شناسهٔ خبر: 26210661 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان نیوز | لینک خبر

مشاور ارشد خاتمی: نامه اخیر ترامپ را گردن کلفت‌تر می کند

سوابق قابل تامل کارنامه سیاسی امضاکنندگان نامه مذاکره با آمریکا+ جزییات

صاحب‌خبر -
گروه سیاسی جهان نيوز: مروری بر کارنامه سیاسی امضاکنندگان نامه مذاکره با آمریکا نشان می دهد که آنها سوابق جالبی در سپر سیاسی کشور نداشته اند.

غلامحسین کرباسچی: ‌دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی است که در بازه‌ سال‌های 68 تا 77 سابقه شهرداری تهران را در کارنامه خود دارد. در سال 74 و در آستانه انتخابات دوره پنجم مجلس شورای اسلامی به همراه عده‌ای از وزرا و معاونان دولت مرحوم هاشمی رفسنجانی حزب کارگزاران سازندگی را تشکیل داد. ‌کرباسچی در سال‌77 با اتهام دست داشتن در پرونده اختلاس از شهرداری تهران  به سه سال حبس و 10‌سال محرومیت از مشاغل دولتی و جزای نقدی محکوم شد. او در انتخابات ریاست جمهوری سال‌88 از نامزدی مهدی کروبی حمایت کرد و پس از اعلام نتایج انتخابات، یکی از عاملان پررنگ شدن ادعای دروغ تقلب در انتخابات بود، به‌طوری‌که در مصاحبه با بی‌بی‌سی فارسی گفت: «تعداد افرادی که در ستادهای کروبی بودند بالای 300‌هزار نفر بودند و تقلب در این انتخابات امری واضح است.»

احمد منتظری: فرزند مرحوم آیت‌الله منتظری است. پدر وی در فروردین سال‌68 با حکم امام خمینی؟ره؟ از قائم مقامی رهبری خلع شد. احمد منتظری چندین‌بار به دلایل مختلف از جمله حمایت از فتنه‌گران در سال‌88 توسط محاکم قضایی بازداشت شده است. وی در سال‌95 اقدام به انتشار فایل صوتی جلسه مرحوم منتظری با اعضای رسیدگی به پرونده رسیدگی به وضعیت منافقین در سال‌67 کرد که انتشار آن فایل صوتی، موجب شکل‌گیری موجی از تخریب‌ها علیه نظام و امام خمینی؟ره؟ شد.

جلال جلالی‌زاده‌: نماینده اصلاح‌طلب مجلس ششم و رییس ستاد انتخاباتی روحانی در انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری در استان کردستان بود. وی که در رقابت‌های انتخاباتی سال‌84 حامی گزینه اصلاح‌طلبان  بود، به‌دلیل تحریک مردم سنی‌نشین سنندج علیه ‌نظام در یکی از میتینگ‌های تبلیغاتی محکوم به یک‌سال زندان شده بود. جلالی‌زاده سال گذشته در زمان رفراندوم اقلیم کردستان عراق برای جدایی از این کشور، در کانال تلگرامی خود به شدت از این اقدام اقلیم حمایت می‌کرد؛ اقدامی که در تعارض کامل با امنیت ملی ایران بود.

جمیله کدیور:  نماینده اصلاح‌طلب مجلس ششم و همسر عطاالله مهاجرانی، وزیر فرهنگ و ارشاد  دولت اصلاحات است. کدیور از جمله شرکت‌کنندگان ایرانی در کنفرانس ضد ایرانی برلین بود. وی همچنین از امضاکنندگان نامه 127 نفری نمایندگان مجلس ششم خطاب به رهبر معظم انقلاب درباره نوشیدن جام زهر مذاکره با آمریکاست.
مهاجرانی و همسرش که در انتخابات سال‌88 در ستاد کروبی فعالیت می‌کردند، بعد از اغتشاشات از کشور فرار و فعالیت‌شان علیه نظام را در قالب سایت ضدانقلاب «جرس» ادامه دادند که بعد از چند سال فعالیت این سایت تعطیل شد. این دو هم‌اکنون ساکن لندن هستند و مهاجرانی در بسیاری از برنامه‌های BBC به‌عنوان تحلیلگر حضور دارد.

