شناسهٔ خبر: 26208883 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

پیمانه اقتصادی؛

از «پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول از رشد اقتصادی آمریکا» تا «عصبانی کردن ترامپ توسط چینی‌ها با خرید نفت از ایران»

این پیمانه تیتر‌هایی همچون افزایش ۱۹۷۰ واحدی شاخص کل بورس با سوخت فولاد و مس، سقوط سنگین ۵ درصدی سهام چین، کاهش قیمت نفت با نزدیک شدن به نشست اوپک، رشد اندک سکه تمام در کانال ۲،۵۰۰،۰۰۰ تومانی، افت طلا در بازار جهانی، کم‌نوسانی «تسه»‌ها پس از جهش، برنامه مصر برای قطع واردات گاز تا پایان سال ۲۰۱۸، صرف بیش از ۳ میلیون دلار برای واردات مدادنوکی و عرضه قطعات خودرو با دلار ۷۰۰۰ تومانی را در بر دارد.

صاحب‌خبر -

از «پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول از رشد اقتصادی آمریکا» تا «عصبانی کردن ترامپ توسط چینی ها با خرید نفت از ایران»پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون افزایش ۱۹۷۰ واحدی شاخص کل بورس با سوخت فولاد و مس، سقوط سنگین ۵ درصدی سهام چین، کاهش قیمت نفت با نزدیک شدن به نشست اوپک، رشد اندک سکه تمام در کانال ۲،۵۰۰،۰۰۰ تومانی، افت طلا در بازار جهانی، کم‌نوسانی «تسه»‌ها پس از جهش، برنامه مصر برای قطع واردات گاز تا پایان سال ۲۰۱۸، صرف بیش از ۳ میلیون دلار برای واردات مدادنوکی و عرضه قطعات خودرو با دلار ۷۰۰۰ تومانی را در بر دارد.

کرباسیان: باید سهم ۲۰ درصدی دولت در سهام عدالت را بفروشیم

مسعود کرباسیان در مراسم تودیع و معارفه معاون امور بانکی وزارت اقتصاد، با تأکید بر اینکه دولت، این همه شرکت دولتی نیاز ندارد، یکی از وظایف حوزه معاونت امور بانکی، بیمه و شرکت های دولتی وزارت اقتصاد را تقویت نقش آفرینی این وزارت خانه در تعیین تکلیف شرکت‌های دولتی خواند و اظهار داشت: معتقدم که ما باید همان ۲۰ درصد سهم دولت در شرکت‌های تعاونی سهام عدالت را هم بفروشیم و خودمان را از بنگاهداری رها کنیم.

افزایش 1970 واحدی شاخص کل بورس با سوخت فولاد و مس

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز سه شنبه بیست و نهم خرداد ماه 97، با افزایش 1970 واحدی معادل 1.88 درصد به رقم 106 هزار و 504 واحد رسید. تالار شیشه‌ای در سومین روز کاری هفته جاری، شاهد ادامه روند صعودی اکثر شاخص‌های منتخب بود. بر این اساس، شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) با افزایش 605 واحدی معادل 1.88 درصد به رقم 32 هزار و 707 واحد رسید. شاخص کل هم وزن بر خلاف روزهای گذشته، با افت 5 معادل 0.03 درصد، عدد 18 هزار و 345 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با کاهش 4 واحدی معادل 0.03 درصد به رقم 13 هزار و 336 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور، 2552 واحد افزایش معادل 2.22 درصد را رقم زد و به سطح 117 هزار و 677 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول، با 1902 واحد افزایش معادل 2.51 درصد به رقم 77 هزار و 770 واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز، با 1540 واحد افزایش معادل 0.72 درصد همراه بود و عدد 215 هزار و 519 واحد را به نمایش گذاشت. نماد معاملاتی فملی (ملي‌ صنايع‌ مس‌ ايران‌) با 895 واحد و نماد فولاد (فولاد مباركه اصفهان) با 211 واحد افزایش، بیشترین تأثیر مثبت را در رشد شاخص کل بورس داشتند.

