شناسهٔ خبر: 26202425 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ابنا | لینک خبر

توسط شهردار پاریس؛

جایزه "شهروند افتخاری پاریس" به نبیل رجب اهدا شد

ابنا

شهردار فرانسه جایزه «شهروند افتخاری پاریس» را به نبیل رجب رئیس مرکز حقوق بشر بحرین اهدا کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری اهل بیت (ع) ـ ابنا ـ حجت الاسلام میثم السلمان مسئول آزادی های دینی دیده بان حقوق بشر بحرین در مراسم تکریم نبیل رجب رئیس مرکز حقوق بشر این کشور که در زندان آل خلیفه حضور دارد، گفت: اعطای جایزه شهروند افتخاری به نبیل رجب از اهمیت نمادین و تاریخی بزرگی برای اکثریت ملت بحرینی برخوردار است که در راستای صلح و ثبات و دموکراسی و احترام به مبانی حقوق بشر جهانی جهاد می کنند.

وی در این مراسم که توسط شهرداری پاریس برگزار شد، تصریح کرد: بحرینی ها این جایزه را تقدیری از تلاش های خود جهت دستیابی به نظامی که به مبانی بین المللی حقوق بشر احترام می گذارد، تلقی می کنند.

شیخ میثم السلمان از احتمال سفر هیأتی بحرینی به ریاست حمد آل خلیفه به فرانسه خبر داد و افزود: امیدواریم این هیأت به درخواست دولت فرانسه جهت آزادی نبیل رجب و سایر زندانیان سیاسی پاسخ دهد. از مقامات فرانسوی می خواهیم دولت بحرین را به پایبندی به معاهده های بین الملل در زمینه حقوق بشر و پایان خشونت و قلع و قمع فراخواند.

وی با اشاره به رابطه میان جنگ علیه خشونت و تروریسم در منطقه با تحکیم مبانی حقوق بشر اظهار داشت: متاسفانه مساله حقوق بشر از مسائلی است که کمتر به آن پرداخته می شود در حالی که در کنار نبرد با تروریسم باید به مبانی حقوق بشر توجه داشت چرا غیبت دموکراسی و حقوق بشر بهترین شرایط را برای گسترش تروریسم و تندروی مهیا می کند.

این روحانی بحرینی به بیان ابعاد مختلف تجاوز به حقوق بشر در این کشور پرداخت و گفت: در حالی که به برگزاری انتخابات در بحرین نزدیک می شویم، دولت هیچ ضمانتی برای اجرای آزاد و پاک انتخابات را نمی دهد.

وی ادامه داد: هیچ صحنه مناظره و هیچ آزادی عمومی در بحرین دیده نمی شود و حتی کسی نمی تواند در این کشور از گفت وگو و مصالحه سخن بگوید. جامعه مدنی بحرین که زمانی بسیار فعال بود هم اکنون خاموش شده است.

این فعال حقوق بشر با تأکید بر اینکه مدافعان حقوق بشر یا نظیر نبیل رجب و عبدالهادی الخواجه در زندان هستند یا اینکه تهدید شده و یا تبعید شده اند، خاطرنشان ساخت: محمد المتغوی یکی از فعالان حقوق بشر به شمار می آید که به اعدام محکوم شده است.

وی درباره محاکمه شیخ علی سلمان دبیرکل جمعیت الوفاق اسلامی گفت: بسیاری از زندانیان سیاسی فقط حبس هستند اما شیخ علی سلمان با اتهاماتی مواجه شده است که حکم آنها تا اعدام می رسد.

شیخ میثم سلمان پیش بینی کرد که حکم بسیار سنگینی روز پنجشنبه توسط دادگاه علیه شیخ علی سلمان صادر شود.

وی تأکید کرد که بحرین در دو سال گذشته شاهد بدترین تجاوز به حقوق بشر بود به گونه ای که بسیاری از فعالان و مدافعان حقوق بشر با شکنجه و حبس مواجه شده و پلیس نیز تظاهرکنندگان صلح طلب را به دلیل تحصن در منطقه الدراز قتل عالم کرد.

این روحانی بحرینی همچنین از وضع آیت الله شیخ عیسی قاسم یاد کرد و افزود: ایشان یکی از نویسندگان قانون اساسی بحرین به شمار می آید اما هم اکنون در اقامت اجباری در منزل بسر برده و تابعیت وی همانند صدها فعال بحرینی سلب شده است.

وی در بخش پایانی سخنان خود بیان داشت: نبیل رجب بیش از دو سال است که از سایر زندانیان به دور بوده، 23 ساعت در روز در زندان حضور دارد، از نوشتن و مشاهده تلویزیون محروم است. در واقع تنها چیزی که برای نبیل رجب آزاد است خواب به شمار می آید.

شیخ میثم سلمان تصریح کرد که سلولی که نبیل رجب در آن حبس است سرشار از حشرات بوده و اوضاع بسیار نامطلوبی در سلول وی دیده می شود.

..............

پایان پیام / 326

نظر شما