شناسهٔ خبر: 26206972 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

تشکر سخنگوی دولت از علی کریمی

صاحب‌خبر -
 

سرویس سیاسی – اجتماعی: سخنگوی دولت گفت: نقدینگی هفته گذشته به جای سوق یافتن به سمت تقاضای غیر واقعی ارز یا طلا به طرف بازار سرمایه رفت و این اتفاق خوبی بود.
به گزارش خبرنگار ما،دکتر محمدباقر نوبخت این موضوع را دیروز در نشست هفتگی خود با خبرنگاران اعلام کرد و افزود: دومین جلسه شورای عالی اقتصادی سه قوه صبح امروز(دیروز) برای مدیریت شرایط تحریم و چگونگی حمایت از بازار سرمایه و بورس با حضور سران قوا در دفتر رئیس جمهوری تشکیل شد.
وی یادآور شد: با توجه به تاکید رهبر معظم انقلاب برای پاسخگویی به ضرورت‌هایی که فضای جدید تحریمی‌در کشور ایجاد می‌کند، نیاز است قوا در یک هماهنگی نزدیک و مستمر مسائل را رصد و تصمیمات مناسبی را اتخاذ کنند تا بتوان با توجه به توانمندهای داخلی نسبت به مدیریت شرایط تحریمی‌اقدام کنیم.
نوبخت خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم نقدینگی موجود را در جهت حرکت به سمت تولید ببریم، نافع خواهد بود، ولی اگر متاسفانه به سمت تقاضا برود، عدم تعادل عرضه و تقاضا را ایجاد می‌کند.
رئیس سازمان برنامه و بودجه تصریح کرد: نیازمند حمایت عملی همه قوا برای این قبیل اقدامات هستیم که شورای عالی اقتصادی سران قوا در این بحث متمرکز شد تا یک سیاست مناسب و سنجیده با رایزنی همه مسئولین اتفاق بیفتد و از دولت شنیده شود که قوه مقننه و قضاییه همان سیاست را تاکید کنند و رهبری هم اعلام کردند از سیاست‌های این شورا حمایت خواهند کرد.
نوبخت اضافه کرد: با توجه به ظرفیتی که در کشور وجود دارد، عوامل روانی و ناهماهنگی در پاره ای از موارد باعث تشدید شرایطی می‌شود که باید بتوانیم از ظرفیت‌های داخلی و هماهنگی همه قوا از آن در داخل استفاده کنیم.
وی در ادامه اظهار داشت: تا امروز عرضه و منابع ما اندکی بیش از مصارف بوده است، آنچه در عمل این توازن را بهم می‌زند، احساس ناامنی است که باعث تقاضا و مصرف غیرواقعی می‌شود.
سخنگوی دولت یادآور شد: عرضه ارز در شرایط عادی از تقاضا اندکی هم بیشتر است و اگر به هر دلیل روانی بر روی تقاضا فشار وارد شود، این تقاضای غیرواقعی صرفا برای ذخیره ایجاد شده و باعث افزایش قیمت ، شوک و تکانه در بازار می‌شود.
کشور از نظر منابع ریالی و ارزی مشکل ندارد
نوبخت با تاکید بر این که کشور از نظر منابع ریالی و ارزی مشکل ندارد، گفت: بر اساس آخرین گزارش بانک مرکزی از اول فروردین ماه سال جاری تا ۲۷ خرداد ماه،
۲۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار ارز برای واردات کالاهای مختلف تخصیص داده که از این رقم سه و نیم میلیارد دلار برای کالای اساسی، ۹۹۸ میلیون دلار برای تجهیزات پزشکی و دارو و ۱۶ میلیارد دلار برای سایر کالاها تخصیص یافته است.
وی ادامه داد: این میزان ارز با نرخ ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی بوده است که البته برای دارو و کالای اساسی عملا با نرخ ۳ هزار و ۸۰۰ تومانی محاسبه شده است و مابه التفات آن را دولت پرداخت می‌کند.
