شناسهٔ خبر: 26207253 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

رأی منفی نمایندگان مجلس به طرحی که از آن بوی افزایش حقوق مدیران می‌آمد

دیروز نمایندگان مجلس در نشست علنی کلیات طرح حقوق و دستمزد مدیران و مقامات کشور را مورد بررسی قرار دادند و در نهایت با آن مخالفت کردند که در همین باره نمایندگان مخالف گفتند که اگر این طرح به تصویب برسد بستر برای افزایش حقوق مدیران فراهم خواهد شد.

صاحب‌خبر -


در جریان بررسی این طرح نادر قاضی‌پور نماینده ارومیه به عنوان مخالف کلیات با بیان اینکه دولت برای این موضوع باید لایحه ارائه دهد گفت:  مجلس در برنامه ششم قانونی برای شفافیت حقوق و دستمزد تصویب کرده که دولت هنوز آن را اجرایی نکرده است بنابراین به جای تصویب قانون جدید دولت را باید موظف به اجرای قوانین موجود کرد.
غلامرضا کاتب در موافقت با این طرح به ایراد سخن پرداخت: در حال حاضر هر دستگاه براساس درآمدهای به دست آمده حقوق مدیران و کارمندان خود را پرداخت می‌کنند چرا دستگاه‌ها باید با توجه به نظر خود حقوق کارمندان را تنظیم کنند.
وی ادامه داد: این طرح به شفافیت و افزایش نظارت کمک می‌کند چرا که دریافتی‌ها و پاداش‌ها و غیره در سامانه ثبت می‌شود و دستگاه‌های نظارتی مانند سازمان حسابرسی هر 6 ماه گزارشی در این زمینه ارائه می‌دهد؛ این قانون به شمولیت پرداخته و تمام دستگاه‌ها نمی‌توانند از این قانون خارج شوند؛ این طرح به اجرای عدالت کمک می‌کند و از پرداخت حقوق‌های نجومی جلوگیری می‌نماید.
محمدرضا صباغیان نماینده مهریز به عنوان دومین مخالف کلیات طرح مذکور گفت: در این شرایط سخت اقتصادی که مردم مشکلات بسیاری دارند طرحی پیشنهاد می‌شود که حقوق مدیران را افزایش می‌دهد، طراحان با چه دیدگاهی این طرح را ارائه کردند؟ این طرح سقف حقوق‌ها را زیاد کرده و باعث دریافت حقوق نجومی و حتی رسیدن حقوق مدیران به ۴۰ یا ۵۰ میلیون تومان می‌شود.
مهرداد لاهوتی نماینده لنگرود به عنوان آخرین مخالف طرح آن را خلاف قانون اساسی دانست و اضافه کرد: این طرح حقوق مدیران را افزایش می‌دهد. طبق ماده ۷۶ قانون خدمات کشوری حقوق مدیران نباید بیشتر از ۷ برابر حقوق کارمندان باشد اما با تصویب این طرح حقوق فعلی مدیران که ۸ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان است به ۱۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان افزایش می‌یابد.
گریز دولتی از شفافیت!
«علیرضا سلیمی» نماینده مردم محلات و دلیجان در جریان بررسی گزارش کمیسیون اجتماعی درباره طرح یک فوریتی حقوق و دستمزد مدیران و مقامات کشور با استناد به ماده 24 قانون آیین نامه داخلی مجلس گفت: براساس این ماده شأن و اقتدار مجلس باید حفظ شود، از این رو به مصوبات گذشته یعنی ماده 29 قانون برنامه ششم توسعه درخصوص راه‌اندازی سامانه ثبت حقوق مدیران و مقامات باید توجهات لازم صورت گیرد.
وی افزود: براساس ماده مذکور دولت موظف است این سامانه را جهت شفافیت حقوق و دستمزد مقامات و مدیران راه‌اندازی کند، اما هنوز این سامانه راه‌اندازی نشده است.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: برخی مفاد طرح یک فوریت حقوق و دستمزد مدیران و مقامات کشور نیز با ماده 29 قانون برنامه ششم مغایر است، زیرا براساس این طرح حقوق برخی از مدیران و مقامات افزایش و به بیش از 16 میلیون تومان می‌رسد، بنابراین دولت را باید مکلف به عملیاتی کردن ماده 29 قانون برنامه ششم کنند.
بازار خودرو و مسکن در عدم نظارت دولت
«محمد عزیزی» نماینده مردم ابهر در نطق میان دستور خود گفت: نباید فراموش کنیم روزی را که رهبر معظم انقلاب در بحث برجام چه گفتند. نکته قابل توجه ایشان عدم اعتماد به کشورهای طرف مقابل در برجام بود و الان هم تاکید دارند که در بحث اروپا باید تضامین لازم ایجاد شود.
نماینده مردم ابهر در مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: بازی عرصه بین‌الملل هم اکنون حکایت پلیس خوب و پلیس بد را دارد. آنچه اکنون چاره جمهوری اسلامی است اتکا به درون و حفظ وحدت تحت رهبری عمود خیمه نظام، مقام معظم رهبری است.  ما در عرصه بین‌الملل با رعایت حق احترام و منافع طرفین در معاهدات حاضر شدیم و حاضر هم خواهیم شد اما هیچگاه عزتمان را به ذلت تبدیل نخواهیم کرد.
