شناسهٔ خبر: 26204561 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

لوموند: عقب‌نشینی معارضان سوری از شرط خود

ایرنا : شواهد موجود نشان می دهد، معارضان سوری که قرار است در نشست آتی ژنو شرکت کنند، از شرط کناره گیری «بشار اسد» رئیس جمهوری سوریه از قدرت، عقب شینی کردند.

صاحب‌خبر -

لوموند گزارش داد، به گزارش روز یکشنبه این روزنامه فرانسوی، ریاض و مسکو با ارسال پیام به معارضان سوری در نشست هفته گذشته در ریاض، به طور ضمنی اعلام کردند که مخالفان باید هیات یکپارچه (برای حضور در نشست ژنو) تشکیل دهند و سقف خواسته های خود را درباره کناره گیری «بشار اسد» رئیس جمهوری سوریه از قدرت کاهش دهند.

دیپلمات های مطلع در این باره معتقدند: برای اینکه گفت وگو های آتی درباره سوریه در نشست ژنو که قرار است روز سه شنبه (۷آبان) با نظارت سازمان ملل آغاز شود، مانند مذاکرات پیشین، بی نتیجه و بی اثر نباشد، تحقق دو شرط بیان شده، لازم و ضروری است.

«بنیامین بارت» خبرنگار لوموند در این باره گفت: ۱۵۰ تن از مخالفان سوری که در نشست ریاض حضور داشتند، با اجرای این خواسته ها، هیات جدیدی شامل ۳۶ عضو از جمله اعضای مخالف تحت حمایت قاهره و مسکو، تشکیل دادند. مخالفان تحت حمایت قاهره و مسکو دیدگاه های نزدیک تری نسبت به ائتلاف مخالفان که تحت حمایت غرب است، به سوریه دارند.

بارت، تشکیل این هیات و بیانیه پایانی نشست مخالفان در ریاض را اذعان ضمنی به شکست مخالفان ارزیابی کرد.

خبرنگار لوموند با اشاره به تحولات جاری، پیشرفت و عملی شدن ایده ها و دیدگاه های مسکو در حل بحران سوریه را مدنظر قرار داد و در این راستا به حضور مجدد «خالد المحامید» تاجر سوری به عنوان یکی از نمایندگان هیات مخالفان اشاره کرد.

شبکه خبری الجزیره که این مطلب را پوشش داده است به نقل از بارت افزود: المحامید پیشر گفته بود که مخالفان، جنگ را از دست داده اند و وقت آن رسیده که در خط مشی خود تجدید نظر کنند. اظهارات وی موجب شد که از سوی ائتلاف معارضان سوری برکنار شود. اما بازگشت مجدد المحامید به جمع مخالفان سوری، بیانگر تاثیر دیدگاه های مسکو در میان مخالفان است.

این در حالی «نصر الحریری» رئیس هیأت مذاکره کنندگان معارضان سوری امروز (یکشنبه) با «عادل الجبیر» وزیر امورخارجه سعودی دیدار و درباره آخرین تحولات سوریه گفت و گو کردند.

طبق این گزارش، نمایندگان معارضان سوری در نشست چند روز گذشته خود در ریاض، نصر الحریری را به عنوان رئیس هیات مذاکره کننده در مذاکرات ژنو انتخاب کردند.

«ریاض حجاب» رئیس سابق هیات عالی مذاکره کنندگان مخالفان سوری و «ریاض نعسان آغا» سخنگوی پیشین این هیات، ۲۹ آبان ۹۶ از سمت خود استعفا کردند.

هیات عالی مذاکره کنندگان مخالفان سوری به عنوان یکی از نهادهای سیاسی وابسته به مخالفان سوری که در سال ۲۰۱۵ در ریاض پایتخت سعودی تشکیل شد، ۱۸ دسامبر همان سال (۲۷ آذرماه ۹۴)، حجاب را به عنوان هماهنگ کننده عالی مذاکره کنندگان مخالفان سوری با هیات رسمی دولت سوریه انتخاب کرده بود.

 

نظر شما