شناسهٔ خبر: 26201494 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

رئیس کل دادگستری استان تهران مطرح کرد

تشریح جزئیات پرونده عامل شهادت مامورین نیروی انتظامی در خیابان پاسداران/کسانی درباره حکم محمد ثلاث ادعای واهی وارد می‌کنند که هیچ اطلاعی از محتوای پرونده ندارند

خبرگزاری میزان- رئیس کل دادگستری استان تهران در نشست خبری خود ضمن تأکید بر اینکه در اجرای حکم محمد ثلاث شاهد فضاسازی سنگین رسانه‌ای توسط رسانه‌های معاند نظام با همراهی برخی از فتنه‌گران داخلی بودیم گفت: این افراد با ادعای دروغین حمایت از حقوق بشر به جای حمایت از مردم مظلوم و خانواده داغ‌دیده تلاش کردند جای شهید و جلاد را در پرونده خیابان پاسداران عوض کنند.

صاحب‌خبر -
تشریح جزئیات پرونده عامل شهادت مامورین نیروی انتظامی در خیابان پاسداران/کسانی درباره حکم محمد ثلاث ادعای واهی وارد می‌کنند که هیچ اطلاعی از محتوای پرونده ندارندبه گزارش خبرنگار گروه حقوقی و قضایی خبرگزاری میزان غلامحسین اسماعیلی رئیس کل دادگستری استان تهران در نشست خبری که امروز در محل این دادگستری برگزار شد با تبریک عید سعید فطر و با آرزوی قبولی طاعات و عبادات مومنان و روزه‌داران گفت: در آستانه هفته قوه قضاییه یاد و خاطره شهید بهشتی و شهدای فاجعه هفت تیر و همه شهدای قوه قضاییه، دفاع مقدس، انقلاب و شهدای مدافع حرم را گرامی می‌داریم و به روح بلند امام راحل درود می‌فرستیم.

رئیس کل دادگستری استان تهران ادامه داد: در آستانه هفته حقوق بشر آمریکایی نیز هستیم و در تیر ماه سال ۱۳۶۰ خاطرات تلخی بر اثر اقدامات خصمانه دولت آمریکا به وجود آمد؛ و شاهد ترور نافرجام مقام معظم رهبری، خادثه هفتم تیر، فاجعه حزب جمهوری اسلامی و شهادت شهید بهشتی و یاران با وفای انقلاب و امام راحل، دوازده تیر شهید آیت‌الله صدوقی و فاجعه امریکا در هواپیمای ایرباس مسافربری ایران در آب‌های خلیج فارس و حمله شیمیایی ایادی امریکا به سرکردگی صدام به شهرستان سردشت و شهادت جمعی از زنان و کودکان بی‌سرپناه بودیم که این جزئیات باعث شد این هفته به‌عنوان ادعایی حقوق بشر امریکایی نامگذاری شود و مردم هیچگاه ظلم امریکا را فراموش نخواهند کرد و ادعای حقوق بشری آن‌ها در بین مردم روشنفکر جامعه رنگ و لعابی نخواهد داشت.

اسماعیلی گفت: روز گذشته شاهد اجرای حکم عامل شهادت شهدای نیروی انتظامی در خیابان پاسداران بودیم که متعاقب اجرای حکم و در آستانه آن فضاسازی رسانه‌ای توسط رسانه‌های معاند نظام با همراهی برخی از فتنه‌گران داخلی که سابقه محکومیت قضایی هستند و با ادعای دروغین حمایت از حقوق بشر بودیم که برابر رویه همیشگی خود بدون حمایت از مردم مظلوم و خانواده داغ‌دیده جنایت پاسداران تلاش کردند جای شهید و جلاد را در این پرونده عوض کنند و به فضاسازی علیه دستگاه قضایی پرداختند.

وی افزود: برخی افراد ادعای حقوقدانی نیز با انجام مصاحبه‌هایی با رسانه‌هایی مثل صدای امریکا و ... با بهره‌گیری از فضای مجازی اذهان عمومی را به اجرای این حکم مشوش کردند که لازم دانستیم در جهت روند دادرسی این پرونده نکاتی را بیان کنیم.
 
