شناسهٔ خبر: 26204831 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

مدیرکل صدا و سیما قم:

شبکه نور ۶۰ درصد مخاطب دارد/ آنتن شبکه قم فضای شادتر داشته باشد

قم - مدیرکل صدا و سیمای استان قم گفت: بر اساس نظرسنجی‌ها شبکه نور ۵۵ تا ۶۰ درصد و رادیو قم نیز ۱۹ درصد مخاطب دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام محمد لطفی نیاسر ظهر سه‌شنبه در نشست خبری در جمع خبرنگاران و اصحاب رسانه استان قم با تشریح برنامه‌های مختلف مرکز قم اظهار داشت: برنامه بازباران در ماه مبارک رمضان به جای برنامه شهر یاکریم از شبکه نور پخش شد که فضای شادتر و مفرح‌تری داشت و همچنین دارای سوژه‌های متنوع استانی، کشوری و بین‌المللی بود که برای تهیه این برنامه نیز همکاری خوبی با کمیته امداد امام خمینی صورت گرفت.

وی اظهار داشت: در ویژه برنامه شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان اتفاقات خوبی در این برنامه در میدان آستانه رقم خورد و علاوه بر جمع‌آوری کمک‌های نقدی و غیر نقدی هزار کودک بدسرپرست و مستمند نیز در آن شب دارای سرپرست شدند.

مدیرکل صدا و سیمای قم ابراز داشت: در حوزه تولید خبر افزایش ۱۵ درصدی را داشته‌ایم و استان قم جزو معدود استان‌هایی است که به طور میانگین هر سه روز یک یا دو خبر از این استان در بخش‌های مختلف خبری و از شبکه‌های ملی پخش می‌شود.

تولیدات برون مرزی صدا و سیمای قم

وی بیان داشت: صدا و سیمای مرکز قم تولیدات برون مرزی هم داشته و در ایام ماه مبارک رمضان ویژه برنامه سحر برای آذری زبان‌ها در ۳۰ شب در حرم مطهر حضرت معصومه(س) تولید و پخش شد.

حجت الاسلام لطفی نیاسر ابراز داشت: در حوزه فضای مجازی نیز برنامه‌های خوبی داشتیم که در این راستا ویژه برنامه‌ای جهت فرهنگ سازی قرائت و حفظ قرآن کریم توسط کودکان در دستور کار قرار گرفت و مسابقه‌ای بدین منظور تدارک دیده شد که بچه‌ها تلاوت‌های خود را فیلم گرفته و برای شبکه سال می‌کردند که این ویدیوها علاوه بر انتشار در کانال‌های صدا و سیما در سروش و ایتا از شبکه نور نیز پخش می‌شد.

وی اظهار داشت: برنامه مثبت قم برای جوانان طراحی شده است که سری جدید آن با تمرکز بر علایق و مشکلات جوانان بر روی آنتن سیمای قم خواهد رفت که این برنامه توسط خود جوانان سیاستگذاری و ساخته می‌شود.

مدیرکل صدا و سیمای قم ادامه داد: در راستای فرهنگ سازی نیز برنامه کوچه سار انقلاب با معرفی کتاب‌های مربوط به انقلاب اسلامی در حال آماده‌سازی است.

ظرفیت‌های قم در حوزه انیمیشن

وی ادامه داد: قم در حوزه انیمیشن دارای ظرفیت‌های خوبی است و مجموعه مستند مشاهیر انقلاب اسلامی به مناسبت چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی در دست ساخت است.

حجت الاسلام لطفی نیاسر اضافه کرد: کارنامه موفقیت‌های نظام در چهار دهه گذشته با عنوان «قم آنچه بوده و آنچه شده است» نیز در حال تهیه می‌باشد.

وی ابراز داشت: موشن گرافی‌هایی از اماکن انقلاب اسلامی در استان قم در حال آماده‌سازی است که می‌تواند برای جوانان و نوجوانان جالب باشد.

مدیرکل صدا و سیمای قم گفت: سهم شادی در برنامه‌های سیمای نور افزایش می‌یابد و برنامه‌ای تحت عنوان آب و آیینه نیز در حال آماده‌سازی است که تلاش دارد امید و شادی را در جامعه ارتقا بخشد و این برنامه جمعه هر هفته پخش می‌شود.

نقاط گردشگری قم باید به مردم شناسانده شود

وی همچنین بیان داشت: به نظر می‌رسد نقاط گردشگری قم بیش از این می‌بایست به مردم شناسانده شود چرا که قم دارای مناطق گردشگری بسیاری بوده که ممکن است برخی از مردم از آن اطلاع نداشته باشند و برنامه پلاک ۱۶ نیز به این امر اختصاص دارد.

حجت الاسلام لطفی نیاسر بیان داشت: در حوزه معاونت صدا نیز برای ایام تابستان مسابقه تابستانی را با همکاری مرکز فنی و حرفه‌ای طراحی و تدارک شده است.

وی عنوان کرد: برنامه قمپز که محفل طنز استان قم است و از سوی حوزه هنری تدارک دیده می‌شود به صورت برنامه رادیویی در حال آماده‌سازی و پخش برای مخاطبان است.

