شناسهٔ خبر: 26208379 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

«حُباب»، دردسر اقتصادی جدید مردم

اقتصاد حبابی را شاید بتوان از مهمترین دستاوردهای دولت آقای روحانی برشمرد چراکه تا امروز گرانی هایی که در بخش های مختلف اقتصاد رخ داده، دولتمردان به «حباب» ربط داده اند.

صاحب‌خبر -
به گزارش افکارنیوز،

گرانی های غیرقابل انکار در بخش های مختلف اقتصاد کشور طی هفته های اخیر موجب شده تا عرصه برای قشرهای ضعیف جامعه تنگ تر از قبل شود.

البته وضعیت این روزهای اقتصاد به گونه ای شده که حتی صدای ثروتمندان را هم درآورده است؛ اقشار مختلف مردم از عملکرد دولت در اقتصاد ناراضی بوده و خواستار مدیریت قیمت ها در بازار هستند.

گرانی های سرسام آور بازارهای مختلف اقتصاد ایران درحالی این روزها به دغدغه جدی مردم تبدیل شده است که متاسفانه هنوز دولتمردان گامی عملی در راستای برقراری آرامش در کشور برنداشته اند.

هرچند هفته قبل و زمانی که موج رسانه ای به نقد عملکرد دولت در خصوص گرانی ها تقویت شده بود، محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور به خبرنگاران گفت دوشنبه (28 خرداد) رئیس جمهور جلسه ای ویژه به منظور رسیدگی به وضع گرانی ها با وزرا تشکیل خواهد داد، ولی جست و جو بین اخبار پایگاه اطلاع رسانی دولت بی نتیجه ماند چراکه خبری از تشکیل این جلسه بیرون نیامده است.

محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت ساعتی قبل در نشست هفتگی‌ خود با خبرنگاران اما از برگزاری دومین جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی طی صبح امروز، 29 خرداد با حضور سران سه قوه خبر داد و گفت: این جلسه در دفتر رئیس‌جمهور تشکیل شد و تصمیم‌های مناسبی اتخاذه شده که اطلاع‌رسانی‌ می‌شود.

 

سخنگوی دولت یادآور شد: با اتکا به برگزاری چنین جلساتی می‌توانیم ‌اقدامات مناسبی را برای بی‌اثرکردن و یا کم‌اثر کردن تحریم‌ها اتخاذ کنیم. جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی امروز معطوف به چگونگی حمایت از بازار سرمایه و بورس بود. وقتی می‌گوییم دولت، منظور تنها قوه مجریه نیست بلکه تمام ارکان حکومتی را شامل می‌شود، الان هم دو قوه دیگر در زمینه اقتصاد در کنار دولت قرار گرفته است.

نکته مهم در جلسات اقتصادی دولتی ها نتایج تصمیم هاست؛ تا امروز هنوز اثر اجرای وعده ها و البته تصمیم های اقتصادی دولت برای مدیریت قیمت ها برای مردم قابل لمس نیست. و برعکس می توانیم بگوییم هر زمان دولتی ها وعده کاهش قیمت ها را دادند ورق برگشت و قیمت ها بازهم نجومی شد.

یکی دو ماه گذشته در اقتصاد کشور ما در حالی سپری شد که هر روز قیمت یک کالا در صدر جدول گرانی ها قرار گرفت. از گرانی قیمت مسکن و خودرو گرفته تا گرانی چیپس و پفک!

وضعیت به گونه ای شده است که حتی نمایندگان اصلاح طلب مجلس نیز لب به انتقاد گشوده و می گویند الان طوری شده که شب می خوابیم و صبح بلند می شویم و می بینیم قیمت ها دسته جمعی نسبت به دیروز گران تر شده است.

افزایش قیمت نجومی کالاهای اساسی، طلا، مسکن و خودرو در حالی این روزها توجه مردم و رسانه ها را جلب کرده که بعد از تک نرخی شدن ارز از سوی دولت، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور از دوربین سیما به مردم اطمینان داد که تمام نیازهای ارزی پاسخ داده می شود.

ولی گذشت دو ماه از اجرای سیاست ارز تک نرخی نشان داد که دولت حداقل در کنترل قیمت ها نتوانسته است به خوبی عمل کند و نتیجه آن گرانی هایی شد که هر روز از یک بازار بیرون می زند.

حتی اگر این روزها کسی قصد خرید مسکن و خودرو و البته سکه را هم نداشته باشد، بازهم نمی تواند منکر گرانی ها شود و گلایه ای از این بابت از آقای روحانی و دولت ایشان نداشته باشد.

واکنش های محدود دولتمردان به وضعیت اخیر البته موجب اعتراض آغشته به طنز مردم نیز شده است؛ آنجا که دولتی ها در واکنش به گرانی ها می گویند: این قیمت ها حبابی است!

بعد از به کار بردن کلمه «حبابی» برای قیمت خودرو، مسکن، طلا و کالاهای اساسی این پیام ها بین مردم دست به دست می شود که «اسم این وضعیت را نمی توان حبابی نامید، این قیمت ها از حاله نور هم فراتر رفته اند»؛ «مسکن نخرید حباب داره، ماشین نخرید حباب داره، سکه نخرید حباب داره، ارز که صحبتش را نکنید قاچاقه، گوشت و مرغ و تخم مرغ و لبنیات و پفک و .. حباب دارن! توصیه میشه مسوولین از کلمه دیگری به جای حباب استفاده کنن چون الان مردم فقط دنبال جاهای حباب دار هستند».

با این حساب باید بگوییم که اقتصاد حبابی هم یکی دیگر از دستاوردهای اقتصادی دولت محترم آقای روحانی است که مردم را گرفتار حباب کرده است.

سوال ما از آقای روحانی و تیم اقتصادی شان این است که حباب ها چطور در اقتصاد ما بوجود آمده اند و چرا نمی ترکند؟ آیا دولت توان ترکاندن این حباب ها را ندارد؟ یا بازهم مردم مقصر بوجود آمدن حباب و ماندگاری آن در بخش های مختلف اقتصادی هستند؟

 

نظر شما