شناسهٔ خبر: 26218254 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: پارسینه | لینک خبر

پلاک‌های دیجیتال خودرو وارد بازار آمریکا شد

با ورود پلاک‌های دیجیتال جدید، دیگر نیازی به نوشتن پیام روی شیشه یا بدنه خودرو نیست. این پلاک‌ها با توجه به تراشه کامپیوتری که دارند، می‌توانند شماره پلاک خودرو و پیغام‌های شناسایی دیگری را به سامانه‌های کنترلی منتقل کنند.

صاحب‌خبر -
فروش و نصب پلاک‌های دیجیتالی خودرو در آمریکا آغاز شد
 
به گزارش « پارسینه»، با ورود پلاک‌های دیجیتال جدید، دیگر نیازی به نوشتن پیام روی شیشه یا بدنه خودرو نیست، از ماه گذشته فروش این پلاک‌ها در ایالت کالیفرنیای آمریکا به صورت آزمایشی شروع شده‌است. این پلاک‌ها با توجه به تراشه کامپیوتری که دارند، می‌توانند شماره پلاک خودرو و پیغام‌های شناسایی دیگری را به سامانه‌های کنترلی منتقل کنند. در اصل این پلاک‌ها نوعی نمایشگر دیجیتالی‌اند که توانایی عرضه اطلاعات مختلفی از جمله پیغام‌های شخصی صاحبان خودرو را دارند.

پلاک‌های دیجیتالی جدید نقطه پایان دادن به پلاک‌های سنتی فلزی و محدودکننده قدیمی‌اند که بیش از یک قرن است در تمام کشورها مورد استفاده قرار گرفته و سال‌ها است روی خودرو‌ها نصب می‌شوند. این پلاک‌ها جدید تحولی در دنیای پلاک‌های خودرو‌ها ایجاد خواهند کرد و از این به بعد نیازی به نوشتن پیغام روی شیشه و بدنه خودرو نخواهد بود.

پلاک‌های دیجیتال در ابعاد ۶ در ۱۲ اینچ توسط شرکت Reviver Auto ساخته شده‌اند. این شرکت اعلام کرد تاکنون بیش از ۴۰۰ پلاک دیجیتالی ساخته و برای فروش آماده کرده است. آنها به مشتریان وعده داده‌اند به مرور پلاک‌های بیشتری خواهند ساخت که در ایالات‌های دیگر آمریکا و حتی کشور‌های دیگر نیز به فروش برسانند. پلاک‌های دیجیتالی به‌شکل بی‌سیم با مرکزی در ارتباط اند که پیام‌ها را دریافت، مدیریت و نمایش می‌دهد.

کارکرد این پلاک‌ها چیست؟
بر روی این پلاک‌ها می‌شود اطلاعات مختلفی مانند شماره پلاک خودرو، اطلاعات هواشناسی، هشدار‌های محلی و پیام‌های شخصی را نمایش داد. اما راننده‌ها تنها در هنگامی که خودرو در حال حرکت نیست اجازه نمایش پیام‌های شخصی را داشته و در صورت حرکت خودرو باید از قوانین مصوب پیروی بکنند.

شرکت Reviver Auto اعلام داشت؛ این پلاک‌ها چشم‌اندازی گسترده‌تر فارغ از نمایش صرف شماره خودرو را به تصویر می‌کشد. بلکه در آینده این پلاک‌ها تاریخچه مسافت‌های پیموده شده این خودرو‌ها را نیز ضبط و ثبت خواهند کرد و مدت زمان استفاده از خودرو یا مسیر‌ها را نشان داده و حتی برای برخی اعلان‌های جاده‌ای استفاده بشوند. یکی دیگر از کاربرد‌های این پلاک‌ها در هنگام مفقودی یا ربوده شدن خودرو‌ها است. اگر یک خودرو به سرقت برود؛ پیامی روی پلاک آن نمایش داده خواهد شد تا سریع‌تر شناسایی و متوقف شود.

هم اکنون، هریک از این پلاک‌های دیجیتالی حدود ۶۹۹ دلار قیمت گذاری شده است. هزینه آن  به صورت اقساطی ماهی ۷ دلار نیز قابل پرداخت است. با توجه به اینکه این پلاک‌ها گران‌قیمت‌اند طبیعی است که فعلا همه افراد قدرت خرید آن را ندارد.
 
بعد از خبر ساخت و نصب پلاک‌های دیجیتالی، نگرانی‌هایی های از بابت هک و امنیت سایبری این پلاک‌ها مطرح شده‌است. به‌ویژه اینکه این پلاک‌ها به طور بی‌سیم با مرکز کنترل خود در ارتباط‌اند و اگر این ارتباط هک شود احتمال نمایش هر پیغامی روی پلاک خودرو بوجود خواهد آمد.

نظر شما