شناسهٔ خبر: 26208934 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ایتالیا بر اهمیت حفظ برجام تاکیدکرد

رم - ایرنا - 'انتزو مواوری میلانزی ' وزیر خارجه ایتالیا در دیدار با سید کمال خرازی رئیس شورای راهبردی روابط خارجی و نماینده ویژه جمهوری اسلامی ایران، بر اهمیت حفظ برجام تاکید کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا از رم، وزیر خارجه ایتالیا بر موضع اتحادیه اروپا مبنی بر حمایت کامل از برجام، به عنوان توافقی مهم برای عدم اشاعه سلاح هسته ای تاکید کرد و آنراموفقیتی برای حفظ امنیت منطقه و منافع تمام جامعه بین الملل دانست.
سید کمال خرازی رئیس شورای راهبردی روابط خارجی و نماینده ویژه جمهوری اسلامی ایران سه شنبه شب پس از دیدار با 'انتزو مواوری میلانزی ' وزیر خارجه جدید ایتالیا، که پشت درهای بسته در وزارت خارجه این کشور برگزار شد، به خبرنگار ایرنا در رم گفت: در این دیدار علاوه بر بررسی گسترش روابط میان دو کشور ، در باره حفظ برجام تاکید شد.
وی افزود: نکته مهم برجام است وکشورهای اروپایی در حال تلاش برای حفظ برجام هستند.
خرازی در ادامه خاطر نشان کرد: ما همواره خواستار ضمانت های محکم و عینی در رابطه با حفظ برجام هستیم و گفته ایم که صرفا مواضع سیاسی کافی نیست. ایتالیا به عنوان شریک اول تجاری ایران در حال انجام تلاش های خود است.
وی با اظهار امیدواری نسبت به تلاش های ایتالیا و سایر کشورهای اروپایی برای دست یابی به مکانیزم های عینی گفت: امیدواریم اروپایی ها بتوانند با تضمین بقای برجام موجب به وجود آمدن دلیلی برای ماندن جمهوری اسلامی ایران در این توافق باشند.
خرازی گفت: اروپایی ها نیز درک می کنند که نه تنها منافع اقتصادی بلکه منافع امنیتی نیز در حفظ برجام است چرا که هرگونه فروپاشی برجام منجر به تحولاتی در منطقه می شود که اروپایی ها به عنوان همسایگان منطقه، از آن متاثر خواهند شد.
وی افزود: ایتالیا به عنوان همسایه خاورمیانه درک بهتری نسبت به مسائل خاورمیانه و نقش ایران در منطقه دارد. واقعیت کنونی حاکم در منطقه، متفاوت از واقعیت گذشته است و هرگونه توسعه صلح و امنیت در منطقه بدون دخالت و همکاری ایران امکان پذیر نیست که این نکته را ایتالیا به خوبی درک می کند.
خرازی گفت: دراین دیدار بر آمادگی هرگونه تلاش برای توسعه صلح و امنیت در منطقه مشروط به اینکه واقعیت ها در نظر گرفته شود، تاکید شد. بازیکنان اصلی منطقه نیز باید آمادگی برای آمدن پای میز مذاکره را داشته باشند تا با همکاری یکدیگر بتوانیم نسبت به تحولات منطقه مواضع درستی را برای گسترش صلح و امنیت اتخاذ کنیم. ایتالیا در این زمینه می تواند نقش مهمی را با توجه به اشراف بر مسایل منطقه ایفا کند.
رئیس شورای راهبردی روابط خارجی گفت: امیدواریم که ارتباطات بین دولت جدید ایتالیا و ایران برقرار و توسعه بیابد و طرفین بتوانند از آن بهره بیرند.
خرازی در سفر به ایتالیا قرار است، روز چهارشنبه با مقامات واتیکان نیز دیدار و گفت و گو کند. وی همچنین برای گفت و گو با دولت جدید اسپانیا راهی این کشور خواهد شد.
شبک**اروپام**461**1708

نظر شما