شناسهٔ خبر: 26201068 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سرانه مصرف قارچ خوراکی در کشور پائین است

کرج - ایرنا- مدیرکل دفترامور گلخانه ها ، گیاهان دارویی و قارچ خوراکی وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد که با وجود فواید بالای غذایی قارچ خوراکی، سرانه مصرف این محصول در کشور پائین است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، غلامرضا تقوی روز سه شنبه در نشست خبری بررسی راهکارهای افزایش سرانه مصرف قارچ خوراکی شهرستان ساوجبلاغ استان البرز افزود: با اینکه سرانه مصرف قارچ خوراکی در کشور نسبت به دهه 60 افزایش چشمگیری دارد اما تا رسیدن به شاخص های جهانی فاصله داریم .
وی بیان داشت: اکنون سرانه مصرف قارچ خوراکی در ایران 1.3 کیلوگرم بوده که سرانه مصرف جهانی حدود 4 کیلوگرم اعلام شده است.
تقوی با بیان اینکه قارچ خوراکی دارای 3 نوع ویتامینB1 ، ویتامین C و ویتامین D است و می تواند جایگزین خوبی برای مصرف گوشت و دیگر مواد غذایی باشد ، گفت: میزان مصرف آب برای پرورش قارچ نیز بسیار کم و به لحاظ اقتصادی و غذایی پر ارزش است.
مدیرکل دفتر امور گلخانه ها، گیاهان دارویی و قارچ خوراکی وزارت جهاد کشاورزی گفت: اقدامات زیرساختی برای افزایش سرانه مصرف و اعتماد سازی بین مردم انجام شده است .
تقوی اظهار داشت: برای تسهیل در دسترسی مردم به تهیه قارچ خوراکی، اکنون این محصول در 30 ایستگاه متروی تهران عرضه می شود.
وی در مورد میزان آب‌بری قارچ خوراکی گفت: میزان آب بری کشت این محصول به مراتب کمتر از محصولات کشاورزی دیگر است ضمن آنکه ارزش غذایی آن بیشتر از برخی محصولات و فرآورده ها مانند گندم ، سویا و گوشت می باشد.
تقوی همچنین به اشتغال مستقیم هشت هزار نفر در حوزه تولید و پرورش قارچ در کشور اشاره کرد وافزود: سه هزار نفر نیز به طور غیرمستقیم با این صنعت در ارتباط هستند.
وی با اشاره به مسمومیت شماری از هموطنان در مناطقی از کشور بر اثر مصرف قارچ جنگلی و طبیعی گفت: مردم باید قارچ خوراکی را از مراکز معتبر خریداری کنند و از خرید و مصرف قارچ جنگلی و طبیعی خودداری شود.
علی صدیق‌پناه رئیس هیات مدیره انجمن قارچ خوراکی کشور در این نشست به ضرورت افزایش تولید قارچ به عنوان یکی از منابع مهم تامین پروتئین در کشور اشاره کرد و گفت: طبق برنامه ششم توسعه تا سال 1404 تولید قارچ باید به بیش از 200 هزار تن در سال برسد.
وی به برخی کارها برای ترویج مصرف قارچ در کشور اشاره کرد و افزود: در این زمینه برنامه هایی در برخی ایستگاه های متروی تهران و نصب هولوگرام استاندارد روی بسته های قارچ خوراکی انجام شده است.
رضا تاج‌الدینی معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان البرز در این نشست اعلام کرد که 35 واحد پرورش قارچ با تولید 26 هزار تن دراین استان فعالیت دارند.
وی افزود: قیمت تمام شده محصول قارچ بیش از مبالغی است که در بازار عرضه می شود و این امر سبب مشکلاتی برای تولید کنندگان شده است.
7411/6155

نظر شما