شناسهٔ خبر: 26207701 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

هدایت نقدینگی به سمت تولید با شعار درست نمی شود/ آمریکا زمانی که در برجام بود چه گلی بر سر ما زد که اکنون خروج آنها بخواهد ما را نگران کند

برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری امشب با موضوع هدایت نقدینگی برگزار شد.

صاحب‌خبر -

هدایت نقدینگی به سمت تولید با شعار درست نمی شود/ بیش از دو برابر مصارف، منابع ارزی داریم

برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری امشب با موضوع هدایت نقدینگی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛  هدایت نقدینگی موضوع گفت‌وگوی ویژه خبری امشب 29 خرداد ماه بود که با حضور محمدرضا پور ابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی و حمید زمان زاده معاون معاون پژوهشی پژوهشکده پولی و مالی برگزار شد.

معاون معاون پژوهشی پژوهشکده پولی و مالی در ابتدای برنامه اظهار کرد: بررسی وضعیت اقتصادی و مدیریت پولی کلان کشور در دولت یازدهم و دوازدهم به طور متداول نسبت به دوره های گذشته با رشد ۲۲درصدی رو به رو بوده است. رشد نقدینگی کشور نسبت به قبل تا حدودی مثبت بوده، اما این رشد نسبت به سال های گذشته بسیار کمتر بوده است.

زمان زاده گفت: در کشور حدود هزار و 600 میلیارد تومان نقدینگی داشتیم که به لحاظ تاریخی بالاترین نقدینگی تاریخ بود. سطح نقدینگی همواره رشد داشته و آمار نشان می دهد که سالانه با رشد ۲۰تا ۲۵درصدی همراه بوده است.

هدایت نقدینگی در کشور به دلیل نبود تعادل، توسعه درستی نداشته است

وی افزود: هدایت نقدینگی در کشور به دلیل نبود تعادل، توسعه درستی نداشته است و حتما تولیدکنندگان باید برای هدایت نقدینگی در بازار سرمایه گذاری کنند.

معاون پژوهشی پژوهشکده پولی و مالی گفت: رشد نقدینگی برای رشد اقتصادی لازم است و ما بدون رشد نقدینگی نمی توانیم رشد اقتصادی داشته باشیم. با توجه به مقیاس جهانی، رشد نقدینگی در کشور ما حدود ۲۲درصد است، اما با توجه به سابقه تاریخی و تورمیِ کشور این رشد نه تنها رشد عجیبی نیست، بلکه از متوسط جهانی نیز پایین تر است.

زمان زاده تصریح کرد: هدایت نقدینگی به سمت تولید با شعار توسعه و سفارش درست نمی شود. تولیدکننده یک معیار مشخص برای سرمایه گذاری دارد و تا زمانی که این سرمایه گذاری را انجام ندهد، این نقدینگی نیز به سمت بالا هدایت نمی شود.

وی در ادامه بیان کرد: هر سرمایه گذار دو معیار اصلی دارد، یکی ریسک که سرمایه گذار انجام می دهد و دیگری بازدهی است که سرمایه گذار باید در مجموع به این دو معیار توجه کند.

زمان زاده افزود: زمانی که ریسک ها در اقتصاد افزایش یابد، تولیدکننده به شرطی وارد سرمایه گذاری می شود که بازدهی اقتصادی بالایی را شاهد باشد تا بتواند این ریسک ها را پنهان کند.

معاون پژوهشی پژوهشکده پولی و مالی ادامه داد: تناسب بین ریسک و بازدهی است که تولید کننده را به سمت سرمایه گذاری سوق می دهد؛ با توجه به شرایط کلان اقتصادی کشور، اولویت اول با موضوع ریسک است .

زمان زاده گفت: در حال حاضر شرایط اقتصادی ما با ریسک هایی که در چندسال اخیر با چرخش های سیاستی دولت رو به رو بود در رتبه های اقتصادی در سطح جهانی رشد کرد و همین عامل باعث شد که اقتصاد وارد یک دوره رونقی شود که در دوسال اخیر شاهد رشد مناسبی باشیم.