از «» تا «عصبانی کردن ترامپ توسط چینی ها با خرید نفت از ایران»

سقوط سنگین ۵ درصدی سهام چین

با داغ‌تر شدن تنور جنگ تجاری بین بزرگترین اقتصادهای جهان، پس از تهدیدات تعرفه‌ای جدید ترامپ علیه چین، سهام آسیایی افت کرد و سهام چین به پایین‌ترین سطح دو ساله خود رسید. در ادامه معاملات دیروز، گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا اقیانوسیه در خارج از ژاپن ام‌اس‌سی‌آی، ۱.۵ درصد سقوط کرد و به کمترین سطح خود از اوایل ژانویه تا کنون رسید. افت این شاخص با ادامه معاملات و تعمیق افت سهام در بازار چین بیشتر شد. کامپوزیت شانگهای با سقوط سنگین ۵ درصدی روبه رو شد و هانگ‌سنگ هنگ‌کنگ هم سقوط بزرگ ۳ درصدی را تجربه کرد. نیکی ۲۲۵ ژاپن ۱.۸ درصد سقوط کرد. کوسپی کره‌جنوبی ۱.۳ درصد از ارزش خود را از دست داد، درحالی‌که سهام استرالیا خلاف جهت آب شنا کردند و ۰.۱ درصد رشد کردند. در بازار ارز به دنبال اظهارات ترامپ، دلار ۰.۷۵ درصد در برابر ین سقوط کرد و به نرخ ۱۰۹.۷۱۵ ین رسید. یوآن چین به کمترین نرخ ۵ ماهه خود رسید، اما نرخ یورو در ۱.۱۶۲۲ دلار ثابت ماند.

پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول از رشد اقتصادی آمریکا

صندوق بین المللی پول اعلام کرد با وجود آثار مثبت لایحه کاهش مالیاتی بر رشد اقتصادی آمریکا در سال های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰، رشد اقتصادی آمریکا در سال های بعد از آن به نحو قابل توجهی کاهش خواهد یافت. این صندوق پیش بینی کرده است که متوسط رشد اقتصادی آمریکا در ۵ سال آینده ۱.۴ درصد باشد. پیش بینی صندوق در تعارض آشکار با چشم انداز اقتصادی اعلام شده توسط کاخ سفید است که متوسط نرخ رشد این کشور در ۵ سال آینده را سه درصد پیش بینی کرده است. به گفته صندوق بین المللی پول، کسری بودجه بزرگ دولت و عدم افزایش دستمزدها در شرایطی که نرخ اشتغال بسیار بالاست، باعث افزایش طیف وسیعی از ریسک‌ها هم برای اقتصاد آمریکا و هم اقتصاد جهانی خواهد شد. به نقل از ایسنا، صندوق پیش بینی کرده است در یک دهه آینده نسبت بدهی به تولید ناخالص داخلی آمریکا از ۸۰ درصد کنونی به بیش از ۹۰ درصد افزایش یابد. صندوق همچنین از سیاست های تجاری آمریکا انتقاد کرده و آن را باعث دورتر شدن از قوانین آزادانه‌تر و عادلانه تر در تجارت جهانی خوانده است.

کاهش بهای نفت با نزدیک شدن به نشست اوپک

روز گذشته قیمت آتی نفت خام برنت نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روز دوشنبه ۴۴ سنت (۰.۶ درصد) کاهش یافت و ۷۴.۹۰ دلار در بازار معامله شد. همچنین، معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با کاهش ۳۰ سنتی (۰.۵ درصد) بشکه ای ۶۵.۵۵ دلار صورت گرفت. از دلایل کاهش قیمت نفت در روز گذشته، افزایش احتمالی تولید نفت توسط اوپک و روسیه به عنوان متحد این نهاد پس از حدود یک سال اجرای قرارداد کاهش تولید عنوان شده است.