رییس کل دادگستری استان تهران در پاسخ به سئوال خبرنگاری مبنی بر اینکه پرونده نازنین زاغری و عباس عدالت به کجا رسید، گفت: پرونده خانم زاغری هنوز تعیین وقت نشده، ابلاغ گردیده و مقدمات تعیین وقت فراهم می‌شود و ان شاءالله با حضور خود فرد و وکیل جلسه دادرسی برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: قطعا این وقت با ابلاغی که انجام داده ایم، طولانی نخواهد بود و تا این ساعت هنوز وقتی تعیین نشده است.

رییس کل دادگستری استان تهران خاطرنشان کرد: یک مرحله تعیین وقت شده بود، آن وقت به دلیل موضوع وکالت ابطال گردید و قرار شد وقت جدید در نظر گرفته شود.

اسماعیلی گفت: در مورد عموم پرونده‌ها به ویژه پرونده‌های امنیتی تا زمانیکه تحقیقات تکمیل نشده و حکم قضایی صادر نگردیده است، از بیان جزییات اتهامات و موضوعات و روند پرونده معذور هستیم.

وی در رابطه با پرونده موسسات مالی و اعتباری غیرمجاز نیز به برگزاری اولین جلسه دادگاه موسسه اعتباری ثامن الحجج اشاره کرد و افزود: این دادگاه به صورت علنی برگزار شد.

رییس کل دادگستری تهران افزود: پرونده ٣٦٠ شاکی دارد و اغلب صندلی‌های جلسه دادگاه پر بود و قریب به دویست نفر از شکات در جلسه شرکت کرده بودند.

اسماعیلی بیان داشت: جلسه بعدی دادگاه شنبه هفته آینده برگزار می‌شود و بعد از آن برای سایر جلسات تعیین وقت خواهد شد.
 

رئیس کل دادگستری استان تهران توضیح داد: نکته اول اینکه جنایت خیابان پاسداران توسط مرحوم محمد ثلاث در تهران، پایتخت، خیابان پاسداران و در حضور جمع کثیری از مردم و شهروندان اتفاق افتاد و این جنایت در تاریکی شب و بیابان نبود که شناسایی عامل جنایت برای دستگاه قضا سخت باشد به همین جهت در اسرع وقت راننده خاطی متوقف و مورد شناسایی و دستگیری قرار گرفت.

اسماعیلی ادامه داد: نکته دوم اینکه اتوبوس مورد استفاده محکوم‌علیه (اتوبوس مرگ) از همان آغازین ساعات روز جنایت در محل پارک بود و با برداشتن صندلی‌ها آن را به پاتوق استراحت تبدیل کرده بودند و طبق اظهارات محمد ثلاث با نیت مجرمانه اتومبیل را روشن کرده و عامداً به مامورین استقرار در محل حمله‌ور شده و سه نفر را به شهادت و جمعی را مجروح کرده است.

وی در ادامه گفت: سومین نکته این است که به محض اطلاع دادسرای تهران از حادثه بازپرس به بیمارستان مراجعه و از متهم تحقیق کرد و متهم به صراحت به نیت قبلی و اقدام خویش در حمله‌ور شدن اتوبوس به سمت مامورین و به شهادت رساندن جمعی از آن‌ها اقرار کرده و این اقرار در محل بیمارستان علاوه بر ثبت و ضبط مکتوب فیلمبرداری شده و موجود است و در ادامه تحقیقات در دادسرا و هم در دادگاه متهم مکرراً به جرم خود اعتراف کرده است.


رئیس کل دادگستری استان تهران بیان کرد: چهارمین نکته اینکه صحنه جرم با حضور مقام قضایی و مامورین توسط متهم بازسازی شده و متهم در فرایند بازسازی صحنه ضمن تبیین جزئیات نحوه اقدام خویش، به عمل خود اقرار کرده و مرحله بازسازی صحنه کاملاً مستندسازی شده است.


