شناسهٔ خبر: 26201378 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مرکز رسیدگی به امور مساجد | لینک خبر

امام جماعت مسجد جامع نبی اکرم(ص):

استقلال مساجد و کمک از سوی دولت منافاتی باهم ندارد

آیت‌الله ضیاءالدین نجفی گفت: متاسفانه دولت و مجلس به مساجد و حوزه‌های علمیه کمک نمی کنند؛ این در حالی است که بنیانگذار جمهوری اسلامی، مساجد را سنگر نامیدند.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد به نقل از فارس، آیت‌الله ضیاالدین نجفی، موسس و تولیت حوزه علمیه نبی اکرم(ص) در جشن اعیاد مبارک شعبانیه که با حضور روحانیون، طلاب و سایر گروه های مردم در مسجد جامع نبی اکرم(ص) برگزار شد با تبریک اعیاد مبارک شعبانیه به ویژه میلاد حضرت مهدی(عج) به مقام معظم رهبری، مراجع معظم تقلید، علما و عموم مردم، گفت: امام زمان(عج) هدایتگر جامعه بشری هستند و با ظهور ایشان، جهان سراسر مهر، محبت و عدل می شود.

وی با اشاره به جایگاه و تاریخچه مساجد که ریشه در تاریخِ پیش از اسلام دارد «إِنَّ أَوَّلَ بَیْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ لَلَّذی بِبَکَّةَ مُبارَکاً وَ هُدیً لِلْعالَمینَ» (سوره آل عمران، آیه ۹۶)، گفت: مساجد، همیشه پایگاه توحید و نشر معارف دینی بوده‌اند و امروزه نیز حافظ انقلاب اسلامی هستند.

نجفی مسجد را محور تمام فعالیت‌ها و برنامه‌های دینی، علمی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی صدر اسلام و دوران حضرت محمد مصطفی (ص)، پیامبر گرامی اسلامی دانست و خاطرنشان کرد: امروزه نیز تمام خوبی‌ها و خیرات جامعه در مساجد شکل می‌گیرند و همچنین عالمان، مبارزان، فرهیختگان و شخصیت‌های ممتاز کشور، از مساجد برخاسته‌اند.

تولیت حوزه علمیه نبی اکرم (ص) با اشاره به نقش برجسته مساجد در بیان و تفسیر قرآن کریم در زمان پیامبر اسلام، خاطرنشان کرد: مساجد در طول تاریخ، جایگاه و مکان اصلی قرائت، تفسیر و آموزش قرآن کریم هستند بنابراین ائمه جماعات برای نشر معارف این کتاب الهی، برنامه‌ریزی کنند.

امام جماعت مسجد جامع نبی اکرم(ص)، با تشکر از فعالیت‌ها و تلاش‌های مسئولان و سازمان های متولی و پشتیبان مسجدی، اظهار کرد: سازمان ها و نهادهای قرآنی، مسجدی و فرهنگی مانند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان اوقاف و امور خیریه، سازمان تبلیغات اسلامی و مرکز رسیدگی به امور مساجد، از رویکرد نظارتی، فراتر روند، و حمایت‌های اساسی و جدی از مساجد و برنامه‌های آنان داشته باشند. حال این پرسش پیش می آید که آیا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان یکی از متولیان اصلی اشاعه فرهنگ دینی در جامعه، به وظیفه خود در برابر مساجد، عمل کرده است؟ آیا سازمان اوقاف و امور خیریه با استفاده از موقوفات عام، برای گسترش و تجهیز و نوسازی مساجد، گامی برداشته است؟ شواهد نشان می‌دهد این سازمان و نهادها در زمینه مساجد، کم‌کاری داشته‌اند.

وی گفت: مساجد، کانون و مرکز تبلیغات دینی در کشور هستند درحالی که اقدام ویژه‌ای از سوی سازمان تبلیغات اسلامی برای حمایت از مساجد مشاهده نمی‌شود. همین وضعیت درباره عملکرد مرکز رسیدگی به امور مساجد، صدق می‌کند زیرا تنها به نظارت بسنده کرده و حمایت‌های لازم مالی و تامین نیروی انسانی را انجام نمی‌دهد. مدیران و کارشناسان مرکز رسیدگی به امور مساجد باید حضور مستمر در مساجد داشته باشند، درحالی که بیشتر آنان، حضور کم‌رنگی در این خانه‌های خدا دارند.

آیت‌الله نجفی، مساجد را پایگاه انقلاب و رهبری و تقویت‌کننده بنیان‌های نظام جمهوری اسلامی ایران دانست و افزد: مساجد، شعبه‌ای از قوه قضاییه، سازمان تبلیغات اسلامی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، کمیته امداد امام خمینی (ره) و سایر سازمان‌ها و نهادهای قرآنی، فرهنگی و اجتماعی است، اما این سازمان‌ها در حمایت اساسی از این خانه‌های خدا کم کاری کرده‌اند.

 

دولت و مجلس به مساجد کمک نمی‌کنند

نجفی با تشکر از تمام مدیران و مسئولانی که حمایت‌های لازم را از فعالیت‌های مساجد دارند، خاطرنشان کرد: دولت و مجلس، موظف به حمایت و اختصاص بودجه‌های لازم برای مساجد هستند درحالی که با دستاویز «حفظ استقلال مساجد»، از تصویب کمک‌های لازم دوری می‌کنند. حفظ استقلال مساجد، ضروری و مهم است اما این موضوع نباید، بهانه‌ای برای کمک نکردن دولت و مجلس نشود.

وی گفت: مساجد، مروج آموزه‌های قرآن و عترت (ع) و پایگاه رهبری و انقلاب هستند، دولت، مجلس و سازمان‌ها و نهادهای قرآنی، فرهنگی و اجتماعی که از نیروهای تربیت‌شده مسجدی، استفاده می‌کنند، گام‌های اساسی برای حمایت از مساجد بردارند. هرچند به نظر می رسد مسئولان دستگاه ها و سازمان های مالی و اقتصادی کشور، کار خود را می کنند و بودجه ها را به سمت و سویی غیر از مساجد و حوزه های علمیه سوق می دهند.

این استاد اخلاق و عرفان حوزه علمیه در بخش دیگری از سخنانش، با تاکید بر نقش مهم هدایتگری و راهبری رهبر معظم انقلاب اسلامی و پیروی آحاد جامعه از ولی فقیه، گفت: امیدواریم مسئولان کشور با توجه به تاکیدات امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری بر نقش حساس مساجد در کشور و ماندگاری انقلاب اسلامی، بیش از گذشته به مساجد و حوزه های علمیه، توجه کنند و بودجه های لازم را برای تقویت جایگاه این نهادهای اثرگذار دینی، تصویب کنند.

برچسب‌ها:

نظر شما