عزیزی با‌اشاره به وضعیت کنونی اقتصاد کشور خاطرنشان کرد: باید قبول کنیم که وضعیت اقتصادی کشور وضعیت خوبی نیست؛‌ بازار ارز و مسکن آشفته و بازار خودرو افتضاح است. ارگان‌های نظارتی چه می‌کنند، سازمان تعزیرات حکومتی برای میوه‌فروش و  بقال به خاطر گران‌فروشی و احتکار جریمه‌های قابل توجه و حتی پلمب اعمال می‌کند اما آیا در بحث خودرو و عدم ارائه خودرو به بازار توسط خودروسازان که باعث ایجاد بازار سیاه شد ورودی کرده است؟
نماینده مردم ابهر در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: آقای رئیس‌جمهور از آن روز که جنابعالی با خنده‌های زیبا در برنامه تلویزیون گفتید قیمت ارز حباب است مردم نخرند،‌اشتباه نکنند و قطعا قیمت پایین می‌آید کمتر از 6 ماه می‌گذرد نه تنها قیمت ارز پایین نیامد بلکه از دو برابر هم گذشت. آقای رئیس‌جمهور مردم نگرانند یک بار دیگر به تلویزیون بیایید و با یک خنده دیگر دلار را به مرز 10 هزار تومان برسانید.
وی افزود: تیم اقتصادی دولت ضعیف است و سیاست مدونی برای نظام پولی و بانکی نداریم آقای رئیس‌جمهور آیا خبر دارید در بازار سیاه خودرو قیمت برخی خودروهای مونتاژ داخل تا مرز 70 میلیون تومان رسیده است. آیا از وضعیت مسکن مطلع هستید یا فقط اظهارات وزیر مسکن‌تان که می‌گوید افزایش قیمت مسکن سیاسی است را می‌شنوید؟
عزیزی خاطرنشان کرد: آقای رئیس،‌نمایندگان و آقای رئیس‌جمهور هیچ فکر کرده‌اید که اگر خداوند متعال احمدی‌نژادی را نمی‌آفرید الان باید مشکلات کشور را به گردن چه کسی می‌انداختیم از انداختن مشکلات به گردن دیگران بپرهیزیم و از این کار دست برداریم و مشکلات را به صورت واقعی ببینیم و برای حل آنها متحد شویم.
وی افزود: از آمارسازی و آمارپردازی برای‌اشتغال بپرهیزیم چرا درخصوص مشاغل از دست رفته حرفی نمی‌زنیم،‌چرا قبول نداریم که وضعیت کارخانجات اورژانسی شده است.
وزیرمسکن و افزایش اجاره‌خانه‌ها
«صدیف بدری» نماینده مردم اردبیل و سخنگوی کمیسیون عمران مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در تشریح نشست عصر دیروز کمیسیون متبوعش که با دستور بررسی وضعیت مسکن با حضور وزیر راه تشکیل شد، اظهار داشت: در این جلسه که با حضور وزیر راه و شهرسازی، مسئولانی از بانک مرکزی، رئیس‌سازمان تعزیرات حکومتی و مسئولان مربوطه برگزار شد،  آخوندی گزارشی از وضعیت بازار مسکن ارائه کرد.
سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ادامه داد: دولت مدعی است طی 4 سال گذشته ١١٨ هزار واحد مسکن اجتماعی در کشور ایجاد کرده که این تعداد مسکن توسط بنیاد مستضعفان، بهزیستی و سازمان زمین و مسکن ایجاد شده و براساس توضیحات آخوندی نرخ رشد مسکن نیز براساس نرخ رشد تورم بوده است.
به گفته وزیر راه و شهرسازی شرایط اقتصاد کلان در وضعیت مسکن دخیل بوده و نابسامانی بازار ارز و خروج آمریکا از برجام دو عامل مهم سلب آرامش در بازار مسکن بوده است.
بدری با‌ اشاره به وجود 2/5 میلیون خانه خالی در کشور، تصریح کرد:وجود این نوع خانه در کشور نیز بر عدم تعادل عرضه و تقاضا دامن زده است؛ لذا مقرر شد کمیته‌ای با حضور برخی اعضای کمیسیون، معاونان وزارت راه، مسئولان سازمان برنامه و بودجه برای پیگیری بحران و مشکلات موجود در حوزه مسکن تشکیل شود.
سخنگوی کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه نمایندگان نهایتا از توضیحات آخوندی قانع نشدند، گفت: وزیر راه مدعی است  نابسامانی بازار ارز و خروج آمریکا از برجام دو عامل مهم سلب آرامش در بازار مسکن بوده است اما به عقیده ما اصلی این است که سوء مدیریت و عدم پیش‌بینی‌های لازم و همچنین عدم تامین و تنظیم بازار ارز عامل اصلی این نابسامانی‌ها است.
وی تصریح کرد: ما درباره وضعیت اجاره خانه‌ها و افزایش تصاعدی هزینه‌های این بخش از وزیر سؤال کردیم اما در پاسخ هیچ برنامه،‌تصمیم و پاسخ قاطعی برای این بخش به ما ارائه نکرد و اصلا گویا وزارت راه و شهرسازی برنامه‌ای برای کنترل این بخش ندارد. آخوندی درباره اجاره خانه‌ها عقیده دارد که بازار خود تعیین‌کننده این قیمت‌ها است و هیچ قولی مبنی بر تنظیم بازار مسکن به نمایندگان ارائه نکرد.
همچنین در جلسه دیروز نمایندگان مجلس شورای اسلامی کلیات طرح یک‌فوریتی اصلاح بند الف ماده 90 قانون برنامه ششم توسعه جمهوری اسلامی ایران را مورد بحث و بررسی قرار داده و به تصویب رساندند. در صورت تصویب نهایی این طرح، سهمیه ایثارگران برای پذیرش در کنکور افزایش می‌یابد. لازم به ذکر است که در جلسه دیروز نماینده دولت به ایراد سخن پرداخت و گفت که دولت با کلیات این طرح موافق است.

برچسب‌ها:

نظر شما