شناسهٔ خبر: 26206353 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

معاون اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سمنان:

طراحی بر اساس ساختار ذهنی انسان مدرن در صنایع‌دستی وجود ندارد

شاهرود - معاون اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سمنان بابیان اینکه سابقه هنری بسیار غنی در هنرمندان این مرزوبوم نهفته است، گفت: طراحی بر اساس ساختار ذهنی انسان مدرن در صنایع‌دستی وجود ندارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، ابوالفضل دلارام عصر سه‌شنبه در نشست تخصصی پیشینه نقوش اولیه و خط به میزبانی تالار بهمن اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شاهرود بابیان اینکه مشکل اصلی صنایع‌دستی عدم طراحی بر اساس ساختار ذهنی انسان مدرن است، ابراز داشت: در آثار صنایع‌دستی انسان مدرن امروزی رد پایی از هنر گذشتگان دیده نمی‌شود که باید این آسیب‌ها بررسی و برای آن راهکار مناسب ارائه کرد.

وی بابیان اینکه در صنایع‌دستی از خط تولید گرفته تا طراحی، نقش‌اندازی و فروش مشکلات بسیاری وجود دارد، افزود: هنوز نتوانستیم جایگاه صنایع‌دستی را آن‌طور که باید در بین فرهنگ مردم خودمان درست جانمایی کنیم که این مهم نیازمند حمایت بیشتر از هنرمندان این عرصه است.

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان بابیان اینکه سابقه هنری بسیار غنی در هنرمندان این مرزوبوم نهفته است، ابراز داشت: در راستای رونق بازار صنایع‌دستی باید به مقوله شعار سال  یعنی حمایت از کالای ایرانی توجه کنیم هیچ‌چیز به‌اندازه صنایع‌دستی که بار فرهنگی را بر عهده دارد تولید داخل محسوب نمی‌شود.

دلارام در ادامه تصریح کرد: اگر بخواهیم درزمینهٔ صنایع‌دستی قدمی برداریم باید بتوان از تولیدات در امور روزمره به نحو احسن استفاده کرد که به‌عنوان یکی از کاربردها باید گفت بهترین نوع زیبایی بخشی به خانه بهره‌گیری از آثار صنایع‌دستی است.

وی افزود: صنایع‌دستی و هنرمندان استان سمنان نیاز به حمایت معنوی دارند و مشارکت مردم و گروه‌های فرهنگی در استفاده از این ابزار بهترین نوع کمک محسوب می‌شود که به‌جای استفاده از کالاهای بی‌کیفیت ساخت چین از محصولات صنایع‌دستی باکیفیت تولید داخل برای هدیه دادن استفاده کنیم.

نظر شما