صدیقه وسمقی: از چهره‌های سیاسی سابق اصلاح‌طلب است، وی سخنگوی شورای شهر تهران در دوره اول این شورا بود که در نهایت به دلیل اختلافات سیاسی اعضا منحل شد. وسمقی از جمله نویسندگانی است که  دیدگاه‌هایی او در مورد حجاب و پوشش زنان و برخی مسائل فقهی دیگر در تعراض با آراء علمای مسلمان است. وسمقی در مردادماه سال 95، جزو 6 نفر از اپوزیسیون خارج‌نشین بودند که اعدام تروریست‌های منافق در سال 67 را «سیاه‌ترین اوراق کارنامه جمهوری اسلامی» دانستند و به دفاع از اقدام احمد منتظری در انتشار فایل صوتی پدرش کردند.

حسن فرشتیان: فردی روحانی‌نما و از حامیان  فتنه 88 است. وی چند سال پیش از مردم خواسته بود با روزه‌خواری در ایام ماه مبارک رمضان به‌نام  «مقاومت مدنی» و «اعتراض» در مقابل نظام جمهوری اسلامی قد علم کنند. وی که مدعی است علوم حوزوی را پیش از انقلاب و در حوزه ‌علمیه قم گذرانده، در گفت‌وگو با یکی از سایت‌های ضدانقلاب با ادعای اینکه‌ ماه رمضان در نگاه مردم ایران ماه اشک و ماتم است، روزه‌خواری برخی مردم ایران را از سر لجبازی با حکومت و نوعی نافرمانی مدنی دانسته بود.

محمدصادق جوادی‌حصار: از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب و عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی که در دی‌ماه سال‌88 به دلیل دست داشتن در اغتشاشات پس از انتخابات توسط نیروهای امنیتی،  بازداشت شد.

علی فرخنده جهرمی: معروف به کشتگر از اعضای سازمان چریک‌های فدایی خلق ایران است.  وی پس از فتنه‌88 به حمایت آشکار از سران فتنه و شایعه‌پراکنی درباره تقلب در انتخابات و ابراز دشمنی آشکار با نظام جمهوری اسلامی‌ پرداخت.

بهروز خلیق: ساکن کانادا و  عضو سازمان چریک‌های فدایی خلق ایران است که پیش از انقلاب مبارزاتی مسلحانه علیه رژیم پهلوی داشت. وی بارها در نشست‌های ضد ایرانی شرکت و به سخنرانی علیه جمهوری اسلامی پرداخته است.

حمید آصفی: ‌از جمله نیروهای اپوزیسیون خارج کشور است که به نوشتن مقالاتی در سایت‌های ضد انقلاب اشتغال دارد. آصفی از جمله اپوزیسیونی است که از راهکار دو دولت فلسطین و اسرائیل حمایت و خواستار به رسمیت شناخته شدن اسرائیل توسط ایران است.

ویدا فرهودی:  از شاعران ایرانی ساکن فرانسه است که دوران دبستان و دبیرستان را در مدرسه‌های فرانسه زبان تهران به پایان رساند. وی تاکنون اشعاری علیه جمهوری اسلامی و در دفاع از محکومان فتنه 88 سروده است.

حسن امینی: از فعالان قومی و مذهبی ساکن کردستان است و در انتخابات ریاست‌جمهوری دهم از مهدی کروبی حمایت کرد. امینی تلاش‌های در جهت تفرقه میان اهل سنت و شیعه انجام داده است. وی در برنامه‌های شبکه کلمه که هدفش ایجاد اختلاف بین شیعه و سنی است حاضر شده و صحبت کرده است. کاک حسن امینی سابقه احضار به دادگاه ویژه روحانیت را نیز در پرونده دارد.(1)

نامه مذاکره با آمریکا به گردن‌کلفتی ترامپ اضافه می‌کند
نویسندگان این نامه  با ادعای «از دست رفتن فرصت مناسب دولت باراک اوباما» از مسوولان تصمیم‌گیر نظام خواسته‌اند «فارغ از جنگ‌های روانی کاخ سفید با یک تصمیم ملی اعلام کند که حاضر به انجام مذاکرات بدون قید و شرط با آمریکاست تا قدمی در راه‌حل مشکلات و اختلافات برداشته شود»‌ در این بیانیه تاکید شده که این مذاکرات «می‌تواند با قدرت و از موضع حفظ منافع ملی دنبال شود» و «در صورت هرگونه زیاده‌خواهی یا عدم ارائه تضمین برای پابرجا ماندن تعهدات، راه بازگشت همیشه باز است.»

