شناسهٔ خبر: 26205409 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

ميز خبر

صاحب‌خبر -

 سناي آمريکا فروش اف 35 به ترکيه را ممنوع کرد

در حالي که مجلس سناي آمريکا در لايحه بودجه سالانه دفاعي اين کشور به موجب يک اصلاحيه فروش جنگنده‌هاي اف – 35 به ترکيه را ممنوع اعلام کرد، وزير امور خارجه ترکيه به اين موضوع واکنش نشان داده و گفت کشورش جايگزين‌هايي براي اين جنگنده‌ها پيدا خواهد کرد.

به گزارش ايسنا، به نقل از واشنگتن پست، مجلس سناي آمريکا در لايحه بودجه 716 ميليارد دلاري دفاعي اين کشور که با 85 راي موافق به 10 راي مخالف تصويب کرد، فروش جنگنده‌هاي اف – 35 آمريکايي به آنکارا ممنوع اعلام کرد.

در اين لايحه موسوم به لايحه "اختيارات دفاع ملي آمريکا" دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور اين کشور مي‌بايست گواهي دهد که ترکيه ناتو را تهديد نمي‌کند. تجهيزات دفاعي از روسيه نمي‌خرد و يا شهروندان آمريکايي را بازداشت نمي‌کند.

چاووش‌اوغلو: توافق ترکيه و آمريکا بر سر منبج تهديدي براي سوريه نيست

وزير امور خارجه ترکيه اعلام کرد، اف‌.‌بي.‌آي در حدود 20 ايالت آمريکا تحقيقات درباره سازمان فتو (وابسته به فتح الله گولن) را آغاز کرده است.

به گزارش ايسنا، به نقل از خبرگزاري آناتولي، مولود چاووش‌اوغلو،وزير امور خارجه ترکيه در ادامه افزود: اين اطلاعات را مايک پامپئو وزير خارجه آمريکا ارائه کرده است.

وزير امور خارجه ترکيه درباره حل بحران سوريه از طريق روند سياسي گفت: ترکيه کشوري" کليدي" در مذاکرات ژنو، آستانه، سوچي و روند منبج است. هم چنين ترکيه درباره بازگشت سوري‌ها به کشورشان نقش کليدي بر عهده دارد.

او در ادامه اظهاراتش درباره نقشه راه منبج اضافه کرد: اين توافق براي آينده سوريه تهديد نيست. در منبج يگان‌هاي مدافع خلق خارج شده و خلع سلاح خواهند شد. پس از پاکسازي اين منطقه، اين سرزمين به صاحبان اصلي اش داده خواهد شد.

به تازگي ترکيه و آمريکا درباره نقشه راهي براي خروج يگانهاي مدافع خلق از منبج توافق کردند.

وي درباره عمليات ترکيه در قنديل اعلام کرد: عراق بايد از تمام ترويست‌ها پاکسازي شود، تنها ريشه کن کردن داعش در اين کشور کافي نيست.

افزايش ميزان محبوبيت ترامپ به 45 درصد

به رغم نارضايتي فراوان آمريکايي‌ها از عملکرد ترامپ در دوره‌هاي اخير و کاهش ميزان محبوبيت وي، نتايج نظرسنجي موسسه گالوپ نشان داد ميزان محبوبيت رئيس جمهوري آمريکا به 45 درصد افزايش يافته و رکورد زده است.

به گزارش ايسنا، به نقل از خبرگزاري اسپوتنيک، در نظرسنجي آمده است: ميزان محبوبيت دونالد ترام‍پ، رئيس جمهوري آمريکا 45 درصد رشد داشته است.اين درحالي است که در نظرسنجي‌هايي که تا پيش از ديدار ترامپ با رهبرکره شمالي و تحولات اخير صورت گرفته بود محبوبيت وي به شدت کاهش داشت.اخيرا نظرسنجي شبکه خبري فاکس نيوز اعلام کرده بود که راي دهندگان آمريکايي موافق ديدار ترامپ با کيم جونگ اون، رهبري کره شمالي در سنگاپور هستند.البته 60 درصد از اين افراد هنوز بر اين باورند که پيونگ يانگ فعاليت‌هاي غيرقانوني اتمي خود را متوقف نکرده است.براساس نظرسنجي موسسه گالوپ، 90 درصد از افرادي که به عملکرد ترامپ راي مثبت دادند، جمهوري خواه هستند.

کارمند سابق سيا به انتقال اسناد و ابزار جاسوسي اين سازمان به ويکي‌ليکس متهم شد

يکي از کارمندان سابق سازمان اطلاعات مرکزي آمريکا(سيا) متهم شده است، ابزار حساس هک کردن که توسط اين سازمان براي جاسوسي از دولت‌هاي خارجي ساخته شده بود را به ويکي‌ليکس داده است.

به گزارش ايسنا، به نقل از خبرگزاري آسوشيتدپرس، جاشوآ آدام شولت 29 ساله در يک کيفرخواست 13 فقره‌اي شامل دسترسي غيرقانوني و ارائه اطلاعات محرمانه دولت آمريکا به ويکي‌ليکس و دروغ گفتن به بازرسان فدرال،‌ متهم شده است.شولت به افشاي مجموعه موسوم به "والت 7" متهم شده است، مجموعه اسنادي که ويکي‌ليکس از مارس سال 2017 ميلادي شروع به انتشارشان کرده و فعاليت‌هاي سيا را تشريح مي‌کند.

آمريکا: روسيه زندانيان سياسي و مذهبي را آزاد کند

دولت دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور آمريکا از روسيه خواست آنچه را که تعداد فزآينده زندانيان سياسي و مذهبي در اين کشور خوانده آزاد کنند و هشدار داد که دولت ولاديمير پوتين به "شيوه‌هاي قديمي شوروي سابق" براي نقض حقوق زندانيان روي آورده است.

به گزارش ايسنا، به نقل از خبرگزاري آسوشيتدپرس، اين محکوميت در حالي صورت گرفته که دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور آمريکا مشغول بررسي برگزاري نشستي با ولاديمير پوتين بوده و با انتقادهاي مداومي درباره اينکه دولتش به حد کافي به روسيه سخت گيري نکرده، روبرو است.

در ماه‌هاي اخير دولت ترامپ دست به يکسري اقدامات براي افزايش فشار بر روسيه از جمله با اعمال تحريم‌ها زده اما از طرف ديگر صحبت‌هاي متناقضي در راستاي حمايت از روسيه از جمله پيشنهاد بازگشت اين کشور به جمع گروه اقتصادي 7 را مطرح کرده است.

برچسب‌ها:

نظر شما