شناسهٔ خبر: 26205718 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

14.6درصد اعضای کتابخانه های زنجان شهروندان ابهری هستند

زنجان- ایرنا - مدیرکل نهاد کتابخانه های عمومی استان زنجان با اشاره به اینکه 7 درصد از جمعیت شهرستان ابهر عضو کتابخانه ها هستند، گفت: 14.6 درصد از کل اعضای کتابخانه های استان مربوط به ابهر است که نشان از توجه ویژه به کتاب و کتابخوانی در این شهرستان دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، امیرعلی نیک بخش روز سه شنبه در جلسه نهاد کتابخانه های عمومی شهرستان ابهر، با اشاره به اینکه در زمینه رشد شاخص های فرهنگی یکی از ملاک ها رشد میزان کتابخوانی و اعضای کتابخانه ها است، افزود: سال گذشته اعضای کتابخانه های استان زنجان 3 درصد رشد داشت که یکی از دلالیل آن مسابقه کتابخوانی جشنواره رضوی بود.
وی خاطرنشان کرد: براساس افق ترسیم شده برای استان زنجان در حوزه کتابخوانی امسال باید میزان اعضای کتابخانه ها 10 درصد، امانت دهی کتاب 20 درصد و منابع کتاب 10 درصد افزایش یابد.
مدیرکل نهاد کتابخانه های عمومی استان زنجان با اشاره به جشنواره رضوی، یادآور شد: از 8 دوره برگزار شده این جشنواره استان زنجان در 3 دوره حضور داشته و 32 هزار نفر از استان زنجان در مسابقه کتابخوانی این جشنواره شرکت کردند که 25 درصد از شرکت کنندگان استان از شهرستان ابهر بودند.
وی تاکید کرد: با توجه به اینکه این مسابقه در ترغیب مردم به کتابخوانی نقش موثری دارد، لازم است در یک دعوت عمومی و طی پیامی همه مردم شهرستان برای حضور در این مسابقه فراخوانده شوند.
نیک بخش با اشاره به ظرفیت های کتابخوانی شهرستان ابهر، ابراز کرد: 16 درصد از کتابخانه های استان، 12 درصد از زیربنای کل کتابخانه های استان، 16درصد از موجودی کتاب های استان و 11 درصد از کتاب های امانت داده شده در استان مربوط به شهرستان ابهر است.
وی با تقدیر مسئولان شهرستان ابهر برای تامین زمینی مناسب برای احداث کتابخانه مرکزی در این شهر، تاکید کرد: احداث این کتابخانه درخواست مردم بود که عملیات احداث آن بزودی توسط اداره نوسازی آغاز خواهد شد.
معاون فرماندار ابهر در این جلسه با تاکید بر توسعه متوازن، افزود: واژه توسعه تمامی مفاهیم لازم را در خود جای داده و وقتی از فرهنگ توسعه سخن به میان می آید منظور همان رشد همه جانبه در تمام زمینه ها است.
علی محمدیان با اشاره به کیفیت کتاب های موجود، ابراز کرد: ذخیره کتاب های کتابخانه ها باید از نظر کیفیت و مرجع بودن و آنچه که مورد اقبال مردم قرار دارد بررسی شود و باید دید آنگونه که در جامعه به تنوع ذائقه چشایی مردم توجه شده در تغذیه فکری افراد نیز به این تنوع ها به خوبی پاسخ داده شده است؟
وی با تاکید بر لزوم بهره گیری از ظرفیت نهادهای مردمی، خاطرنشان کرد: سطح بالای فرهنگ عمومی مردم شهرستان ابهر شاخصه ای بارز است و نمود آن در جامعه به صورت یک رفتار عمومی ممتاز پدیدار شده که مسئولان باید از این شاخصه بخوبی استفاده و روح جوانان را با کتاب و کتابخوانی مانوس کنند.
معاون فرماندار ابهر با اشاره به کلنگ زنی کتابخانه شهر ابهر در سال 89 در مسیر جاده ازناب، تصریح کرد: به دلیل اینکه دسترسی کتابخانه در این محل برای مردم دشوار بود، پس از کلنگ زنی این طرح بلاتکلیف ماند، چه بسا اگر طرح کتابخانه مرکزی کلنگ زنی نمی شد خیلی زودتر به نتیجه می رسید.
وی با بیان اینکه کتابخانه مرکزی شهر ابهر باید در شان و جایگاه مردم باشد، بیان کرد: به این منظور زمینی به مساحت یکهزار و 500 متر مربع درنظر گرفته شده است.
7324/6085

نظر شما