واقعیت های اقتصاد با واقعیت های میدانی تفاوت دارد

محمدرضا پور ابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه تصریح کرد: به دلیل نبود وجود سیاست های تعریف شده و سیاست های منطبق با رویکرد های تخصصی اقتصادی ما شاهد فاصله اقتصاد هستیم.

وی افزود: متاسفانه شکافی که در حال حاضر مشاهد می کنیم اثراتی در حوزه ساختاری نظام تامین مالی در اقتصاد که متوجه نظام بانکی و موسسات بود را گذاشته است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: هم اکنون نرخ بازدهی در اقتصاد ایران کمتر از بازدهی در سپرده ها اعمال شده است. بین نرخ تامین مالی و نرخ بازده واقعی تفاوت وجود دارد .

پور ابراهیمی با اشاره به اینکه واقعیت های اقتصاد با واقعیت های میدانی تفاوت دارد که این مسئله متاثر از رفتارهای مدیریتی مان است گفت: مولفه های اقتصادی اثر گذار که التهاب را در اقتصاد ایران نشان دهد، وجود ندارد.

وی با بیان اینکه بیش از 2 برابر مصارف، منابع ارزی داریم خاطرنشان کرد: دولت باید این وضعیت را در بازار های غیر رسمی مدیریت کند، واقعیت اقتصاد ایران این است که این بازار قابل مدیریت و رصد کردن است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه بسیاری از فعالان اقتصادی می گویند باید جلوی واردات به منظور احیای آنها گرفته شود افزود: باید اقتصاد واقعی را مبنا قرار داد لذا، این بازار محل سرمایه گذاری برای مردم نیست، مردم باید دقت کنند که این بازارها کوتاه مدت است و رویکرد بلند مدت ندارد.

پور ابراهیمی با اشاره به اینکه سیاست های ارزی بانک مرکزی باید تغییر پیدا کند و مورد بازنگری قرار بگیرد عنوان کرد: ما براساس سه یا چهار مولفه مهم اقتصادی نباید این شرایط را داشتیم که در بازار غیر رسمی شاهد آن هستیم، مردم در ماه های اخیر از ما سوال می کنند که چه اتفاقی در بازار ارز افتاده است.

وی با اشاره به وضعیت منابع و مصارف ارزی گفت: به طور متوسط در طول یکی دو سال اخیر در محصولات پتروشیمی، مس، سنگ آهن شاهد افزایش دو برابری قیمت جهانی آنها بودیم و لذا این افزایش ها در این حوزه مربوط به قیمت های جهانی است و ارتباطی به داخل کشور ندارد.

آمریکا زمانی که در برجام بود چه گلی بر سر ما زد که اکنون خروج آنها بخواهد ما را نگران کند

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه یک زمانی نفت را زیر 30 دلار می فروختیم، اما الان بالای 65 دلار به فروش می رسد گفت: کل مصارف ما ، واردات کالاهای اساسی، دارو، کالاهای غیر ضروری و... میانگین آنها در طول 5 سال گذشته 45میلیون دلار است، میزان منابع ارزی ما بالغ بر100 تا 110 میلیارد دلار در سال است .

پور ابراهیمی با اشاره به اینکه برای کالاهای غیر ضروری و کالاهایی که در داخل تولید می شود نباید ارز از کشور خارج شود، افزود: آنچه امروزه در حوزه میدان و اقتصاد ایران اتفاق افتاده است ناشی از التهابات ارزی است ، وضعیت به وجود آمده ناشی از فضای روانی، سیاسی و غیر اقتصادی است، آمریکا زمانی که در برجام بود چه گلی بر سر ما زد که اکنون خروج آنها بخواهد ما را نگران کند.

حمید زمان زاده مدير امور پژوهشی پژوهشکده پولی و بانکی در بخش دیگری از این برنامه با اشاره به اینکه در قالب سامانه نیما می توان تهدید ها را به فرصت تبدیل کرد، گفت: فشار رقابت باید در مقابل واردات کاهش پیدا کند تا تولد تقویت شود لذا، مردم به آینده نگاه کنند و گذشته نگر نباشند بازار طلا و سکه حباب دارد.

