شناسهٔ خبر: 26207484 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

یافته های جدید برای حل معضل سلامتی در هزاره سوم

باشگاه خبرنگاران جوان : محققان موفق به کشف نوعی باکتری در روده انسان شده‌اند که می‌تواند بیماری چاقی را درمان کند.

صاحب‌خبر -

مطابق با گزارش مرکز کنترل و پیشگیری بیماری، بیش از ۶۰۰ میلیون بزرگ‌سال و ۴۱ میلیون کودک زیر ۵ سال با مشکل چاقی روبرو هستند ؛ کشف یک پروتئین جدید شاید راهی برای جلوگیری از چاقی و دیابت نوع ۲ فراهم کند.

درمان اختلالات چاقی به کمک نوعی باکتری 

چاقی می‌تواند پیامد‌های جدی همچون بیماری قلبی، سکته، سرطان و دیابت نوع ۲ را به همراه داشته باشد ؛ محققان در طول دهه گذشته در حال مطالعه باکتری با نام آکرمانسیا میوسینیفیلا بوده‌اند ؛ شواهد موجود نشان می‌دهند که در موش‌های چاق سطوح کمتری از این باکتری وجود دارد. تزریق این باکتری به موش ظاهراً باعث درمان چندین اختلال متابولیکی می‌شود که در بروز چاقی تأثیرگذار هستند.

اما تحقیقات اخیر به کشف‌های جدیدی منجر شده‌اند ؛ از سال ۲۰۱۵ درمان‌های مبتنی بر این باکتری بر روی انسان‌ها آزمایش شده‌ اما  اثرات این باکتری هنوز به طور قطعی مشخص نشده است ؛  این درمان‌ها به طور آشکار برای انسان‌ها مضر نیستند. توجه داشته باشید که آکرمانسیا میوسینیفیلا یکی از باکتری‌های موجود در روده است.

محققان   کشف کردند که پاستورازیسیون اثرات بسیار مثبتی بر روی باکتری اعمال می‌کند ؛  پاستورازیسیون قابلیت باکتری برای کاهش جرم چربی و مقاومت در برابر انسولین را تقویت می‌کند ؛ ظاهراً پاستوریزه کردن باعث نابودی همه بخش‌های باکتری به جز یک پروتئین می‌شود. تزریق این پروتئین به موش می‌تواند برای تقویت سیستم ایمنی و جلوگیری از ورود مواد سمی به جریان خون مفید باشد ؛ در آینده شاید بتوانیم از این پروتئین برای درمان چاقی در انسان‌ها استفاده کنیم.

 

نظر شما