اسماعیلی بیان داشت: پنجمین نکته در پرونده خیابان پاسداران این است که جلسات رسیدگی دادگاه با رعایت تمامی موازین قضایی و قانونی به‌صورت علنی و در حضور خبرنگاران و مشارکت بیش از صد نفر از شهروندان برگزار شده که فیلم کامل جلسات دادرسی ضبط و در جلسه دادگاه متهم به جرم خود اقرار کرده و شهود نیز در دادگاه به انجام عمل مجرمانه توسط این شخص شهادت دادند.

وی ادامه داد: نکته ششم این است که برای متهم پرونده حسب درخواست خود وکیل تسخیری مشخص شد، اما بعد از جلسه دادرسی وی شخصا مبادرت به انتخاب وکیل تعیینی کرد و از وکیل جدید استفاده کرد که یک هفته بعد به وکیل جدید وقت داده شد تا پرونده را مطالعه و جلسه بعدی دادگاه با حضور وکیل تعیینی خود متهم برگزار شد و بعد از صدور رای دادگاه کیفری یک، وکیل متهم از رای صادره فرجام‌خواهی کرد که به دیوان عالی کشور ارسال شد و دیوان عالی رای دادگاه کیفری یک استان تهران را مورد تایید قرار داد.

رئیس کل دادگستری استان تهران در ادامه گفت: نکته هفتم این است که برای متهم پرونده سلامت تشکیل شد و با وجودی که منکر بیماری روحی و روانی خود بود از باب احتیاط برای بررسی تعادل روحی و روانی او به پزشکی قانونی معرفی شد و مورد معاینه قرار گرفت که سلامت روحی و روانی وی مورد تایید پزشکی قانونی قرار گرفت.

اسماعیلی در ادامه بیان کرد: نکته هشتم این پرونده این است که خانمی که این روز‌ها با ادعای وکالت از محکوم‌ علیه داد بیگناهی وی را سرداده اصلاً‌ در فرایند دادرسی در دادسرا یا دادگاه و تا زمان قطعیت دادنامه وکیل متهم نبوده و پرونده اتهامی را مطالعه نکرده است و از جزئیات پرونده اطلاعی ندارد و بعد از قطعیت دادنامه وکالت از او اخذ کرده و بر مبنای این وکالت از دیوان عالی کشور تقاضای اعاده دادرسی نموده که دیوان بررسی و قرار رد درخواست اعاده دادرسی او را صادر کرده است.

وی افزود: حکم صادره در پرونده خیابان پاسداران قبل از ماه مبارک رمضان قطعی شده بود، اما با تداخل ماه مبارک رمضان و با روش همیشگی قوه قضاییه به احترام این ماه و به امید بهره‌مند شدن از برکات ماه رمضان، اجرای حکم به بعد از عید سعید فطر موکول شد و نهایتا روز دوشنبه بعدازظهر تشریفات قانونی نسبت به اجرای حکم اقدام شد.

رئیس کل دادگستری استان تهران تصریح کرد: امروز کسانی به این حکم ادعای واهی وارد می‌کنند که هیچ اطلاعی از محتوای پرونده ندارند و به جای حمایت از امنیت مردم و خانواده‌های داغ دیده نیرو‌های انتظامی فضاسازی دروغین و غیرواقعی را علیه مجموعه قضایی به راه انداختند. لازم دانستیم براساس مدارک پرونده این توضیح را منعکس کنیم و از رسانه‌ها تقاضا دارم مجموعه این نکات را با توجه به هجمه و تبلیغات انجام شده اطلاع‌رسانی کنند.

اسماعیلی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چرا از فرمان اتوبوس اثرانگشتی گرفته نشده آیا این ادعا درست است و چرا ماموران شهادت نداده‌اند؟ گفت: از نظر موازین قضایی اقرار شاه‌ دلیل است ما در این پرونده اولاً اقرار مکرر متهم را داشتیم و به لحاظ اهمیت و جایگاه اقرار اگر به سراغ هیچ دلیل دیگری نمی‌رفتیم اقرار کفایت می‌کرد. اما در جلسه دادگاه علنی که خبرنگاران حضور داشتند شهود شهادت دادند که این در فیلم و صورتجلسه دادگاه ضبط شده و نشان می‌دهد این ادعا دروغ است. آن‌ها می‌گفتند چرا دادگاه علنی نبوده در حالیکه شما خبرنگاران حضور داشتید و جلسه دادگاه به‌طور زنده ازصدا و سیما پخش شد.

