شناسهٔ خبر: 26207970 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

نوبخت:کمبودی در تامین کالاهای مورد نیاز مردم نداریم

باشگاه خبرنگاران جوان : نوبخت گفت: اگر نقدینگی به جای بازار کالا به سمت بازار سرمایه برود اثر مثبت بر اقتصاد خواهد گذاشت.

صاحب‌خبر -

نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه در برنامه تیتر امشب شبکه خبر در خصوص جزئیات جلسه سران ۳ قوه درباره مسائل اقتصادی گفت:در حال حاضر در یک شرایط خاصی اقتصاد را مدیریت می کنیم اما همچنان همه شاخص ها و متغیرهای نقش آفرین در اقتصاد  نسبت به سال گذشته قابل دفاع است.

وی ادامه داد: به طور مثال در حوزه اختصاص ارز در ۳ ماه ابتدای امسال  نسبت به  سالهای گذشته وضعیت خوبی داشته ایم به گونه ای که در این مدت ۲۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار ارز تخصیص داده شده و بالغ بر ۹ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار  نیز پرداخت شده است.

نوبخت افزود:واردات بر اساس ثبت سفارش انجام شده و از کانال بانک مرکزی صورت گرفته است.

سخنگوی دولت اظهار داشت:شرکت های تولید خودرو در ۳ ماه نخست امسال بیش از سال گذشته تولید داشته اند اما اوضاع کنونی  نشان می دهد در شرایط غیر متعارفی هستیم که جو روانی  بیش از همه چیز اثر گذار است.

وی در خصوص راهکار مدیریت شرایط اقتصادی گفت:در ۲ ماه گذشته مطالبه ای از سوی مقام معظم رهبری  مبنی بر تشکیل شورای هماهنگی اقتصادی ۳ قوه  مطرح شد که در راستای عمل به آن تاکنون ۲ جسله با حضور سران ۳ قوه برگزار و با توجه به شرایط کشور تصمیمات لازم گرفته شده است.

نوبخت با اشاره به تصمیمات جلسه امروز این شورا در حوزه ارز تصریح کرد: سیاست ارزی دولت در چند ماه گذشته این بود که برای هر کالای مورد نیاز داخل از طریق ثبت سفارش  ارز اختصاص داده شود اما باید در شرایط کنونی مدیریت ارز هم صورت گیرد و نباید به کالاهایی که تولید داخل دارد ارز تعلق بگیرد بنابر این مقرر شد بی جهت ارز به کالاهای غیر ضروری که در داخل تولید می شود اختصاص داده نشود.

وی افزود : ما طبق مذاکراتی که در برجام داشتیم بر سر پیمان  خود بودیم  اما یکی از کشورها خارج شده و زور می گوید فرض کنید با این آقا دوباره مذاکره کنیم چه اطمینانی وجود دارد که دوباره زیر حرف خود  نزند.

این مقام مسئول گفت:اکنون در منابع ارزی مشکلی نداریم و  تراز بازرگانی مثبت  و وضع ما در منطقه خوب است اما کشور زورگویی همچون آمریکا تحریم هایی اعمال کرده است.

وی ادامه داد:اقدام آینده این است مدیریت دقیق تری در حوزه اختصاص ارز انجام دهیم و به کالاهایی که امکان تامین  ان از طریق تولید داخل وجود دارد ارز اختصاص نمی یابد. در این شرایط ارز مورد نیاز کالاهای گروه اول از ارز ناشی از صادرات نفتی تامین می شود، ارز کالاهای گروه دوم از ارز صادرات پتروشیمی و ارز گروه سوم نیز از صادرات سایر کالاهای غیر نفتی تامین می شود برای گروه های بالاتر که نیازی به واردات آن نیست ارزی تعلق نمی گیرد.

نوبخت تصریح کرد:نمی دانم چرا با وجود اینکه تولید خودرو بیش از قبل ازاست چرا باید به این بازار هجوم برده شود و چنین شرایطی به وجود آید.

سخنگوی دولت افزود:هرجایی که نیاز بوده دولت برای تامین نیاز های مردم ورود پیدا کرده است و کمبودی در تامین کالاهای مورد نیاز مردم نیست.

وی افزود: ما نقدینگی زیادی  در جامعه داریم که اگر به هر بازار برود می توانند مشکل آفرین باشد؛ منابع نقدینگی هم مثبت است هم منفی اگر نقدینگی به سمت عرضه پیش برود و به جای بازار کالا به سمت بازار سرمایه برود مثبت خواهد بود به طوریکه چند روز گذشته به بورس رفته است.

نوبخت ادامه داد:افزایش قیمت ها بی اساس است و نیاز مردم را تامین می کنیم با کمبود کالا مواجه نیستیم  عده ای بی میل نیستند که کالا یا ارز به بازار عرضه نکنند و یا با قیمت بالاتر عرضه کنند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت:دیروز شخص رئیس جمهور از مسئولان خواستند با نهایت دقت بر بازار نظارت داشته باشند نمی شود ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات بدهیم اما برخی افراد کالا را با قیمت  ارز آزاد بفروشد.

وی ادامه داد: جلسه تنظیم بازار با حضور مسئولان وزارت صنعت و سازمان حمایت  به طور مستمر تشکیل می شود؛ دولت خودش را متعهد می دانند ارز کالاهای اساسی را تامین کند؛هیچ بهانه ای قابل قبول نیست که کالایی با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد شده احتکار شود.

نوبخت تاکید کرد:به بنگاه های دولتی  دستور داده شده که افزایش غیر متعارفی نداشته باشند تا خصوصی ها هم بهانه پیدا نکنند.

سخنگوی دولت افزود:با وجود احترام به فعالان بخش خصوصی در چنین شرایطی مردم را تنها نمی گذاریم تا تنها نظام عرضه و تقاضا قیمت های آنچنانی برای برخی کالا ها ایجاد کند.

 

نظر شما