شناسهٔ خبر: 26216865 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: سینا | لینک خبر

بر اساس شبیه‌سازی‌های کامپیوتری؛

آلمانی‌ها قهرمان رقابت‌های جام جهانی 2018 می‌شوند  

سیناپرس: پیشگویی و پیش بینی نتایج رقابت های جام جهانی یکی از محبوبترین بخش های این دوره از مسابقات است اما آیا تا به حال با خود اندیشیده اید که کامپیوتر و دنیای فناوری اطلاعات چه نقشی در این بازی سرنوشت ساز برعهده دارند!

صاحب‌خبر -

در جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل، تیم آلمان به لطف تیم تحلیل و آنالیز Big Data توانست به نتایج فوق العاده دست یابد و پیروز میدان مسابقات باشد و با جام به خانه باز گردد. مجموعه‌ای کلان از داده های کاربردی در تمامی حوزه های علمی اعم از اینکه ساختار ظریف و ساده ای داشته باشند ویا پیچیده باشند اصطلاحا Big Data نام دارند که به منظور استخراج اطلاعات محرمانه و شناسایی الگو های رفتاری مخفی و رمز پیروزی و شکست مورد استفاده قرار می گیرند. در حوزه کسب و کارهای دیجیتال و مارکتینگ کلان داده ها حرف اول را می زنند بسیاری از سازمان‌ها، شرکت های خصوصی، تیم‌های ورزشی و… با بکارگیری شیوه های پردازش اطلاعات مبتنی بر Big Data اقدام به بررسی روند بازار و شناسایی نقاط ضعف و قوت خود و حریفان در عرصه رقابت می پردازند.

بی شک در آینده ای نه چندان دور تمام تیم ها به نرم افزار های مبتنی بر کلان داده مجهز خواهند شد چه بسا در جام جهانی فوتبال ۲۰۱۸ روسیه نیز نرم افزار ها شگفتی ساز باشند.

امسال نیز شرکت های بزرگی که در حوزه تحلیل داده های ورزشی فعالیت می کنند با شبیه سازی میلیون ها بازی اقدام به پیشگویی نتایج بازی‌های جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه کرده اند که خود روش جالبی برای سرگرم کردن، جلب توجه و دوچندان ساختن هیجان مردم است و همچینین می تواند درآمدزا نیز باشد.

راز تحلیلگران تیم آلمان در جام جهانی ۲۰۱۴ چه بود؟

شاید به نوعی بتوان گفت آلمان پیروزی اش در جام جهانی ۲۰۱۴ را مدیون این دو برنامه کاربردی Penalty Insights Function و SAP Challenger Insightsاست.

Penalty Insights Function نرم افزاری است مبتنی بر کلان داده ها با تحلیل و آنالیز پیش بینی جهت ارسال توپ در ضربات پنالتی را با دقت بسیار بالایی برعهده دارد. نتایج این نرم افزار برای بالا بردن توان مقابله دروازه بان از اهمیت به سزایی برخورداراست.

SAP Challenger Insights نیز نرم افزاری است که به پشتوانه کلان داده ها اطلاعات میلیون‌ها بازی را در دل خود جای داده است و به بررسی خصوصیات، الگو حرکتی و نحوه بازیکنان تیم حریف بصورت فردی و ترکیب بندی، حملات و دفاع آنان در موقعیت های مختلف بازی می پردازد.

اما کی روش چطور تیم خود و حریفان را تحلیل می‌کند؟

«کارلوس کی روش» با حضورش در ایران، باعث و بانی ورود تکنولوژی‌های جهانی زیادی به فوتبال ایران است. او به عنوان یک آنالیزور خبره معروف است. او در زمان حضورش در منچستر کنار «الکس فرگوسن»، سر آمد کادر فنی تیم در تحلیل و بررسی ویژگی‌های تیم خودی و حریف بود. اکنون هم به عنوان سرمربی تیم ملی، به چندین روش به آنالیز بازیکنان خودش و تیم‌های حریف می‌پردازد که در ادامه به دو مورد از آنها می‌پردازیم.