در کشور ما هم نظام بانکی و هم سیاست های پولی و مالی به درستی اعمال نمی شود

بهرام شکوری عضو اتاق بازرگانی ایران در ادامه برنامه و بصورت تلفنی گفت: کشور ما با نرخ بهره های با۲۰ درصد تولید توسعه ای نخواهد داشت. در تمام دنیا می بینیم که مردم بخشی از درآمد خود را مصرف و هزینه می کنند که این در واقع چرخه تولید را به سمت اشتغال سوق می دهد و همین مردم یک بخشی از درآمد خود را سرمایه گذاری کرده که با همین سرمایه گذاری به سمت بازارهای مالی و بورس می روند.

عضو اتاق بازرگانی ایران افزود: متاسفانه در کشور ما هم نظام بانکی و هم سیاست های پولی و مالی به درستی اعمال نمی شود، در نتیجه جیب تولیدکننده کمتر از نرخ بهره ای است که تسهیلات بانکی پرداخت می کند‌.

زمان زاده با اشاره به اینکه باید هزینه های تولید را کنترل کرد، افزود: کالاهای واسطه ای باید در قالب نرخ رسمی وارد شود تا هزینه های تولید کنترل شود.

کسب و کار باید به نحوی باشد که فشار روی تولید کاهش یابد

وی با اشاره به اینکه کالاهای لوکس و غیرضروری را می توان با نرخ های بالاتر وارد کرد، ادامه داد: بازار ارز و سکه حبابی است و لذا بانک مرکزی نباید برای شکستن حباب خود را تخلیه کند، افراد حرفه ای زمانی که قیمت ارز و سکه پایین بود اقدام به خرید کردند و اکنون با بازدهی 70 تا 100 درصدی به افرادی که جو گير شده اند می فروشند و به مردم توصیه می کنم که در این نرخ ها دیگر انتظار بازدهی را نداشته باشند.

زمان زاده گفت: زمانی که ریسکی به اقتصاد وارد می شود، ما می توانیم تسری آن اقتصاد را به حداقل برسانیم‌؛ ما باید تا حد امکان از بروز ریسک ها و شک ها جلوگیری کنیم.

وی ادامه داد: دو مساله در رابطه با بازدهی وجود دارد یکی بحث درآمدها و دیگری موضوع هزینه ها است. یکی از هزینه های بازدهی، نرخ سودی است که تولیدکنندگان می گیرند. در سال های اخیر با توجه به نرخ تورم، سود حقیقی هم برای سرمایه گذاران و هم برای وام گیرندگان بالا رفته بود که همین موضوع باعث افزایش هزینه های تولید شده و بازدهی آن کاهش یافته بود.

زمان زاده تصریح کرد: موضوع کسب و کار باید به نحوی باشد که فشار روی تولید کاهش یابد. در حال حاضر در بازار فضایی وجود دارد به این دلیل که در بحث های ارزی افزایش نرخ اتفاق افتاده است که اگر درست مدیریت نشود فشار بر روی تولید کنندگان خواهد بود.

معاون پژوهشی پژوهشکده پولی و مالی گفت: هم اکنون تهدیدی که در بازار ارز وجود دارد، در واقع می توانیم به نفع تولیدکنندگان استفاده کنیم به این صورت که در شرایط فعلی سیاست گذار و مقررات گذاری تنظیم شده در بازار اصلی واردات را پوشش دهیم، یعنی بین واردات کالاهای ضروری و واسطه ای تفکیکی قائل شویم .

پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصاد مجلس در ادامه تصریح کرد: زمانی سود سپرده ها را تعیین می کنیم که یک نرخ بالاتر از آن را به عنوان کف نرخ تامین مالی متناسب با ریسک ها که تغییر می کند را در نظر بگیریم.

وی ادامه داد: کاهش نرخ سود سپرده در اقتصاد می تواند به یک باره صورت گیرد. درسال گذشته یکی از اتفاقات مهم در اقتصاد ایران تک رقمی شدن نرخ تورم بود.

وی افزود: اگر نرخ تک رقمی را مبنا قرار دهیم ، می توانیم نرخ سوده سپردن را تامین کنیم.

انتهای پیام/

 

نظر شما