آقای «عبدالله ناصری»، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌و‌گو با روزنامه «صبح نو» گفت: نفس مذاکره هرگز برای ما خط قرمز نبوده است و از ابتدای انقلاب اسلامی مذاکره با هر کشوری جز رژیم اشغالگر قدس را به رسمیت می‌شناسیم اما در شرایط فعلی که ترامپ قابل اعتماد نیست و قلدرمابانه جلو می‌رود، مذاکره  درست نیست.

به مذاکره آمریکا با کره‌شمالی خوشبین نیستم
وی ادامه داد: در مقطع کنونی بنده حتی به مذاکره آمریکا با کره‌شمالی هم خیلی خوش‌بین نیستم و احتمال اینکه ترامپ سر کره‌شمالی را کلاه بگذارد زیاد است. رییس‌جمهوری کنونی آمریکا فردی غیرمسوول، غیر حقوقی و ناآشنا به ضوابط و مقررات است، همانطور که در برجام دیدیم حتی تأییدیه آمریکا و شورای امنیت سازمان‌ملل را هم نادیده می‌گیرد.

اگر به من پیشنهاد می‌شد چنین نامه‌ای امضا نمی‌کردم
ناصری همچنین درباره نامه به آمریکا تاکید کرد: آقای کرباسچی و برخی از افراد اصلاح‌طلب ساکن تهران هم این نامه را امضا کردند اما از سوی دیگر چهره‌هایی این نامه را امضا کرده‌اند که بعضی از آن‌ها سال‌های سال است ‌مواضعی را علیه نظام سیاسی ما دارند و طبیعتاً اگر به من توصیه می‌شد که در کنار آن‌ها امضا کنم قبول نمی‌کردم.

وی خاطرنشان کرد: اگر آقای کرباسچی امضای این نامه را در شورای مرکزی حزب خود مطرح می‌کرد، آیت‌الله مرعشی و آقای امراللهی و خیلی از اعضای دیگر با امضای نامه توسط آقای کرباسچی مخالفت می‌کردند.

وی افزود:  البته آقای کرباسچی با وجود آنکه دبیر کل بوده اما جهت‌گیری مستقلی داشته است؛ برای مثال در سال 88 دیدیم که آقای کرباسچی به یک نامزد تعلق پیدا کرد و کل حزب کارگزاران به سمت نامزد دیگر اصلاحات آمدند.

ناصری همچنین تصریح کرد:‌ در این موقعیت حضور این نامه به گردن‌کلفتی ترامپ اضافه می‌کند و خیلی این نامه در این شرایط تأثیر گذار نیست، من آقایان کرباسچی و کروبی را اصلاح‌طلب می‌دانم اما اصلاح‌طلبی در این دو خلاصه نمی‌شود و مطمئنم آقای کرباسچی یک کار غیر سازمانی کرده است.

غلامحسین کرباسچی در مصاحبه با روزنامه ‌اعتماد گفته است؛ در صورتی که آمریکا ضمانت دهد دیگر بدعهدی نکند ایران می‌تواند با ترامپ پای میز مذاکره بنشیند! وی همچنین در بخش دیگری از این مصاحبه گفته است: «تحلیل و نظری که در این نامه ارائه شده برای مقابله با افراطیون خارج‌نشینی است که با بیانیه‌ها یا حضور در رسانه‌ها سعی در تشدید بن‌بست و خلق مشکلات جدید برای کشور دارند. کسانی که دغدغه منافع ملی دارند همواره به‌دنبال گشایش یک راه جدید هستند.»



پی نوشت:
1)http://sobhe-no.ir/newspaper/493/4/19634

نظر شما