شناسهٔ خبر: 26215495 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: مسیر اقتصاد | لینک خبر

با تسهیل اسقاط خودروهای فرسوده دنبال می‌شود

برنامه‌ریزی گسترده بریتانیا جهت کاهش آلایندگی خودروها

امیرحسین عسکریان

دولت بریتانیا برنامه‌ریزی های گسترده‎ای به منظور کاهش میزان انتشار آلاینده از سوی خودروها در دستور کار دارد. تسهیل اسقاط خودروهای فرسوده و وضع قوانین مالیاتی شدیدتر برای آن ها، ممنوعیت خرید و فروش خودروهای با سوخت فسیلی و همچنین سوق دادن خودروسازان و مردم به خودروهای هیبریدی و برقی از جمله سیاست های بریتانیا برای تحقق این هدف است.

صاحب‌خبر -

به گزارش مقاومتی نیوز ترزامی نخست وزیر بریتانیا روز دوشنبه اظهار داشت: دولت بریتانیا تا سال ۲۰۴۰ میلادی خرید و فروش هرگونه خودروی با سوخت فسیلی ( دیزل و بنزین) را ممنوع خواهد کرد.

در اوایل هفته جاری خبرگزای فاینانشال تایمز اعلام کرده بود که دولت بریتانیا از این تصمیم خود عدول کرده است. بعد از اعلام این خبر ترزامی در یک نشست خبری اعلام کرد که دولت بریتانیا به هیچ وجه از این تصمیم خود عدول نخواهد کرد.

گسترش خودروهای هیبریدی در بریتانیا

در پی تصمیمات گرفته شده توسط دولت بریتانیا برنامه ریزی هایی به منظور گسترش خودروهای هیبریدی در این کشور گرفته شده است. بطوریکه مقامات این کشور سعی دارند تا از سال ۲۰۴۰ میلادی تمامی خودروهای موجود در این کشور شامل محصولات هیبریدی باشند.

لازم به ذکر است خودروهای هیبریدی دارای موتور احتراق داخلی و الکتریکی است. این خودروها به مراتب آلودگی کمتری نسبت به خودروهای با سوخت فسیلی دارند، اما با خودروهای کاملا برقی نیز تفاوت دارند. خودرهای برقی به عنوان خودروهای سبز شناخته می شوند و  هیچ آلودگی تولید نمی کنند. لذا گسترش این خودروها به حفظ محیط زیست کمک می کند.

طبق گزارشات رسمی دولت بریتانیا در حال حاضر تصمیمی برای محدودیت در تردد خودروهای هیبریدی از سال ۲۰۴۰ و جایگزینی آن با خودروهای برقی ندارد.

نهایی نشدن سند ممنوعیت تردد خودروهای با سوخت فسیلی

با اینحال سند ممنوعیت خرید و فروش خودروهای با سوخت فسیلی از سال ۲۰۴۰  هنوز نهایی نشده است. وزارت خانه های حمل و نقل، تجارت و محیط زیست بریتانیا در حال تبادل نظر به منظور نهایی کردن این سند هستند.

همچنین خودروسازان بریتانیایی با اعمال محدودیت در تولید هرگونه خودروهای هیبریدی مخالف هستند. از دید خودروسازان بریتانیایی تولید خودروهای هیبریدی به عنوان راهی برای گسترش خودرهای برقی محسوب می شود.

افزایش مالیات خودروهای دیزلی از ابتدای سال جاری

دولت بریتانیا علاوه بر تلاش برای ممنوعیت خودروهای با سوخت فسیلی از سال ۲۰۴۰، اواخر سال گذشته میلادی طرحی را به منظور مقابله با گسترش خودروهای دیزلی وضع نمود. این طرح از ابتدای سال جاری میلادی در حال اجرا است.

بر اساس این طرح خودروهای با فناوری سوخت مدرن از این مالیات معاف خواهند شد تا مالکان خودروهای فرسوده ملزم به جایگزینی خودرو خود با این محصولات شوند.

شیوه افزایش مالیات بدین صورت است که رانندگان خودروهای دیزلی ملزم به پرداخت ۵۰۰ پوند مالیات بیشتر در هر سال هستند. بر اساس قوانین مالیاتی جدید در صورتیکه خودروها ۱۵۰ گرم کربن‌ دی‌اکسید در هر کیلومتر تولید کنند باید به میزان ۵۰۰ پوند مالیات اضافه تر پرداخت کنند.

ضرورت برنامه ریزی برای کاهش آلودگی هوای ناشی از خودروها

اقدامات کشورهای توسعه یافته همچون بریتانیا نشان می دهد که این کشورها برای کاهش میزان انتشار آلاینده ها ناشی از خودروها برنامه ریزی می کنند. برنامه ریزی گسترده برای اسقاط و از رده خارج کردن خودروهای فرسوده و همچنین تلاش برای سوق دادن خودروسازان و مردم به سمت خودروهای هیبریدی و برقی به جای خودروهای با سوخت فسیلی، برنامه هایی است که به طور گسترده از سوی این کشورها مورد توجه قرار گرفته است.

خودروهای هیبریدی از نظر ساختاری تفاوت زیادی با خودروهای موجود ندارند و از این منظر سوق دادن خودروسازان به تولید انبوه این خودروها، هزینه زیادی را به آنان تحمیل نمی کند.

برگرفته از: رویترز

نظر شما