شناسهٔ خبر: 26204623 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: عصر ایران | لینک خبر

کمپین علی کریمی برای گرانی ها، شوآف باقی می ماند؟

صاحب‌خبر -

طي روزهاي اخير كمپين نه به خريد كالاهاي گران شده از سوي علي كريمي ، فوتباليست سرشناس ايراني كليد خورد؛ كمپيني كه بلافاصله با پيوستن هنرمندان مشهوري چون شهاب حسيني داغ شد.


به گزارش جیب نیوز، اما فارغ از نيت و هدف سلبريتي هاي ايراني كه بي شك براي بهبود اوضاع اقتصادي بوده اما اين سوال ايجاد مي شود كه ايا كمپين نه به گراني علي كريمي سرانجامي خواهد داشت يا در حد يك شواف باقي خواهد ماند؟ و سوال ديگر اينكه در صورتيكه اين كمپين با استقبال عامه مردم مواجه شود ، ايا هدف اصلي اين كمپين كه همان كوتاهي دست دلالان و كاهش قيمتهاست محقق مي شود يا خير؟


جعفر خيرخواهان، اقتصاددان ايراني ، در اين خصوص به جيب نيوز گفت: اولا من خوش بين نيستم كه در صورت تداوم اين كمپين تقاضا جهت خريد كالاهاي گران شده كاهش يابد دوما چه بسا تعادل عرضه و تقاضا بهم خورد.


وي معتقد است، با ايجاد اين كمپينها بيشتر نام برخي مطرح مي شود و اين كمپين صرفا بر سر زبانها مي افتد ولي در عمل هيچ تغيير خاصي ايجاد نمي شود.


اين استاد دانشگاه مشهد اذعان داشت:در ادبيات جامع شناختي-اقتصادي به اين فعاليتها اقدام جمعي گفته مي شود كه تجارب نشان داده معمولا به نتيجه نمي رسند و بزرگترين چالش اين كمپين ها سواري مجاني يا همان free riding است بدين معنا كه معمولا افراد حاضر نيستند هزينه كنند اما در نهايت مي خواهند سود و فايده برند به عبارتي براي كساني كه به اين كمپين مي پيوندند شركت در ان هزينه اي ندارد در حاليكه بر اساس تجارب معمولا در عمل اين افراد نه تنها به أهداف كمپين پايبند نيستند كه چه بسا خود در صف خريد كالاهاي گران قرار مي گيرند .


وي تشريح كرد: در واقع بانيان و شركت كنندگان در اين كمپين با موج سواري بر شرايط موجود خود را مطرح مي كنند اما در عمل ضمن عدم پايبندي به أهداف كمپين نتيجه اي عايد جامعه هدف نخواهد شد زيرا اين اقدامات جمعي غالبا با شكست مواجه مي شوند.


خيرخواهان متذكر شد:اينكه گفته مي شود در كشورهاي پيشرفته با گران شدن اجناس مردم خريد نمي كنند در واقع صحبتهاي عوام است كه بدون اگاهي از شرايط منطقي موجود در كشورهاي توسعه يافته عنوان مي شود.


به گفته اين اقتصاددان در اين كشورها در صورت بروز اين مشكل سازمانهاي ضد انحصار و يا سازمانهاي حمايت از مصرف كنندگان وارد مي شود به طوريكه منافع مصرف كننده و توليدكننده در نظر گرفته مي شود .
خيرخواهان گفت: اين در حالي است كه متاسفانه در ايران اين شرايط برد برد وجود ندارد و گاها با دخالت دولت و كاهش غير منطقي قيمتها توليدكنندگان ضرر مي كنند.


وي البته به اين نكته هم اشاره كرد كه در صورت وجود فضاي رقابتي و با گران فروشي يك توليدكننده مصرف كنندگان براي تنبيه ، به دنبال ديگر توليدكنندگان مي روند كه متاسفانه در ايران كمتر اين شرايط حاكم است.


وي در خصوص علل رفتار هيجاني مردم با افزايش ناگهاني قيمت خودرو ،طلا و ... گفت: علت اصلي اين است كه مردم احساس امنيت رواني و اقتصادي ندارند و از ترس اينكه كالاها گرانتر نشوند به خريد هيجاني روي مي اورند.


اين اقتصاددان عنوان داشت: علل همه اين تلاطمات و رفتارهاي هيجاني مردم و عدم احساس امنيت رفتارهاي الاكلنگي دولت و سياستهاي غلط اقتصادي است.


به گفته اين استاد دانشگاه دولت مدام مي گويد علل گراني ها رواني است در حاليكه مسبب اصلي اين اشفتگي ها رفتارهاي اشتباه خود دولت است و متاسفانه هيچ گاه به حرف اقتصاددانها هم گوش نمي دهد.


خيرخواهان با بيان اينكه نفس عمل سلبريتي ها بد نيست اذعان داشت: در ميان اين اشفتگي ها نيز گروهي از سلبريتي ها كه البته با نيت خير و كمك به اوضاع وارد عمل شدند و در واقع مي خواهند بگويند وظيفه اي كه دولت نتوانسته انجام دهد ما انجام مي دهيم و براي سامان دهي به اوضاع فعلي به كمپين روي مي اوريم حتي اگر شكست بخورد.


وي در ادامه از چالش هاي ديگر اين كمپين ها را بد نام شدن توليدكنندگان نزد مردم دانست.

نظر شما