 

با یک شبیه سازی غیر حرفه ای:

ایران1،اسپانیا 1

تماشای بازی های لیگ در دفتر کار: او در هفت سال گذشته همواره به خاطر حضور کم در ورزشگاه های ایران مورد انتقاد بوده است بنا به گفته خودش، ترجیح می دهد ویدئوهای مسابقات را در دفتر کارش تماشا کند. این گونه فرصت تماشای بازی‌های بیشتری را در یک زمان محدود در اختیار دارد و می تواند با دقت و وسواس بیشتری بازی ها را زیر نظر بگیرد. این کار با هدف زیر نظر گرفتن بازیکنان داخلی و شناسایی استعداد های مناسب برای بازی در تیم ملی انجام می شود. در واقع کی روش به کار اعضای کادر فنی اش بسنده نمی کند و خود شخصا، همواره بازی های لیگ را با یک ذره بین زیر نظر دارد.

آنالیز ویدیو با نرم افزار SportsCode: تمام جلسه های تمرینی و بازی های تیم ملی با دوربین های اختصاصی کادر فنی ضبط می شوند. با وارد کردن ویدیو های ضبط شده به نرم افزار «SportsCode»، آنالیز شروع می شود. این نرم افزار به وسیله یک شرکت بزرگ «Hudl» طراحی شده و کار آنالیز را بسیار راحت تر از گذشته می کند. یکی از معروف ترین ویژگی های این نرم افزار، کدبندی یا تگ گذاری ویدیو است. آنالیزور می تواند با کد گذاری هر قسمت از ویدیو، یک کلیپ کوچکتر جدید درست کند و آن را به بازیکنان نشان دهد. هر کلیپ هم خود با ابزار هایی که درون نرم افزار تعبیه شده اند، می تواند تدوین و آراسته شود و مانند یک پرزنتیشن کامل، به بازیکنان ارایه شود.

قهرمان جهام جهانی ۲۰۱۸ روسیه از آن کیست؟

بانک سوییسی UBS در فاصله چند هفته به آغاز جام جهانی روسیه تیمی متشکل از ۱۸ تحلیلگر خبره گرد هم جمع کرده که آن‌ها با کمک داده‌های خود و شبیه‌سازی کامپیوتری، ۱۰ هزار بار کل جام جهانی را شبیه‌سازی کرده‌اند. آن‌ها سعی داشتند با پیش‌بینی درست قهرمان جام نسل جدیدی از نقش تحلیل داده در پیش‌بینی‌ها بازی کنند. تحلیل داده یکی از خدامت بخش‌های سرمایه‌گذاری بانک UBS است که از این طریق به سرمایه‌گذاران کمک می‌کند بهترین انتخاب را داشته باشند.

پیش‌بینی جام جهانی در گذشته هم انجام شده بود. همین شرکت در سال ۲۰۱۴ برزیل را به عنوان قهرمان پیش‌بینی کرده بود اما تیم میزبان در نیمه‌نهایی با نتیجه ۷ به یک مغلوب آلمانی شد که در نهایت جام قهرمانی را بالای سر برد.

این بار اما مدل UBS پیشرفت چشمگیری کرده و تحلیلگران ۱۷ صفحه تحقیقات را در شبیه‌سازی خود لحاظ کرده‌اند. در این پیش‌بینی از رتبه «الو» تیم‌های ملی به جای رتبه فیفا که دقت کمتری دارد استفاده شده است. همچنین شانس هر تیمی بسته به رقبایی که دارد سنجیده شده است.

در این مدل، پس از ۱۰ هزار بار شبیه‌سازی جام جهانی ۲۰۱۸، تیم ملی آلمان بیش از هر تیم دیگری قهرمان شد. تحلیلگران شانس آلمان را ۲۴ درصد برای قهرمانی اعلام کرده‌اند.

جالب است بدانید تیم ملی ایران در این رده‌بندی ۰٫۴ درصد شانس قهرمانی دارد. از آن جالب‌تر شانس صعود ایران از مرحله گروهی است. طبق تحلیل انجام شده، تیم ملی ایران ۹٫۴ درصد شانس دارد تیم اول گروهش باشد ۲۱٫۴ درصد شانس صعود به عنوان تیم دوم از مرحله گروهی را دارد. این در حالی است که تیم ملی آلمان ۶۸٫۶ درصد به عنوان تیم اول از گروهش صعود می‌کند و ۲۲ درصد احتمال دارد در گروهش دوم شود.

با بررسی همه احتمالات، ایران ۱۴٫۲ درصد شانس دارد به یک‌چهارم نهایی برسد، ۵٫۶ درصد شانس دارد راهی نیمه‌نهایی شود، ۱٫۷ درصد ممکن است دوم شود و ۰٫۴ درصد به مقام قهرمانی برسد.

 

 

 

لینک کوتاه

نظر شما