شناسهٔ خبر: 26209749 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

انصارالله پیروز ساحل غربی

جنگ جهانی کوچک در بندر الحدیده

آمریکا، فرانسه و انگلیس در حالی در این نبرد مشارکت دارند که بارها این کشورها از دیگر بازیگران منطقه ای نیز خواسته اند که در کشورهای دیگر دخالت نکنند.

صاحب‌خبر -

ائتلاف سعودی از روز چهارشنبه 23 خرداد ماه عملیات پیروزی طلایی را برای اشغال بندر مهم و استراتژیک الحدیده آغاز کرده است. در این عملیات امارات نقش محوری را دارد چرا که یکی از اهداف مشارکت این کشور در حمله سه ساله به یمن تلاش برای تسلط بر بنادر یمنی بوده تا بدین طریق ضعف ژئوپلیتیکی خود را برطرف کند. اما در نبرد بزرگ الحدیده علاوه بر عربستان و امارت کشورهای آمریکا، انگلیس و فرانسه و حتی رژیم صهیونیستی نیز حضور دارند. به همین دلیل این جنگ تبدیل به یک جنگ جهانی کوچک شده است. با وجود گذشت یک هفته از آغاز نبرد، انقلابیون یمنی موفق شده اند قدرت خود را بر متجاوزان تحمیل کنند.

آمار هفته نخست نبرد الحدیده

در روز نخست جنگ یک کشتی اماراتی توسط انصارلله در دریای سرخ منهدم شد. بر اساس گزارش‌ها، در پی درهم شکستن کشتی متجاوز اماراتی در بندر الحدیده یمن، ۱۰۰ سرباز خارجی به هلاکت رسیده‌اند. خبرگزاری اسپوتنیک روسیه اعلام کرد، خبر‌هایی از کشته شدن ۱۲ سرباز آمریکایی، هشت سرباز صهیونیست، ۵۰ سرباز اماراتی و ۳۰ سرباز سعودی در کشتی جنگی در الحدیده منتشر شده است و ائتلاف به علت بیم از واکنش افکارعمومی ملت‌های کشور‌های متجاوز و تحت فشار قرار گرفتن برای پایان دادن به جنگ علیه یمن بر این خبر سرپوش گذاشته و آن را سانسور کرده است. از سوی دیگر، رسانه‌های نزدیک به مبارزان یمنی اعلام کردند که طی عملیاتی دو تن از نیروهای ویژه فرانسه در خاک این کشور را بازداشت کرده‌اند. نیروهای یمنی اعلام کردند گارد ساحلی بندر الحدیده یک قایق نظامی تندروی فرانسوی را متوقف کرده و سرنشینان آن را نیز بازداشت کرده‌ است. طی روزهای گذشته گزارش‌هایی درباره حضور نیروهای فرانسوی در عملیات اخیر ائتلاف سعودی و اماراتی در بندر الحدیده یمن منتشر شد که وزارت دفاع فرانسه آن را رد کرد. اما روزنامه لوفیگارو در گزارشی تأیید کرد که نیروهای ویژه فرانسوی در عملیات حمله به بندر الحدیده حضور دارند. همچنین علی‌ العماد عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله تاکید کرد شمار اسیران وابسته به ائتلاف متجاوزان در ساحل غربی یمن به 160 نفر رسیده است. به گفته وی، 160 مزدور ائتلاف متجاوز سعودی در درگیری‌های ساحل غربی به اسارت ارتش و کمیته‌های مردمی یمن درآمده‌اند. علاوه بر این، شبکه خبری العالم از کشته شدن سرلشگر ستاد مهندس «عیسی سیف بن عبلان المزروعی» جانشین رئیس ستاد مشترک ارتش امارات در درگیری‌های جبهه ساحل غربی یمن در استان الحدیده خبر داد. کشته‌های ائتلاف سعودی در چند روز گذشته، به ۲۵۳ نفر رسیده است. «محمد عبدالسلام» سخنگوی رسمی جنبش انصارالله یمن نیز در مورد شرایط جنگ تاکید کرد که تمام راه‌های پشتیبانی و امداد نیروهای متجاوز در حمله به ساحل غربی یمن بسته شده و خون آنها به گونه‌ای در حال ریخته شدن است که تصورش را نمی‌کردند.