مدیرکل صدا و سیمای قم عنوان کرد: در دو موضوع بحران کم آبی و همچنین شعار سال در بخش‌های مختلف به خصوص در بخش‌های خبری و گزارشی مقرر شد تا به این دو موضوع مهم توجه شود و تلاش داریم تا برندهای مشهور استان قم را به مردم بشناسانیم.

رادیو قم ۱۹ درصد مخاطب دارد

وی گفت: رادیو قم در حال حاضر ۱۹ درصد مخاطب دارد و این در حالی است که رادیو جوان پرمخاطب‌ترین شبکه رادیویی ۲۷ درصد مخاطب دارد.

حجت الاسلام لطفی نیاسر اضافه کرد: کم بودن استقبال مردم از رادیو را آشنایی تنها دو سوم از قمی‌ها با لهجه قمی برشمرد و گفت: استان قم برخلاف سایر استان‌ها مانند مازندران، گلستان و کردستان و سایر مناطق؛ زبان خاص و آداب و روسوم مشخصی ندارد و در عرصه موسیقی نیز سبک خاصی به نام استان قم نداریم که همین عوامل موجب می‌شود تا گرایش مردم استان به برنامه‌های رادیویی کمتر شود.

وی همچنین افزود: در بخش سیما نیز شبکه قم بر اساس نظرسنجی‌ها ۵۵ تا ۶۰ درصد مخاطب دارد و این نظرسنجی در واقع از نوع همان نظرسنجی‌های ایام انتخابات ریاست جمهوری است که دو روز قبل از انتخابات آنچه که از نظرسنجی صدا و سیما خارج می‌شود در واقع همان نتیجه نهایی انتخابات است.

مدیرکل صدا و سیمای قم عنوان کرد: نفوذ ماهواره در قم طی نظرسنجی صورت گرفته در کل استان ۳۵ درصد بوده است و ما برای جذب مخاطبان باید به جوانان بیشتر بپردازیم و تلاش کنیم تا آنتن شبکه قم فضای شادتر از این داشته باشد.

وی اضافه کرد: در سال‌های اخیر صدا و سیمای مرکز قم ارتقا فنی خوبی داشته است و در حال حاضر کلیه امکانات و تجهیزاتی که در حرم مطهر نصب شده از بودجه صدا و سیما می‌باشد.

علت عدم پخش برنامه شهر یا کریم در ماه رمضان

حجت الاسلام لطفی نیاسر در پاسخ به سؤالی در خصوص علت عدم پخش برنامه شهر یا کریم در ماه مبارک رمضان اظهار داشت: تغییر و تحول در ذات رسانه است و برنامه ویژه ایام ماه مبارک رمضان به عنوان شهر یاکریم در سال‌های اخیر مورد استقبال مردم واقع شده بود اما معتقد بودیم که این برنامه می‌بایست دچار تغییراتی شود که این تغییرات از عوامل تا نام برنامه بوده است.

وی عنوان کرد: آقای تحویلدار که مجری این برنامه بوده است به دلیل حضور در برنامه کوی محبت که از شبکه دو سیما پخش می‌شد نتوانست در این برنامه حضور پیدا کند و ما تصمیم گرفتیم تا فضای شادتری بر این برنامه حاکم باشد و به همین منظور از عوامل جدید و نام جدید و همچنین از دکور و مهمان‌های متنوعی استفاده کردیم که مکرد استقبال مردم قرار گرفت.

مدیرکل صدا و سیمای قم گفت: برای بخش‌های معارفی رادیو ۱۴ هزار و ۴۰۰ دقیقه و در حوزه سیما ۱۸ هزار دقیقه برنامه در ماه مبارک رمضان برنامه‌ریزی، تولید و پخش شد.

وی ابراز داشت: ۳۰۰ ساعت برنامه نیز برای پخش از شبکه‌های برون‌مرزی ملی و بین‌المللی تهیه و ارسال شد.

حجت الاسلام لطفی نیاسر گفت: صدا و سیما در ماه مبارک رمضان با کمیته امداد امام خمینی(ره) همکاری‌های خوبی داشته است در مجموع شاهد افزایش کمک‌ها به میزان ۲۰ درصد از طریق برنامه‌های صدا و سیما به کمیته امداد بودیم.

وی ابراز داشت: مردم قم برای کمک به زندانیان غیر عمد در مقایسه با سال گذشته کمک‌های ۳ برابری داشتند.

مدیرکل صدا و سیمای قم عنوان کرد: در روزهای ماه مبارک رمضان هر روز ۶ ساعت برنامه‌های مختلفی از جمله قرآن، مناجات و سایر برنامه‌های فرهنگی و دینی از حرم مطهر حضرت معصومه(س) در شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی پخش می‌شد و در این راستا بیش از ۱۰۰ نفر از همکاران صدا و سیما درگیر کار بودند.

وی بیان داشت: پخش ترتیل خوانی نوجوانان از حرم مطهر حضرت معصومه(س) مورد استقبال شبکه دو سیما و همچنین شبکه امید قرار گرفت و هر روز ۳۰ دقیقه مطالب مفید قرآنی برای نوجوانان و جوانان از این شبکه‌ها پخش می‌شد.

حجت الاسلام لطفی نیاسر ابراز داشت: سخنرانی مراجع تقلید نیز که قبل از ایام ماه مبارک رمضان ضبط و در ایام ضیافت الهی پخش می‌شد مورد استقبال مردم واقع شده است.

نظر شما