رشد اندک سکه تمام در کانال ۲,۵۰۰,۰۰۰ تومانی

در معاملات دیروز، قیمت سکه تمام طرح قدیم بدون تغییر قیمت نسبت به روز قبل، به نرخ ۲,۳۹۰,۰۰۰ تومان معامله شد. همچنین هر سکه تمام طرح جدید با رشد اندک ۱۸ هزار تومان نسبت به روز گذشته، به قیمت ۲,۵۱۱,۰۰۰ تومان رسید. نرخ این سکه در بیشترین حالت، در سطح ۲ میلیون و ۵۳۲ هزار تومان قرار داشته است. هر نیم سکه بهار آزادی نیز بر خلاف روز قبل، با افت ۱۰ هزار تومانی به رقم ۱,۲۲۵,۰۰۰ تومان رسید. همچنین هر ربع سکه بهار آزادی، ۶۸۵ هزار تومان ارزشگذاری شد که نسبت به نرخ پایانی روز قبل، ۱۰ هزار تومان ارزان شد. هر سکه یک گرمی نیز، بدون تغییر به قیمت ۳۹۵ هزار تومان فروخته شد.

افت طلا در بازار جهانی

روز گذشته، هر اونس طلا در بازار جهانی، با ۴ دلار و ۴۳ سنت کاهش، به قیمت ۱۲۷۴ دلار و ۱۹ سنت رسید. همچنین هر اونس نقره، ۱۶ دلار و ۳۲ سنت ارزشگذاری شد که نسبت به روز قبل، ۱۸ سنت کاهش داشت. هر اونس پلاتین نیز با افت ۱۰ دلار و ۳۰ سنت به رقم ۸۷۳ دلار و ۶۰ سنت رسید. همچنین هر اونس پالادیوم ۹۷۷ دلار و ۳۰ سنت قیمت گذاری شد که نسبت به نرخ روز قبل، ۷ دلار و ۸۰ سنت ارزان‌تر شده بود.

بازار اوراق مسکن؛ کم‌نوسانی «تسه»ها پس از جهش

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند95 (تسه9512) با افت یک درصدی به قیمت 69 هزار و 4 تومان معامله شدند. پس از روند کم‌نوسان «تسه»ها در بازه 60 تا 66 هزار و 900 تومان از ابتدای فروردین تا سه‌شنبه (22 خرداد) از چهارشنبه تشدید نوسانات بازار سهام و ورود نقدینگی به این بازار، رشد 8 درصدی قیمت «تسه»ها طی 4 روز، سقف 70 هزار تومانی شکسته شد. با وجود رشد 278 درصدی تعداد معاملات مسکن اردیبهشت، تنها ۳ درصد رشد ماهانه اوراق را شاهد بودیم. بنابراین ارزندگی قیمت «تسه»ها، ورود نقدینگی، رشد تقاضای سفته‌بازی (با وجود محدودیت انتظار ۴ ماهه برای فروش) و نزدیک شدن به تابستان از عوامل رشد «تسه»هاست. جهش قیمت مسکن به دلیل رشد تقاضای سرمایه‌گذاری، افزایش ۳۲ درصدی قیمت هر متر مربع زمین در یک سال و جهش قیمت نهاده‌های تولید، عامل فشار بر تقاضای مصرفی مسکن است.

برنامه مصر برای قطع واردات گاز تا پایان سال 2018

طارق الملا وزیر نفت و منابع طبیعی مصر اعلام کرد، این کشور تا پایان سال جاری میلادی واردات گاز را متوقف خواهد کرد. وی شرط این کار را توسعه و نوسازی تأسیسات و چاه های قدیمی عنوان کرد و گفت: اگر این کار صورت گیرد دیگر نیازمند واردات گاز نیستیم. وزیر نفت و منابع طبیعی مصر گفت: برای جبران کسری مصرف و تولید نیازمند توسعه اکتشافات ذخایر گازی و افزایش تولید گاز هستیم که این کار در دستور وزارت نفت و منابع طبیعی مصر قرار گرفته است.