وی متذکر شد: این دروغ‌ها خریداری ندارد، اما عده‌ای متوسل به دروغ می‌شوند و علاوه بر آن بازسازی صحنه توسط خود متهم را داشتیم و متهم هیچگاه از اینکه پشت فرمان اتومبیل بوده آن را انکار نکرد تا ما به انگشت‌نگاری نیاز داشته باشیم و ادله به قدری قوی بود که نیازی به این موضوع نشد.

رئیس کل دادگستری استان تهران در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه فردی امروز ادعا کرده در صحنه بازسازی متهم نبوده است توضیح بفرمایید، بیان کرد: این خانم اصلا پرونده را ندیده و از محتوی اطلاعی ندارد و اگر مطالعه می‌کردند عکس‌های بازسازی صحنه در حالیکه متهم با لباس و فرم مربوط به زندان حضور دارد را می‌دیدند که این‌ها همه مستندسازی شده و در حال حاضر جزو مستندات پرونده موجود است.

اسماعیلی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه علت نشان ندادن فیلم‌های مستند در دادگاه چیست؟ گفت: همانطور که ریاست دادگاه گفت: فیلم از خود صحنه هم وجود دارد چرا که مردم از روز‌های اولیه وقوع حادثه مشاهده کرده بودند و این چیزی نبود که انکار شود. اما شما در نظر بگیرید فیلم دلخراش که مأمورین در اتومبیل گیر می‌کنند و زیر چرخ‌های اتومبیل می‌روند و بدن آن‌ها آسیب جدی می‌بیند و افراد متعددی مجروح می‌شوند و خون زیادی ریخته می‌شود که تشخیص رئیس دادگاه این بود که به دلیل دلخراش بودن صحنه و حضور خانواده‌های داغ‌دیده با نمایش آن ممکن بود موجب آزردگی خاطر آن‌ها نسبت به متهم بشود که تشخیص دادند فیلم را دادگاه خود ملاحظه کند.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه برنامه‌های هفته قوه قضاییه در دادگستری استان تهران را توضیح دهید گفت: در هفته قوه قضاییه یک سری برنامه‌های ملی و عمومی توسط ستاد قوه انجام می‌شود از جمله همایش سالیانه با مسئولین ارشد کشور، دیدار مقام معظم رهبری و تجدید میثاق مقامات عالی قوه قضاییه با امام راحل و شهید دکتر بهشتی و یاران با وفایش و دیدار با مجموعه ایثارگران از برنامه‌های عمومی هفته قوه قضاییه است.

رئیس کل دادگستری استان تهران توضیح داد: در دادگستری استان تهران علاوه بر مشارکت در برنامه‌های فعال قوه برنامه‌های متعددی داریم از جمله حضور چند تیم از مدیران دادگستری و مدیران استانی در منازل خانواده شهدا و ایثارگران دستگاه قضایی و همچنین انجام ملاقات عمومی، واحد‌های قضایی با بهره‌گیری از مدیران رده‌های مختلف در بیش از صد ملاقات مردمی که مردم می‌توانند مسائل خود را با مسئولین مطرح کنند.

اسماعیلی توضیح داد: از دیگر برنامه‌های دادگستری کل استان تهران در هفته قوه قضاییه بازدید از تمامی زندان‌های تهران برای بررسی مشکلات زندانیان و نشست با همکاران قضایی در جهت تکریم زحمتکشان این عرصه از دیگر برنامه‌ها است. همچنین حضور مدیران قضایی در مساجد برای شنیدن نقطه‌نظرات مردم رئوس اختصاصی برنامه‌هایی است که علاوه بر برنامه‌های عمومی قوه قضاییه انجام می‌دهیم.

وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره ادعاهای مطرح شده در رابطه با نحوه اقاریر محمد ثلاث و اینکه ادعا شده ثلاث ۲ بعدازظهر بازداشت شده و حادثه اتوبوس بعد از این ساعت بوده بیان کرد: اولاً ادعای اینکه این آقا ۲ بعدازظهر بازداشت شده صحت ندارد و در هیچ کدام از دفاعیات خود این موضوع را مطرح نکرده است و در تمام مراحل تحقیق صراحتاً به این موضوع اقرار داشته و این از اکاذیبی است که وکیل و افرادی که ادعای حقوقدانی دارند گفته شده است و موضوع دیگری که گفته شده این است که او تحت شکنجه اعتراف کرده که باید گفت: در صحنه حادثه آقای ثلاث زخمی می‌شود و بلافاصله در بیمارستان بستری می‌گردد که تحقیقات اولیه از او در بیمارستان توسط بازپرس انجام شده که همه این موارد ضبط و ثبت و صورتجلسه شده است. در آن هنگام هنوز هیچ مامور آگاهی آقای ثلاث را ندیده و او به جرم خود اعتراف کرده بود و در جلسات دادگاه هم به‌صورت علنی اقرار کردند.

رئیس کل دادگستری استان تهران متذکر شد: ادعاهای مطرح شده اکاذیبی است که در جهت تشویش اذهان عمومی مطرح می‌شود.

اسماعیلی افزود: در اغتشاشات دی‌ماه سال گذشته عده‌ای از کسانی که علیه امنیت و اخلال در نظم و آسایش عمومی و تخریب اماکن عمومی اقدامی انجام دادند به اعتبار عمل مجرمانه بازداشت و تحت تعقیب قضایی قرار گرفتند و برای ما موضوعیت نداشت کسی که در این اغتشاشات بوده خارج از آن در چه شغلی است که می‌توان گفت: در این موضوع افراد مختلفی حضور داشتند که اجازه بدهید از آن‌ها نامی نبرم؛ تعدادی از پرونده‌ها منجر به صدور حکم شده و تعدادی در مرحله دادسرا است، ولی هیچ کدام از آن‌ها قطعی نشده و در معرض تجدیدنظرخواهی دادستان و محکوم‌علیه قرار می‌گیرد و امکان برائت و تغییر میزان مجازات مندرج در دادنامه وجود دارد.

وی ادامه داد: تجدیدنظرخواهی محکومان را در مرحله تجدیدنظر مورد لحاظ قرار خواهیم داد البته عملکرد آن‌ها را بعد از آزادی یا مرحله تجدیدنظر دنبال می‌کنیم که می‌تواند نشان دهد متهمان از کرده خود پشیمان هستند و سوء‌نیت نداشته‌اند؛ و در مرحله بعد رای نهایی صادر خواهد شد که تا مرحله نهایی از بیان جزئیات معذور هستیم.

رئیس کل دادگستری استان تهران در پاسخ به اینکه فراکسیون زنان اخیراً‌ درخواستی برای ملاقات زنان با عنوان درویش بازداشتی داشته‌اند آیا موافقت می‌شود؟ گفت: تعداد خانم‌های بازداشتی قلیل هستند و عده زیادی نیست و براساس آیین‌نامه سازمان زندان‌ها کسانی که می‌توانند با زندانی ملاقات کنند در این آیین‌نامه مشخص شده از جمله وکیل زندانی و اعضای خانواده او می‌توانند ملاقات داشته باشند، اما مکرر مقاماتی از قوای سه‌گانه، دولت، مجلس، قوه قضاییه، نهاد‌های بین‌المللی و NGO‌ها از زندان‌های جمهوری اسلامی ایران بازدید داشته‌اند و فرایند موافقت با تقاضای این افراد، خاص است و در قالب این بازدیدها که گروه‌های مختلف انجام می‌دهند این تقاضا بررسی خواهد شد.

انتهای پیام/

نظر شما