شناسهٔ خبر: 26210053 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نامه‌نیوز قدیمی | لینک خبر

نامه نیوز بررسی کرد؛

نامه نیوز بررسی کرد؛شکاف بزرگ در ناتو؛ روابط آمریکا با ترکیه به کجا می رود؟/ آنکارا از توقف تحويل جنگنده‌هاي اف-٣٥ به تركيه شوکه شده است/ نقشه دو سویه مقامات نامی ناتو ؛ اس. 400 و جنگنده های رادارگریز به ترکیه نرسد

روابط ترکیه و آمریکا در دو سال اخیر به خصوص بعد از کودتای نافرجام 15 جولای 2016(25 تیرماه 1395) روز به روز تیره تر شده است.

صاحب‌خبر -
گروه بین الملل نامه نیوز: ترکیه خواهان استرداد فتح الله گولن متهم ردیف اول کودتای نافرجام این کشور از آمریکاست ولی مقامات آمریکا تاکنون به این خواسته آنکارا جواب مثبت نداده اند.
روابط دو کشور همچنین در خصوص تحویل سلاح از سوی آمریکا به گروه های کردی سوریه در یک سال گذشته به شدت تیره شده و مقامات ترکیه بارها واشنگتن را به حمایت از گروه های تروریستی متهم کرده و مدعی تحویل بیش از پنج هزار کامیون سلاح آمریکایی به گروه های کردی سوریه هستند.
نهایی شدن قرارداد خرید سامانه موشکی اس.400 روسی نیز موضوع دیگری است که به اختلاف بین آنکارا و واشنگتن دامن زده و در پی این تحولات، دولت آمریکا اقداماتی را برای توقف اجرای قراردادهای فروش تسلیحات از جمله خودداری از تحویل هواپیماهای پیشرفته اف.35 با ترکیه آغاز کرده است.
دو روز مانده به موعد تحويل اولين نمونه از جنگنده پيشرفته اف-٣٥ به تركيه، سناي امريكا مصوبه‌اي را گذراند كه بر اساس آن تحويل اين جنگنده به تركيه تعليق مي‌شود. تركيه به عنوان يكي از اعضاي ناتو كه طي دهه‌هاي گذشته همواره براي گسترش سامانه‌هاي دفاعي خود به فناوري‌هاي غربي و به ويژه امريكايي وابسته بود، طي ماه‌هاي اخير در پي اختلاف‌هاي سياسي و ديپلماتيك ميان آنكارا و واشنگتن، بارها تهديد كرده است كه براي توسعه توان دفاعي خود به مسكو روي مي‌آورد.
توقف تحويل جنگنده‌هاي اف-٣٥ به تركيه عملا يك شكاف بزرگ در پيمان نظامي ناتو محسوب مي‌شود . اين مصوبه براي تبديل شدن به قانون بايد در مجلس نمايندگان امريكا هم به تصويب برسد و پس از آن توسط رييس‌جمهور امريكا امضا شود. 
 اما به محض راي اوليه به آن، وزير خارجه تركيه به‌شدت از اقدام امريكايي‌ها براي ايجاد محدوديت در روابط نظامي دو كشور به بهانه خريد اس-٤٠٠ انتقاد كرد. 
آکسوی سخنگوی وزارت امور خارجه ترکیه در خصوص تصمیم اخیر کنگره آمریکا برای تحویل ندادن جنگنده های اف.35 به ترکیه گفت که اگر مقامات واشنگتن چنین تصمیمی را عملی کنند، آنکارا واکنش متناسب را نشان خواهد داد.
وی بیان کرد: این اقدامات برای انصراف ترکیه از خرید سامانه اس.400 و استرداد اندرو برانسون کشیش آمریکایی متهم به جاسوسی و تروریسم در ترکیه صورت می گیرد.
وی اظهار کرد: ترکیه تمام تعهدات خود را در زمینه خرید جنگنده های اف.35 انجام داده و وظایف طرفین در قرارداد امضا شده، مشخص است و انتظار داریم که هر کس به تعهدات خود پایبند باشد.
مقام‌هاي نظامي ناتو به‌شدت نسبت به قرار گرفتن سيستم دفاع هوايي پيشرفته روسيه در كنار پيشرفته‌ترين جنگنده رادارگريز امريكايي نگران هستند و به همين دليل ترجيح مي‌دهند كه تركيه نتواند هر دو فناوري را به صورت همزمان در اختيار داشته‌باشد. 

نظر شما