نوبخت تصریح کرد: جای تاسف دارد در حالی که دشمن تحریم اعمال می‌کند و دولت هم ارز را تامین می‌کند، عده ای به بهانه این که در جای غیررسمی‌کسی حاضر شده با قیمت بیشتر ارز خریداری کند، عده ای کالا را با نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی خریداری و با نرخ غیررسمی‌آن را محاسبه کنند.
وی اظهار داشت: در جلسه ویژه تنظیم بازار با حضور رئیس جمهوری تصریح شد که دستگاه‌های نظارتی همچون سازمان تعزیرات و سازمان حمایت از مصرف کننده و تولید کننده قویا برای حمایت از مردم وارد شوند.
وی ادامه داد: در شرایطی که فرد معلوم الحالی علیه جمهوری اسلامی‌رجز خوانی می‌کند، به جای این که ما خود را تجهیز کنیم، عده ای با بیان این که ممکن است بعدا قیمت بیشتر شود، احتکار انجام می‌دهند و استدلالشان این است که فعلا کالا عرضه نکنند.
‌نوبخت با بیان این که ما خودمان باید به هم کمک کنیم، اظهار داشت: کسانی که از ارز ۴۲۰۰ تومانی استفاده می‌کنند، موظف هستند ارز را داخل سامانه نیما بیاورند، در حال حاضر ثبت سفارش نداریم اما اگر لازم شد باید انجام شود و ما حاضریم حتی معافیت مالیاتی بدهیم چرا که علاقه مندیم صادرات بالا برود و مردم از منافع صادرات استفاده کنند.
وی یادآور شد: مقدار ارزی که در دست مردم قرار دارد قابل توجه است و ما انتظار داریم برای حفظ استقلال ملی اگر ارزی داریم، آن را عرضه کنیم.
سخنگوی دولت در بخشی دیگری از سخنان خود درباره منابع ریالی این کشور با استناد به گزارش خزانه اظهار داشت: از ابتدای سال تا ۲۴ خردادماه منابع ریالی ما در مقایسه با سال گذشته ۹۳٫۵ درصد افزایش یافته است به طوری که فقط ۷۷٫۴ درصد از منابع حاصل از فروش نفت و فرآورده‌های نفتی نسبت به سال گذشته بیشتر شده است.نوبحت ادامه داد: این رقم حتی ۲۱ درصد بیشتر از پیش بینی‌های ما بوده است بنابراین منابع ریالی کشور هم در مقایسه با سال گذشته بهتر است و این عملکرد واقعی اقتصاد است و مشکلی وجود ندارد.
وی افزود: سال گذشته از ابتدای فروردین تا ۲۴ خرداد کل پولی که برای اعتبارات عمرانی داده بودیم، ۱۹۲ میلیارد تومان بود اما امسال تا این تاریخ رقم پرداخت شده برای اعتبارات عمرانی
۲۲ هزار و ۳۸۶ میلیارد تومان است.
وی اظهار داشت: نه تنها به استناد مراکز رسمی‌دولتی مثل مرکز آمار ایران، رشد تولید برای سال گذشته ۴ درصد بود بلکه نهادهایی مثل بانک جهانی و صندوق
بین‌المللی پول هم تاکید دارند که رشد متوسط منطقه ۳٫۲ درصد و رشد اقتصادی ایران بالای ۴ درصد است.
رئیس سازمان برنامه و بودجه خاطرنشان کرد: باید از صاحبان سرمایه و نقدینگی قدردانی کنیم به جای این که ارز و سکه بگیرند، به سمت بازار سرمایه و بورس رفتند و رشد قابل توجهی در آن جا رخ داده است.
افکار عمومی‌از مذاکره با ترامپ
استقبال نمی‌کند
‌سخنگوی دولت در ادامه در واکنش به نامه ۱۰۰ فعال سیاسی مدنی به ترامپ، گفت: افکار عمومی‌هم از مذاکره با ترامپ استقبال نمی‌کند.
‌نوبخت اظهار داشت: حق ماست علیه زورگویی آمریکا بایستیم اما در این شرایط عده‌ای نامه می‌نویسند که با آمریکا مذاکره کنیم، آیا ترامپ قابل اعتماد است؟ این نامه نشان داد که عقل سیاسی کامل نیست که چنین توصیه ای می‌کنند. ما باید بایستیم و مقاومت کنیم، موضع ما به حق است و همه باید در کنار هم باشیم.
