شناسهٔ خبر: 26203283 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

معافیت اتمی آمریکا وظیفه همه روسای جمهور آمریکاست

تارنمای نشریه نیویورکر آمریکا در گزارشی با اشاره به نامه های محرمانه بین مقامات آمریکا ورژیم صهیونیستی نوشت، دونالد ترامپ نیز همچون دیگر روسای جمهوری آمریکا تعهد کتبی داده است که اسرائیل را در موضوع اتمی تحت فشار قرار ندهد.

صاحب‌خبر -

ایران آنلاین / این تارنما روز سه شنبه افزود:زمانی که یک هیات ازمقامات ارشد اسرائیلی روز 25بهمن 95به ملاقات دونالد ترامپ رئیس جمهوری جدید آمریکا در کاخ سفید رفت، آنها می خواستند در مورد چندین موضوع با همتایان جدید خود گفتگو کنند. مهمترین مساله یک نامه محرمانه مربوط به موضوع سلاح های اتمی اسرائیل بود.

این هیات که رون درمر سفیر اسرائیل در آمریکا نیز از اعضای آن بود، سعی کرد تا یک نامه ای را به امضای ترامپ برساند.دولت جدید آمریکا خواهان خشنود کردن بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل بود شخصی که ترامپ وعده داد حمایت بی سابقه ای از وی بکند. اما در آن لحظه مشاوران ترامپ با این درخواست از جانب طرف اسرائیلی غافلگیر شدند.
آنها هیچ اطلاعی از وجود چنین نامه ای نداشتند و احساس ضرورت آن از سوی اسرائیلی ها مقامات آمریکا را گیج کرده بود. آمریکایی ها در همان روز نگران استعفای میشل فلین مشاور امنیت ملی بودند و احساس خشنودی نمی کردند از اینکه اسرائیلی ها دراین مورد به آنها بگویند که چه کاری را انجام دهند.
واکنش کاخ سفید قابل درک بود. هشت سال پیش هم چنین لحظه تعجب آوری اتفاق افتاده بود، زمانیکه باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا شد و با درخواستی مشابه مواجه شد. فقط یک گروه منتخب از مقامات ارشد آمریکایی در سه دولت قبلی از وجود نامه ها آگاهی داشتند و می دانستند که این نامه ها برای مقامات اسرائیل چطور تلقی می شود. زمانی که مشاوران ترامپ به کاخ سفید آمدند، هیچ رونوشتی از نامه های پیشین توسط مقامات سابق پیدا نکردند. این اسناد به بایگانی فرستاده شده بود اما اسرائیلی ها رونوشت ها را در اختیار داشتند.
اسرائیل از آستانه سلاح هسته ای در زمان جنگ شش روزه در سال 1967 عبور کرد. به گفته اونر کوهن یک مورخ هسته ای در موسسه مطالعات بین‌المللی میدبروری در ایالت کالیفرنیا آمریکا و مولف دو کتاب در مورد ریشه های برنامه هسته ای اسرائیل، در آن زمان اسرائیل سه مورد تجهیزات هسته ای داشت. تلاش های اسرائیل برای ساخت یک مجموعه هسته ای در دیمونا حدود یک دهه منبع تنش با واشنگتن شده بود. اما در پاییز سال 1969گلدا مایر نخست وزیر وقت اسرائیل، ریچاد نیکسون رئیس جمهوری وقت آمریکا را در کاخ سفید ملاقات کرد. موقعیت تسلیحات اتمی اسرائیل یک عمل انجام شده بود و دو طرف به یک توافق نانوشته دست یافتند؛ اسرائیلی ها از تسلیحات هسته ای برای تهدید، آزمایش و اعلام آن استفاده نکنند و آمریکایی ها به اسرائیل برای امضای توافق مهم بین المللی منع گسترش تسلیحات هسته ای فشار نیاورد.
یک سند مشترک نشان می دهد که توافقنامه هرگز آماده نشد.به گفته یک مقام سابق آمریکا، در عوض هر کدام از طرفین متکی به یادداشت های خودشان بودند. جرالد فورد رئیس جمهوری آمریکا بعد از نیکسون به توافق وی وفادار ماند. مقامات اسرائیل نگران بودند که جیمی کارتر پس از فورد طرح دیگری در این مورد داشته باشد، اما موضع آمریکایی ها از زمان دولت کارتر تا رونالد ریگان بدون تغییر ماند.
اسرائیلی ها در ابتدا احساس کردند توافقنامه نانوشته مایر-نیکسون دیگر در زمان رئیس جمهوری جورج اچ. دبلیو. بوش موثر نیست، چون پس از اولین جنگ خلیج فارس در 1991 قدرت های جهانی درباره احتمال ایجاد یک منطقه عاری از تسلیحات کشتار جمعی از جمله سلاح های هسته ای در خاورمیانه گفتگو کردند.
اولین بازنویسی نامه مخفی در زمان دولت کلینتون به عنوان بخشی از توافقنامه رودخانه وای در سال 1998 صورت گرفت. به گفته مقامات سابق، در این نامه بیل کلینتون به دولت یهود تضمین داد که کنترل تسلیحات آمریکا در آینده به هیچ وجه از قابلیت های 'بازدارنده' اسرائیل (یک عنوان ضمنی که به همان انبار تسلیحات هسته ای اسرائیل اشاره دارد)نمی کاهد.بعدها مقامات اسرائیلی برای واشنگتن تصریح کردند که اسرائیل ' خودش از خودش دفاع می کند' و اینکه بنابراین انبار تسلیحات هسته ای آمریکا یک جایگزین برای تسلیحات هسته ای اسرائیل مطرح نشود. مقامات سابق به من گفتند، زمانی که جورج دبلیو بوش رئیس جمهور آمریکا شد نامه مشابهی را امضا کرد.
باراک اوباما سال 2009 رئیس جمهور آمریکا شد، نتانیاهو از همان ابتدا نسبت به وی بی اعتماد بود. آوریل همان سال (فروردین- اردیبهشت 88) اوباما یک سخنرانی امیدوار کننده درپراگ پایتخت جمهوری چک داشت و اعلام کرد 'تعهد آمریکا درجستجوی صلح و امنیت یک جهان بدون تسلیحات هسته ای است'. یک مقام سابق آمریکایی گفت: مشاوران اوباما متعاقبا متوجه شدند که بی بی (نتانیاهو)به تلاش اوباما برای گرفتن تسلیحات هسته ای از اسرائیل حساسیت داشت. قطعا، هیچگاه قصد ما این نبود.
اوباما نسخه به روز شده این نامه را در می 2009 (اردیبهشت- خرداد 88) امضا کرد.
درحالیکه مقامات اسرائیلی این نامه را به عنوان تعهد موثر از سوی روسای جمهور آمریکا برای عدم فشار به اسرائیل درباره انبار تسلیحات هسته ای تلقی کردند، مقامات آمریکایی اعلام کردند که توجه کمتری به این نامه ها دارند.
یک مقام سابق آمریکایی اظهار داشت: این پوششی برای این نبود که،'هرگز از اسرائیل نمی خواهیم تسلیحات هسته ای خود را تسلیم کند' بلکه بیشتر شبیه به این بود که 'استدلال اسرائیل را برای اینکه در خاورمیانه خلع سلاح نشود، پذیرفتیم.'
اسرائیل پیش از این هیچگاه داشتن انبار تسلیحات هسته ای را تایید یا رد نکرده بود.  / ایرنا

نظر شما