شناسهٔ خبر: 26201050 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

اقتصاد معیوب مانع توسعه صنعت برق است

R32317/P1010113/S7,80/CT1

مدیرعامل شرکت توانیر گفت: مهمترین موضوع صنعت برق، بحث اقتصاد برق است؛ به طوری که اقتصاد معیوب مانع توسعه صنعت برق است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، آرش کردی مدیرعامل شرکت مادرتخصصی توانیر در دوازدهمین همایش بین‌المللی انرژی اظهار داشت: تأمین انرژی پایدار برق از دستاوردهای مهم این صنعت است به طوری که رکورد 16 سال بدون خاموشی گسترده را پشت سر می گذاریم.

وی افزود: مهمترین موضوع صنعت برق، بحث اقتصاد برق است؛ به طوری که اقتصاد معیوب مانع توسعه صنعت برق است.

کردی با بیان اینکه "عمده انرژی مصرفی کشور، انرژی فسیلی است"، گفت: بیش از 94 یا 95 درصد از انرژی کشور همواره از سوختن سوخت های فسیلی بدست می آید و سهم اندکی به سایر منابع انرژی از جمله منابع تجدیدپذیر اختصاص دارد.

وی ادامه داد: در چند سال اخیر حرکت خوبی برای توسعه انرژی های تجدیدپذیر آغاز شده و طبق برنامه ریزی های صورت گرفته، در سال 1404 به میزان 5 درصد از انرزی کشور از منابع تجدیدپذیر تأمین خواهد شد.

مدیرعامل توانیر با بیان اینکه "متوسط راندمان نیروگاه های کشور 37.8 درصد است"، گفت: اقداماتی برای افزایش متوسط راندمان نیروگاه های کشور آغاز شده که در طی سالهای اخیر موثر بوده و قرار است اقدامات مربوطه در این زمینه توسعه پیدا کند.

کردی ایران را کشوری بدمصرف در برق دانست و گفت: از نظر مصرف برق رتبه هجدهم دنیا را داریم و سرانه مصرف و شدت انرژی ما در برابر کشورهای همسطح خود، هیچ تناسبی با جمعیت و وضعیت اقتصادی ما ندارد.

وی افزود: با وجود اینکه از لحاظ مصرف، نقطه ضعف داریم و باید روند بدمصرفی خود را اصلاح کنیم، هر سال حدود 6 درصد رشد در مصرف برق داریم که این میزان در سال گذشته بالای 7 درصد بود.

مدیرعامل توانیر با بیان اینکه "در سال گذشته 8 درصد در بخش تولید رشد داشتیم"، گفت: امسال نیاز به 6000 مگاوات مدیریت مصرف برق داریم، در حالی که این رقم در سال گذشته 4000 مگاوات بود.

وی ادامه داد: امسال برای عبور از پیک، تمرکز ویژه ای روی مدییرت مصرف داریم اما در کل، موضوع شدت مصرف ما در زمان پیک تابستانه به 250 تا 260 ساعت بازمی گردد که اگر مقدار مصرف را در این تعداد ساعت مدیریت کنیم، نیاز نیست سالی 2 تا 3 هزار مگاوات نیروگاه جدید بسازیم.

کردی با بیان اینکه "اقتصاد یارانه ای صنعت برق یک چرخه معیوب برای این صنعت است"، گفت: هر گونه تجدید ساختار و یا تغییر ساختار در صنعت برق، بدون توجه به اصلاح اقتصاد برق، منطقی و نتیجه بخش نخواهد بود.

انتهای پیام/

نظر شما