — باعث می شود دهلی نو روابط اقتصادی خود از جمله با ایران، ونزوئلا و کره شمالی را حفظ کند که این مسئله به نگرانی در پایتخت های غربی منجر می شود. سواراج در این کنفرانس خبری اعلام کرد هند همچنین به درخواست های آمریکا برای بستن سفارت خود در کره شمالی بی اعتنایی کرد.

ماه فوریه، حسن روحانی رئیس جمهور ایران به هند سفر و با نارندرا مودی نخست وزیر این کشور درباره همکاری در زمینه انرژی و سرمایه گذاری های هند در بندر چابهار ایران گفتگو کرد.

ترامپ همچنین در حال بررسی اعمال تحریم های جدید علیه روسیه، یکی از متحدان تاریخی و تامین کنندگان مهم تسلیحات هند، در ارتباط با این اتهامات است که دولت ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در انتخابات آمریکا دخالت کرده است.

منبع: بلومبرگ

نظر شما