شناسهٔ خبر: 26200983 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: انتخاب | لینک خبر

حدود 6 میلیون مهاجر افغانستان در کشورهای خارجی حضور دارند/ حضور 2 میلیون 430 هزار مهاجر در ایران

اداره حمایت از مهاجرت اتحادیه اروپا اعلام کرد: شمار پناهجویان افغانستان در کشورهای اروپایی در سال ۲۰۱۶ به ۱۹۰ هزار تن می‌رسید که در سال ۲۰۱۷ تا ۵۰ هزار کاهش یافته است. پناهجویان افغانستان و عراق در اروپا، پس از سوریه، با 7 درصد کل پناهجویان، رتبه دوم را در اختیار دارند.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

در آستانه روز جهانی پناهندگان، وزارت امور مهاجرین و عودت کنندگان می‌گوید که با وجود برگشت بیش از 8 میلیون مهاجر به کشور، هنوز حدود 6 میلیون مهاجر افغانستانی در کشورهای خارجی، به شمول 2 میلیون و 430 هزار مهاجر در جمهوری اسلامی ایران به سر می‌برند.

به گزارش صدای افغان، سید حسین عالمی بلخی، وزیر امور مهاجرین و عودت کنندگان که به مناسبت فرا رسیدن روز جهانی پناهندگان، امروز سه‌شنبه (29 جوزا)، در یک نشست خبری در کابل سخن می‌گفت، خاطرنشان کرد که علی‌رغم عودت بیش از 8 میلیون مهاجر به کشور، هنوز هم حدود 6 میلیون تن در خارج از کشور به سر می‌برند.

وی گفت که از این میان، بیش از 1.4 میلیون مهاجر ثبت‌شده، حدود 750 هزار پناهجوی بدون مدرک راجستر شده که قرار است کارت دریافت کنند و حدود 300 هزار پناهجوی فاقد مدرک، در پاکستان حضور دارند.

وزیر امورمهاجرین افزود، در حدود 2 میلیون و 430 هزار پناهجوی افغانستانی در ایران حضور دارند که از آن‌جمله، 950 هزار پناهنده ثبت‌شده که کارت اقامت‌شان تمدید شده، 450 هزار پناهجو دارای پاسپورت خانوادگی کوتاه‌مدت که اقامت‌شان در حال تمدید شدن است و 30 هزار پناهجوی دیگر دارای اقامت طولانی‌مدت و در حدود یک میلیون پناهجوی دیگر فاقد مدرک در این کشور حضور دارند.

در دیگر کشورهای آسیایی نیز، 451 هزار و 87 مهاجر و پناهجوی افغانستانی حضور دارند.

وزیر مهاجرین در این نشست خبری همچنان افزود که تاکنون 541 هزار و 932 پناهجوی افغان سند پناهندگی یا اقامت دایم کشورهای اروپایی، آمریکایی و استرالیا را دریافت کرده که احتمال بازگشت‌شان به افغانستان خیلی کم است.

به گفته‌ او، 613 هزار و 390 پناهجوی دیگر افغانستان در این کشورها نقاضای پناهندگی داده که تاکنون پذیرفته نشده و امیدوار هستند که پذیرفته شوند.

سید حسین عالمی بلخی تأکید کرد که در سال جاری میلادی 332 هزار و 453 مهاجر از تمامی کشورهای خارجی به افغانستان بازگشته‌اند که از آن جمله تنها از ایران و پاکستان در حدود 320 هزار تن به کشور بازگشته‌اند.

از سوی دیگر، به گفته وی، در سال جاری میلادی، 955 مهاجر به صورت داووطلب از کشورهای اروپایی بازگشت کرده و 246 تن دیگر اخراج شده‌اند.

این در حالی است که بر اساس یک گزارش تازه اداره حمایت از مهاجرت اتحادیه اروپا، شمار پناهجویان افغانستان در کشورهای اروپایی در سال ۲۰۱۶ به ۱۹۰ هزار تن می‌رسید که در سال ۲۰۱۷ تا ۵۰ هزار کاهش یافته است. پناهجویان افغانستان و عراق در اروپا، پس از سوریه، با 7 درصد کل پناهجویان، رتبه دوم را در اختیار دارند.

نظر شما