وی در ادامه با بیان این که دلیل گرانی‌های اخیر عوامل روانی است، تاکید کرد: دریافتی ما بیش از پرداخت‌هاست، اما احساس ناامنی و عوامل روانی موجب می‌شود که تقاضای غیرواقعی و مصرف غیرواقعی شکل بگیرد. میزان عرضه ارز از میزان تقاضا اندکی بیشتر است اما به دلایل روانی، در جامعه احساس ناامنی ایجاد شده است و تقاضا بیشتر می‌شود و به راحتی در مدت کوتاهی تقاضای غیرواقعی شکل می‌گیرد.
نوبخت با اشاره به آمار مربوط به تخصیص و پرداخت ارز از سوی دولت، تاکید کرد: بعضی می‌گویند ارز ۴۲۰۰ تومانی را چه کسی گرفته است؟ اما آمار نشان می‌دهد چه مقدار ارز توسط دولت پرداخت شده است. جای تاسف دارد در حالی که دشمن اعلام تحریم می‌کند و دولت در حال تلاش برای تامین ارز ۴۲۰۰ تومانی است، عده‌ای کالاها را با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد می‌کنند ولی به بهانه آن که دلار به طور غیررسمی‌با مبالغ دیگری خرید و فروش می‌شود، کالاهای خود را متناسب با ارز ۴۲۰۰ تومانی نمی‌فروشند؛ البته در جلسه اخیر تنظیم بازار که با حضور رئیس‌جمهوری برگزار شد، وی از دستگاه‌های نظارتی خواست که در جهت حمایت از مردم وارد شوند.
وی همچنین نسبت به اقدام علی کریمی‌و کمپینی که وی به راه انداخته است، گفت: البته در این مورد نمی‌شود نسخه کلی پیچید. در زمان رکود، تلاش دولت این بود که صنعت خودرو کشور را فعال کند، اما در همان مقطع کمپینی راه‌اندازی شده بود که خودرو خریداری نشود، کمپین قابل قبول نبود اما در مورد گرانی‌های اخیر خودرو این کمپین قابل قبول است. اگر کالایی گران فروخته می‌شود، کسی آن را نخرد. از علی کریمی‌به خاطر راه انداختن کمپین گران نخریدن کالاها تشکر می‌کنم. تولید و فروش خودروها افزایش یافته است اما باز هم می‌بینیم قیمت خودرو بالا می‌رود، این کمپین در این مورد خاص خوب است.
نوبخت همچنین تعیین نرخ سوم برای دلار از سوی دولت را تکذیب کرد.
وی در پاسخ به سئوال خبرنگار ما درباره واردات خودروهای لوکس به کشور، گفت: در مقطعی در چند ماه قبل تعدادی خودرو ثبت سفارش و به کشور وارد شد. اکنون خودروها با ارز ۴۲۰۰ تومانی ثبت سفارش می‌شود.
سخنگوی دولت در مورد برنامه‌های دولت برای مقابله با دلال‌ها، تاکید کرد: برنامه دولت تامین نیازهای واقعی جامعه و نظارت و تنظیم بازار و حمایت از مردم است، البته ما هم در این مسیر به کمک مردم نیازمندیم.
خبرنگاری از نوبخت پرسید که آیا دولت در شرایط وضع تحریم‌های جدید بودجه جایگزینی دارد که او در پاسخ گفت: ما با توجه به تحولات مربوط به تحریم‌ها، بودجه اضطراری هم در نظر گرفته ایم.
وی درباره زمان پرداخت پاداش بازنشستگان فرهنگی و افزایش حقوق شاغلان، گفت: ما قول دادیم که حقوق شاغلان و بازنشستگان و افزایش آن را تا قبل از عید فطر پرداخت کنیم که البته در مورد افزایش حقوق شاغلان، با توجه به مصوبه مجلس، به اصلاح حکم نیاز داشت و پاداش بازنشستگان را هم تا پایان شهریور می‌دهیم و سر حرفمان هستیم.
