شناسهٔ خبر: 26207757 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

تاثیر نوسانات طلا و ارز بر بازار میوه

میوه هم چند نرخی شد!

صاحب‌خبر -

از بازار میوه خبر می‌رسد که نوسانات بازارهایی همچون طلا و ارز دامن‌گیر این کالا نیز شده است به‌گونه‌ای این محصولات در ساعت‌های مختلف به قیمت‌های متفاوتی به فروش می‌رسند. به گزارش ایسنا، در حالیکه انواع میوه در هفته‌های گذشته با افزایش قیمت مواجه شده و قیمت آن در بازار مصرف از خیابانی به خیابان دیگر و از مغازه‌ای به مغازه‌ دیگر متفاوت است رییس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی می‌گوید که این شرایط فقط برای بازار خرده‌فروشی نیست بلکه قیمت‌ها در بازار مرکزی میوه و تره‌بار هم، مثل طلا، ساعتی تعیین می‌شود و نظارت مناسبی در این زمینه وجود ندارد.
به گفته اسدالله کارگر، نظم و نظامی در فروش میوه میدان مرکزی میوه و تره بار به عنوان مرکز عمده فروشی وجود ندارد به‌گونه‌ای که از ساعت ۲۱ هر شب تا پاسی از نیمه شب که خرید و فروش میوه در میدان مرکزی آغاز می‌شود، فروشندگان عمده هر ساعت یک قیمت را در میدان مرکزی عرضه می‌کنند و میوه‌فروشان مجبورند میوه را ساعتی خریداری کنند؛ یعنی هر قدر از این ساعات می‌گذرد قیمت میوه‌ها بیشتر می‌شود.
به گفته این فعال بازار میوه، «در چنین شرایطی فروشندگان میوه به غیر از هزینه‌های تبعی مغازه‌های خود که از منطقه‌ای به منطقه دیگر فرق می‌کند، عمدتا به دلیل ساعتی بودن قیمت‌ها، مجبورند میوه‌های خریداری شده خود را با قیمت‌های متفاوتی در بازار مصرف عرضه کنند». این وضعیت به معنای چند نرخی شدن میوه است به‌گونه‌ای که از مغازه‌ای به مفازه دیگر قیمت این محصولات تغییر می‌کند. در این شرایط شایسته است مسوولان نظارتی مربوطه اقدامات لازم را در این زمینه انجام دهند.
اما تا بحث میوه‌ و میوه‌جات است به خبر دیگری در این رابطه اشاره کنیم که نشان از کاهش مصرف موز در کشور دارد. در این زمینه آمار گمرک حاکی از آن است که در دوماهه نخست سال جاری واردات موز نسبت به سال گذشته کاهش یافته است. با توجه به اینکه وزن واردات موز در دو ماهه نخست امسال نسبت به سال گذشته ۳۲ درصد کاهش یافته است و تولید موز در ایران رقمی نیست که بتواند بخش قابل توجهی از نیاز کشور را تامین کند، می‌توان گفت که نیاز به واردات موز کاهش پیدا کرده یا به عبارت دیگر می‌توان گفت که در سال جاری موز کمتری به ایران وارد شده و مردم کمتر موز می‌خورند.بر اساس این آمار، قیمت هر کیلو موز وارداتی در این مدت حدود یک دلار بوده است. نوسانات قیمت علاوه بر میوه، به بازار لوازم خانگی هم آمده است. در حالیکه در سال جاری بازار لوازم خانگی شاهد افزایش قیمت این محصولات بوده است اما رییس انجمن صنایع لوازم خانگی ایران افزایش قیمت لوازم خانگی را کمتر از حد واقعی آن می‌داند. حبیب‌الله انصاری درباره‌ افزایش قیمت لوازم خانگی در سال جاری می‌گوید:» از سال ۱۳۹۶ افزایش قیمتی که باید به دلیل افزایش هزینه مواد اولیه و سایر هزینه‌ها روی قیمت لوازم خانگی اعمال می‌شد به هیچ عنوان اعمال نشده است و در سال ۱۳۹۷ نیز افزایش دستمزد و هزینه مواد اولیه را داشته‌ایم. نه تنها افزایش قیمت در حال حاضر زیاد نیست، بلکه خیلی کمتر از درصدی است که باید اعمال می‌شد. در واقع آن درصد سودی که امروز تولیدکنندگان لوازم خانگی می‌برند بسیار کمتر از چیزی است که باید باشد».
وی درباره نحوه تخصیص دلار ۴۲۰۰ تومانی به واردات لوازم خانگی اظهار کرده: تا امروز مشکلات و موانعی در این زمینه وجود داشته و اگر پرداخت شده به این صورت نبوده که تولیدکنندگان به راحتی و طبق برنامه مشخصی این ارز را دریافت کنند.

برچسب‌ها:

نظر شما