شناسهٔ خبر: 26219448 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

دکتر مصطفی چمران، استاد تراز انقلاب اسلامی/توسل اساتید به روحیه جهادی، تحقق بخش تمدن نوین اسلامی

خبرگزاری شبستان: دکتر شهید مصطفی چمران، استاد تراز انقلاب اسلامی است که مقام معظم رهبری(مد ظله العالی)، توسل اساتید به روحیه جهادی را تحقق بخش تمدن نوین اسلامی بیان کردند.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری شبستان – مازندران

 

کم نیستند افرادی که در جامعه، تاثیرگذاری بسیاری داشتند و این روند همچنان ادامه دارد اما نکته اینجاست که این اشخاص چه ویژگی های اخلاقی و اجتماعی داشتند که به عنوان تغییر دهنده و حتی تحول ساز در جامعه بشری یاد می شوند.

 

ایران چنین افراد تاریخ ساز را در خود کم نداشته و ندارد که بسیاری از آنها نه تنها مفاخر ایرانیان بلکه جامعه بشری هستند اما شاید در میهن خود در گمنامی باشند.

 

31 خرداد با نام مردی، عجین شده که نه تنها در ایران بلکه در نقاط دیگر جهان از وی، یاد می شود و پایه گذار اندیشه و رفتاری شد که سرنوشت انسان ها را از عالَم خاکی به جهان ربوبی، پیوند می دهد.

 

 

مصطفی چمران از جان خود می گذرد تا ایران برای همیشه سرافراز و به دور از یوغ مستکبرین باشد و ....

 

کودکی در سال 1311 در محله سرپولک، بازار آهنگرهای تهران، دیده به جهان گشود که او را مصطفی نامیدند و به حق، برگزیده بود و است.

 

استعداد سرشار او از دوران طفولیت مشخص و مبرهن بود که اعزام شده به آمریکا در سال 1332 با استفاده از بورس تحصیلی دانشجویان ممتاز و تحصیل در دانشگاه کالیفرنیا و دریافت ممتازترین درجه علمی در دکترای الکترونیک و فیزیک پلاسما، گواهی بر این مطلب است.

 

با وجود تمام امکانات و مدارج بالای علمی، مصطفی چمران در 30 خرداد 1360 یک روز قبل از شهادت در جلسه شورای عالی دفاع، حضور یافت و پس از شنیدن خبر شهادت فرمانده دهلاویه در سحرگاه 31 خرداد به سمت دهلاویه حرکت کرد.

 

 

مصطفی چمران به سمت سوسنگرد، همان جایی که شهدای بسیاری در آن مکان نظیر شهید «علی اصغر وهابی» جرعه نوش شربت شهادت شدند با منفجر شدن خمپاره ای در نزدیکی وی و اصابت ترکش به پشت سر به شهادت رسید. 

 

شهید مصطفی چمران با مقام بالای علمی و تعهد دینی، (31 خرداد) به وصال یار دست یافت و  به روز بسیج اساتید، نامگذاری شد که مقام معظم رهبری(مد ظله العالی) فرمودند که در دانشگاه، پرورش انسانِ در تراز شهید چمران لازم است که به این جهت گفتگویی را با یکی از اساتید دانشگاه ترتیب دادیم تا ادای دِینی به این شهید و دستیابی به تاکید معظم له باشد.  

 

 

سیف الله فرزانه، عضو هیئت علمی دانشگاه در آستانه شهادت دکتر مصطفی چمران که به روز بسیج اساتید نامگذاری شده است، امروز (30 خرداد) در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در ساری گفت: دکتر چمران در حقیقت دو  خصلت ویژه یعنی علم در حد اعلی و بسیار توانا در این زمینه و در کنار آن، متدین و با ایمان بود که استادی، تراز انقلاب اسلامی محسوب می شود.

 

وی اظهار کرد: اکنون برای دستیابی به دانشگاه اسلامی و استاد تراز اسلامی باید افرادی نظیر دکتر چمران داشته باشیم و دانشجویانی را پرورش دهیم که علم و تکنولوژی بالا و خلقیات انسانی در حد اعلی، داشته باشند.

 

معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بابل بیان کرد: روحیه جهادی که مد نظر است در حد اعلی در حوزه فناوری و علم و تربیت انسان های متدین و انقلابی و در عین حال اساتیدی که به این ویژگی ها، نزدیک می کنند را باید بیش از پیش اشاعه داد.

 

فرزانه ابراز کرد: یک دانشگاه و استادی که می خواهیم در تراز اسلامی باشند باید چنین انسان هایی را پرورش دهیم و چنین اساتیدی را در دانشگاه های دولتی، غیرانتفاعی و آزاد اسلامی کم نداریم.

 

دکترای جامعه شناسی گفت: اساتید وابسته به غرب و بی اراده به فرهنگ ایرانیان نمی تواند چنین دانشگاهی، مبدا همه تحولات در حقیقت اعتلای پیشرفت در حوزه علم و فناوری و تذهیب و ایمان برازنده انقلاب اسلامی باشد.

 

وی یادآور شد: مقام معظم رهبری(مد ظله العالی) در سخنرانی های مختلف با اساتید دانشگاه، تاکید بسیار داشتند که دانشگاه در تراز انقلاب اسلامی و استادی با توسل به روحیه جهادی با علم و فناوری در تحقق تمدن نوین اسلامی، موثر است و ایشان به دفعات متعدد، سفارش و توصیه کردند که امیدواریم در آینده نزدیک به تمدن نوین اسلامی، نزدیک شویم.

گزارش: معصومه علیزاده

نظر شما