سخنگوی دولت گفت: ما سیاست‌های مالی دولت را شفاف اعلام و بیان می‌کنیم تا کدام تاریخ دولت پرداخت‌ها را انجام می‌دهد ولی عده‌ای مردم را به خیابان‌ها می‌کشانند. این اجتماعات سازمان یافته است و وقتی دولت اعلام می‌کند تا چه تاریخی پرداخت‌های خود را انجام می‌دهد، چه نیازی است که مردم را به خیابان‌ بکشانیم؟
سیاه نمایی علیه دولت
سخنگوی دولت در ادامه گفت: عده ای به بهانه مخالفت با دولت حاضر به هر نوع سیاه نمایی نسبت به دستاوردهای اقتصادی هستند که این اقدام به نوعی علامت مثبت به ترامپ است تا با انگیزه بیشتر به فشار خود علیه ایران ادامه دهد.
نوبخت این مطلب را در پاسخ به این سئوال که برخی جریان‌های سیاسی برای به بن بست کشاندن دستاوردهای اقتصادی دولت القائات خاصی را به جامعه منتقل می‌کنند و با انتقال اتاق فکر خود از تهران به مشهد به دنبال انتخابات مجلس و ریاست جمهوری هستند، برنامه دولت برای مقابله با این گونه اقدامات و اطلاع رسانی در این زمینه چیست؟، بیان کرد و اظهارداشت: این سخن درستی است که منتقدان دولت و آنهایی که تفاوت سیاسی با دولت احساس می‌کنند، به دنبال کم جلوه دادن دستاوردهای دولت
هستند.
وی افزود: آنها از سوی دیگر انتظار دارند هر اقدامی‌که باعث می‌شود، بتوانند بیشتر به دولت انتقاد کنند، باوجود این که آن اقدام باعث تضعیف نظام شود، اتفاق بیفتد.‌سخنگوی دولت ادامه داد: برخی به محض این که مناسبات بانک‌ها حتی با کشورهای دوست مثل چین و روسیه محدود شود و نمی‌توانیم فعالیت بانکی داشته باشیم، از این فرصت استفاده می‌کنند تا از سیاست‌های دولت انتقاد کنند و بگویند این سیاست‌ها باعث سختی به ملت می‌شود ولی دولت تلاش می‌کند تا جلو سختی‌ها را بگیرد.
نوبخت همچنین در پاسخ به این که در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی مقرر شد تا لیستی از تولیدات داخل تهیه شود، اقدام دولت در این زمینه چیست، گفت: تهیه این لیست می‌تواند باعث جلوگیری از اختصاص ارز به کالاهای تولید داخل شود، چه ضرورتی دارد کالایی که می‌تواند باعث اشتغال کارگر ایرانی شود، واردات داشته باشیم.
وی همچنین درمورد مصوبه دولت برای کاهش ساعت کاری ادارات برخی استان‌ها ادامه داد: با توجه به این که همه استان‌ها از یک اقلیم تبعیت نمی‌کنند، به منظور صرفه جویی در پیک مصرف هیات وزیران مصوبه ای را برای تغییر ساعت کاری در برخی استان‌ها داشت.
رئیس سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به این که طرح عربستان و روسیه برای افزایش تولید نفت سبب شد گمانه زنی‌هایی نسبت به کارشکنی روسیه واسرائیل برای دور زدن ایران بوجود آید، رویکرد دولت در سیاست‌های خود با این کشورها چیست؟، اظهارداشت: در دیپلماسی خارجی قهر و آشتی و ۱۰۰ درصد موافق یا مخالف متصور نیست و ممکن است کشورها در حوزه ای با هم اتحاد منافع یا اختلاف منافع داشته باشند.‌
وی ادامه داد: در موضوع نفت هر کشوری منافع ملی خود را می‌بیند واگر سهمیه ای که در اوپک مربوط به ایران است، کاهش یابد کشورهای دیگر روی آن حساب می‌کنند ولی تلاش دولت بر این است که به رغم تلاش دشمن سهمیه خود را حفظ کند.

نظر شما