جنگ جهانی کوچک

نکته مهم در مورد نبرد الحدیده به ترکیب متجاوزان برمی گردد. در این نبرد انصارالله به همراه دیگر گروه های انقلابی در یک طرف و ائتلاف پنج گانه در طرف دیگر قراردارد. آمریکا، فرانسه و انگلیس در حالی در این نبرد مشارکت دارند که بارها این کشورها از دیگر بازیگران منطقه ای نیز خواسته اند که در کشورهای دیگر دخالت نکنند. به عنوان مثال در 12 شرطی که مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا برای ایران مطرح کرد 7 شرط آن مربوط به امور منطقه ای بود و به دنبال این بود که ایران را از نقش آفرینی در منطقه بازدارد. این در حالی است که آمریکا از ابتدای جنگ یمن در کشتار مردم این کشور دست داشته و اینک در نبرد الحدیده نیز نقشی پررنگ دارد. روزنامه گاردین در این مورد اعلام کرد، غربی‌ها با مشاوره، راهنمایی و ارسال تجهیزات نظامی، در حمله به یمن به عربستان و امارات کمک می‌کنند. گاردین نوشت، گرچه انگلیس درباره حمله به الحدیده هشدار داد اما مسئول فجایع این جنگ است؛ عربستان و امارات این جنگ را با آموزش‌های نظامیان غربی و مشاوره‌های آنان انجام می‌دهند، آنها با حمایت دیپلماتیک غرب، به چنین اقداماتی در یمن دست می‌زنند. گاردین افزود، اماراتی‌ها و سعودی‌ها این حملات را در یمن با کمک تسلیحات آمریکایی، انگلیس و فرانسوی انجام می‌دهند و افسران نظامی انگلیسی و آمریکایی در اتاق فرمان این حملات هوایی بوده‌اند.

در واقع ائتلاف سعودی در سه سال گذشته نتوانسته است در یمن به اهداف خود برسد و اکنون برای انجام هرگونه مذاکره ای در موضع ضعف قرار گرفته اند. در شرایط کنونی الحدیده به عنوان میدان نبرد سرنوشت ساز انتخاب شده است. این امر به چند دلیل است: در درجه اول منطقه ساحلی الحدیده دشتِ باز بوده و مانند استان های شمالی یمن کوهستانی و صعب العبور نیست. به همین دلیل ائتلاف سعودی تصور می کند که با استفاده از این موقعیت و عدم پوشش هوایی قوی انصارالله می تواند الحدیده را به راحتی اشغال کند. از سوی دیگر در یک سال گذشته تمامی عملیات ها برای رسیدن به شهر صنعا با شکست مواجه شده و عربستان سعی دارد جبهه دیگری برای رسیدن به صنعا باز کند. مسئله مهم دیگر این است که ائتلاف سعودی به یک پیروزی هرچند مقطعی و محدود برای روحیه دادن به سربازان و همچنین اقناع افکار عمومی نیازدارد. بنابراین در شرایط کنونی عربستان و امارات با کمک آمریکا ، فرانسه و انگلیس و رژیم صهیونیستی به دنبال اشغال الحدیده هستند.

نکته ای که نباید فراموش کرد این است که حتی در صورت اشغال شهر الحدیده از سوی ائتلاف سعودی نباید انتظار پیروزی بزرگی برای متجاوزان در یمن را داشت. چرا که هرچند 70 درصد موادغذایی یمن از بندر الحدیده تامین می شود و عملا این بندر تنها راه ارتباطی کنونی یمن با دنیای خارج است اما در چند ماه گذشته ائتلاف سعودی از ورود هرگونه مواد غذایی و دارویی به الحدیده جلوگیری کرده اند. بنابراین الحدیده عملا در چند ماه گذشته برای انصارالله کارایی چندانی نداشته است. هرچند که انقلابیون یمنی در هفته نخست جنگ توانسته اند شکست هایی را متوجه دشمن کنند. انصارالله در سه سال گذشته بارها در برخی مناطق عقب نشینی های تاکتیکی داشته اما به سرعت مناطق اشغال شده را آزاد کرده است. به عنوان مثال در سه روز نخست جنگ الحدیده، انصارالله در سایر مناطق یمنی مساحتی به اندازه کشور امارات را آزاد کرد. مهمترین منطقه آزاد شده کوه استراتژیک النار در مرز یمن و عربستان بوده که چند ماه گذشته توسط عربستان تصرف شد. در مورد الحدیده نیز وضع به همین ترتیب رقم خواهد خورد.

در کل یمن اکنون شاهد جنگ جهانی کوچکی است که پنج کشور در برابر مردم یمن صف آرایی کردند. این در حالی است که سربازان آمریکایی هزاران مایل دورتر از سرزمین خود در حال نبرد با مردم یمن هستند که از سرزمین خود دفاع می کنند. طنز ماجرا زمانی است که آمریکا که ایران را از نقش آفرینی منطقه ای برحذر داشته خود بزرگترین عامل تنش های منطقه ای است.

پایگاه بصیرت

انتهای متن/

نظر شما