واردات کالا‌های غیرضروری؛ صرف بیش از ۳ میلیون دلار برای واردات مدادنوکی

آمار مقدماتی گمرک از تجارت خارجی در سال ۹۶ نشان می‌دهد، در این مدت بیش از ۳۴۴ تن مداد‌های خودکار یا نوکی از ۱۱ کشور دنیا وارد ایران شده است. بر اساس واردات این حجم مداد‌های خودکار یا نوکی به ارزش ریالی ۱۲ میلیارد و ۳۱۷ میلیون و ۶۰۳ هزار و ۳۹۶ تومان یا به ارزش ۳ میلیون و ۶۸۷ هزار و ۵۳۷ دلار ارزش گذاری شده است. گفتنی است واردات مداد‌های خودکار یا نوکی از ۱۱ کشور دنیا شامل آلمان، امارات متحده عربی، ترکیه، جمهوری کره، چین، ژاپن، سوئیس، فرانسه، مالزی، هند و سایر کشور‌های خارجی است. به نقل از میزان، در این میان اولین و بزرگترین صادرکننده چین اولین صادرکننده مداد‌های خودکار یا نوکی با حجم بیش از ۱۹۸ تن به ارزش دلاری یک میلیون و ۲۱۶ هزار و ۴۱۴ دلار یا ارزش ۴ میلیارد و ۵۴ میلیون و ۱۲۵ هزار و ۶۴۲ تومان به ثبت رسیده است.

عرضه قطعات خودرو با دلار 7000 تومانی

رئیس اتحادیه نمایشگاه اتومبیل داران ارومیه با اشاره به اینکه معمولا در سال قیمت خودرو حداکثر باید10 درصد افزایش یابد تصریح کرد: به علت افزایش تحریم ها، افزایش قیمت دلار و احتکار خودرو سازان داخلی، قیمت خودرو های داخلی 12درصد و خودرو های خارجی 30 درصد افزایش یافته است. محمد افرند در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه قطعات خودرو با ارز 4200 تومان وارد می شود ولی در بازار با دلار 7000 تومان به فروش می رود، خاطرنشان کرد: باید دولت و سازمان بازرسی اصناف نظارت دقیق دراین حوزه داشته و علت افزایش چند برابری خودرو و تحمیل این قیمت ها را بر مردم توسط خودرو سازان داخلی را ریشه یابی کنند. وی با تأکید براینکه 20 درصد از افزایش قیمت خودرو در دست دلالان است، افزود: دولت با نظارت و کنترل بر بازار داخلی، کاهش ارزش دلار و همچنین کاهش تعرفه واردات خودرو می تواند جلو افزایش بی رویه و غیر واقعی خودرو را بگیرد. افرند با اشاره به سخن یکی از نمایندگان مجلس که گفته بود 90 هزار خودرو داخلی در پارکینگ های خودرو سازان انبار شده است، اظهار کرد: نمایندگان فروش خودرو سازان داخلی با عدم فروش خودرو و احتکار خودرو قصد افزایش بیشتر قیمت را دارند.

عصبانی کردن ترامپ توسط چینی ها با خرید نفت از ایران

بر اساس گزارش های منتشره، اقدامات مقابله جویانه ی چین علیه آمریکا پس از نهایی شدن تعرفه های وارداتی این کشور ممکن است مواردی مانند اعمال تعرفه بر روی واردات نفت خام به چین را در بر بگیرد و به همین دلیل است که کاهش خرید نفت چین از آمریکا می تواند به معنای افزایش واردات نفت توسط این کشور از ایران باشد. جان دریسکول مدیر مؤسسه مشاوره انرژی JTD در این رابطه اذعان کرده است که «ممکن است چینی ها از خرید بخشی از نفت خام آمریکا صرف نظر کرده و به جای آن نفت ایران را خریداری کنند... آن ها از تهدید های آمریکا نمی ترسند و در گذشته هم نترسیده اند... آن ها به طور مشخص می خواهد دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا را عصبانی کنند». مدیر مؤسسه مشاوره انرژی JTD در بخش دیگری از سخنان خود اذعان کرده است که سیاست های کنونی ترامپ نشان می دهد در دنیایی قرار گرفته ایم که اتحاد های سابق بین کشورها به شکل تازه ای در حال شکل گیری دوباره است. وی ضمن نامیدن این اقدام دولت چین به عنون نوعی عمل مقابله جویانه در «دیپلماسی نفتی» تأکید کرده که اوپک و هم پیمانان آن بزرگترین گروهی هستند که از این دیپلماسی سود خواهند برد زیرا به موجب این اقدام مازاد عرضه ی نفت در بازار جهانی کاهش و قیمت این محصول افزایش می باید. /Russia Today

برچسب‌ها:

نظر شما