شناسهٔ خبر: 26201067 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

مدیرکل دادگستری کرمان عنوان کرد:

رسیدگی به ۲ پرونده اختلاس در کرمان/برخورد جدی با مفاسد اقتصادی

کرمان - مدیرکل دادگستری استان کرمان از رسیدگی به دو پرونده اختلاس در اداره کل راه و شهرسازی استان و امور عشایری جنوب استان کرمان خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، یدالله موحد ظهر سه شنبه در نشست خبری به مناسبت هفته قوه قضائیه اظهار داشت: ۸۴ درصد زندانیان استان کرمان مربوط به دو جرم مواد مخدر با ۶۲ درصد، سرقت با ۲۲ درصد است و ۱۶ درصد جرائم سایر زندانی ها مربوط به سایر جرائم است.

وی افزود:  در جریان اختشاشات دی ماه سال گذشته و تجمعات اعتراض آمیز سه ماه اول سال جاری همکاران ما در تدابیر پیشگیرانه و کنترلی به ویژه دادستان ها نقش محوری را با همکاری سایر دستگاه های امنیتی، انتظامی، دستگاه های اجرایی و ... داشته اند و توانستند با اقدامات مناسب نه صرفا قضائی بلکه پیشگیرانه این اعتراضات و اختشاشات را کنترل کنند.

موحد بیان کرد: به گفته همه مسئولان کشوری کرمان یکی از استان هایی است که در اغتشاشات دی ماه و اعتراضات سه ماه نخست سال جاری بهترین عملکرد و کمترین تنش ها را در سطح استان در این دو بخش داشته ایم.

وی عنوان کرد: ۴۳ پرونده در سطح استان کرمان در زمینه اغتشاشات دی ماه سال گذشته تشکیل شد و هشت مورد قرار منع تعقیب صادر شد، ۲۱ مورد در حال رسیدگی و ۱۴ مورد منجر به محکومیت کیفری شده است.

مدیرکل دادگستری استان کرمان بیان داشت:  در سال گذشته با تلاش و هماهنگی هایی که در بخش های مختلف صورت گرفت یک هزار و ۵۷۰ هکتار اراضی دولتی به دولت مسترد و ۱۵۳ مورد حکم قلع و قمع اجرا شد. همچنین ۸۱۸ نفر در سطح استان تحت تعقیب کیفری به لحاظ تعرض به حقوق عمومی و دولتی قرا گرفته اند.

موحد عنوان کرد: در حوزه تثبیت مالکیت دولت و پیشگیری از تعرض به اراضی دولتی در سنوات گذشته انصافا اقدامات چشمگیری را داشته ایم و استان کرمان در حوزه مقابله با حاشیه نشینی، مقابله با پیشگیری، تعرض اراضی دولتی و اعاده وضع و تصرف دولتی جزء استان های برتر کشور است.

وی گفت: ظرف چهار سال گذشته ۹ هزار هکتار اراضی دولتی اعاده شده و در سال ۸۶ شورای حفظ حقوق بیت المال فعالیت خود را شروع کرده است که بالغ بر ۲۶ هزار هکتار اراضی دولتی یا رفع تصرف شده یا کاربری اراضی کشاورزی تغییر کاربری پیدا کرده به حالت سابق کاربری خود برگشت دادشده است.

کشف اختلاس ۲ میلیارد تومانی در اداره کل راه و شهرسازی استان کرمان

وی اظهار داشت: بر اساس گزارش دیوان محاسبات استان کرمان یک ماه پیش یک پروند اختلاس  دو میلیارد تومانی توسط دو نفر از کارکنان اداره کل راه و شهرسازی استان کرمان در دادسرا مطرح شده که هنوز در حال کارشناسی و رسیدگی است و این دو متهم دستگیر و ممنوع خروج شده اند.

موحد تصریح کرد: بر اساس گزارشات اداره کل اطلاعات استان کرمان مشخص شد یکسری مفاسد در گمرکات کشور در جریان بوده که مربوط به ارزیابی کالاهای موضوع اظهار نامه های وارداتی است که ازطریق کارشناسات گمرکات و بعضی از کارمندان گمرگ در استان کرمان و بوشهر صورت گرفته است.

وی بیان داشت: کارشناسانی برای ارزیابی کالاها تعیین می شود و پس از شناسایی همدیگر به طریق مختلف چه مستقیم و غیر مستقیم کارشناسان با واردکنندگان ارتباط برقرار می کردند و مبلغی به عنوان رشوه در زمان کارشناسی پس از اعلام نظر به صورت غیر قانونی دریافت می شده و اظهار نظر خلاف واقع صورت می گرفته است.

موحد گفت: این موضوع در استان کرمان کشف شد و زمانی که مجموعه های اطلاعاتی به گمرک شهرستان کرمان ورد کردند مشخص شد کارشناسان این اداره مستثنی نبوده و مشمول همین وضعیت بودند و از فعالان تجاری گمرکات مبالغی را دریافت می کردند.

رئیس کل دادگستری استان کرمان عنوان کرد: با انجام تحقیقات و مستندسازی تعدادی از گمرگ شهرستان کرمان و مرتبطین آنها در سایر شهرستان ها مانند سیرجان ۱۰ نفر  شناسایی و بازداشت شدند.

موحد ادامه داد: از این تعداد چهار نفر کارمند گمرک و مابقی کارشناس ارزیابی کالاهای وارداتی بوده اند در تحقیقات اولیه تعدادی به بزه خود اعتراف کردند و پرونده در دست بررسی است.  

مدیرکل دادگستری استان کرمان بیان داشت: دو فقره پرونده اختلاس و تصرف غیرقانونی و اهمال در حقوق دولتی مربوط به امور عشایری جنوب استان کرمان و همچنین سازمان تعاون روستایی و اتحادیه تعاون روستایی جنوب استان کرمان که در شعبه دوم بازپرسی شهرستان جیرفت در حال رسیدگی است.

وی ابراز داشت: این پرونده بر اساس گزارشات اداره اطلاعات شهرستان جیرفت تشکیل شده  و تخلفات، جرائم متعدد با مبالغ سنگین گزارش شده که برای تعیین مبلغ دقیق به کارشناس حسابرسی ارجاع داده شده و میزان دقیق اختلاس متهم و همسرش در حال رسیدگی است و مبالغ تقریبی که توسط اداره کل اطلاعات استان اعلام شده سه میلیارد تومان است.  

  موحد ادامه داد: یک فرد با ادعای اعمال نفوذ بر شهردار، استاندار، قضات دادگستری از ۲۳ شهرند مبالغی را کلاهبرداری کرده بود که اکنون شناسایی و زندان شده است.  

وی گفت: یک فرد اقدام به کلاهبرداری رایانه ای کرده بود که بعد از شناسایی و دستگیری به ۱۰۰ فقره کلاهبرداری اقرار کرده است و عمدتا کلاهبرداری های آن در حوزه قضائی مشهد رخ داده بود پرونده با قرار عدم صلاحیت همراه با متهم به دادسرای عمومی و انقلاب مشهد ارسال شد.

مدیرکل دادگستری استان کرمان بیان داشت: پرونده ای در زمینه ارتشاء یکی از مدیران صنعت و معدن استان  در دستگاه قضائی استان در حال رسیدگی است.

نظر شما