شناسهٔ خبر: 26206576 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

وقتی نگاه مدرسه‌داران گیشه‌ای می‌شود

روایت وزیر آموزش و پرورش از اردوهای خارج از کشور در برخی مدارس غیردولتی

وزیر آموزش و پرورش گفت: برخی مواقع در مدارس غیردولتی برخی رفتارها باعث می‌شود سرمایه عظیمی که با خون دل‌های بسیار به دست آمده در معرض خطر قرار بگیرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، سید محمد بطحایی در گردهمایی آموزشی توجیهی روسای ادارات مشارکت‌های مردمی و ناظران میدانی استان‌های سراسر کشور، افزود: مشاهده کردیم مدارسی اردوهای علمی خارج از کشور برگزار می‌کنند، البته ممکن است در چند مدرسه معدود باشد اما نگاهی که به مدارس غیردولتی وجود دارد باعث می‌شود اصل کار به حاشیه برود. از همکاران خواستیم طی بخشنامه‌ای اعلام شود در حالی که در داخل دانش‌آموزان ما با بسیاری از میراث فرهنگی بیگانه‌اند ضرورتی ندارد اردوهای علمی خارج از کشور ترتیب داده شود.
بطحایی افزود: یا در برخی مدارس غیردولتی معدود مشاهده شده است که افراد خارجی را برای سخنرانی دعوت کرده‌اند. یک مورد را شخصا پیگیری کردم و دریافتم وی چهره شاخصی در کشور خود در حوزه تعلیم و تربیت نبوده است و حرف جدیدی در عرصه تعلیم و تربیت نداشت. اینها حساسیت منتقدان را بالا می‌برد. در حالی که در داخل علمای کارکشته‌ای در عرصه تعلیم و تربیت داریم، به نظر می‌رسد به اصطلاح سینمایی‌ها جنبه گیشه‌ای مدنظر بوده که موسس بگوید فرد خارجی را برای سمینار علمی دعوت کرده است.
وی تاکید کرد: باید مسئولیت‌پذیری مدیران را افزایش دهیم و تقویت کنیم. فرمان هدایت چندین دانش‌آموز در اختیار اوست و نگاه تیزبین مدیر است که بسیاری اوقات جلوی خطاها را می‌گیرد.
وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه به‌کارگیری نیرو در مدارس دولتی و غیردولتی بسیار حساس است، گفت: نباید اجازه دهیم هر فردی ولو از حیث علمی درجه یک باشد وارد مدارس شود. اخیرا موارد اندکی در این باره گزارش شده بود. آموزش به اولیای دانش‌آموزان باید با ضابطه‌های ابلاغی همسو باشد و اجازه نداریم هر سازمان و فردی را ولو اینکه از حیث دانشی در بالاترین جایگاه باشد به مدارس بیاوریم.
بطحایی افزود: ممکن است شخصی فوق دکترای رشته‌ای باشد اما شایستگی آموزگاری کلاس اول ابتدایی را نداشته باشد اما یک فرد با لیسانس موفق‌ترین آموزگار ابتدایی باشد. ویژگی‌های مدرسه و حوزه علوم تربیتی اینگونه ایجاب می‌کند که در به‌کارگیری نیرو دقت کنیم.
معلمان دبستان‌های غیردولتی باید کارت صلاحیت حرفه‌ای داشته باشند
مجتبی زینی‌وند رئیس سازمان مدارس غیردولتی و مشارکت‌های مردمی نیز در این گردهمایی گفت: از سال تحصیلی جدید، معلمان دوره ابتدایی باید دارای کارت صلاحیت حرفه‌ای باشند و سال آینده‌ دوره آموزشی برای اخذ کارت صلاحیت‌های حرفه‌ای ویژه دبیران دوره متوسطه پیش‌بینی کرده‌ایم.
گفتنی است وقوع حوادثی نظیر پرونده غیراخلاقی در مدرسه غرب تهران به عنوان یک مدرسه غیردولتی و پاره‌ای مشکلات و کم‌توجهی‌ها به مسایل تربیتی و فرهنگی در برخی مدارس غیردولتی، نگرانی دلسوزان آموزش و پرورش را در پی داشته است. به گفته منتقدان نگاه تجاری برخی مؤسسان مدارس غیردولتی و اولویت داشتن مسایل درسی به جای پرورش دانش‌آموزان با تراز فرهنگ و ارزش‌های حاکم بر کشور که در سخنان وزیر آموزش و پرورش نیز اشاره‌ای به این موضوعات شده بود می‌طلبد در کنار تقویت همه‌جانبه مدارس دولتی نظارت دقیق و موشکافانه‌ای بر عملکرد مدارس غیردولتی بیش از گذشته لحاظ شود.

برچسب‌ها:

نظر شما