شناسهٔ خبر: 26200670 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: دفاع پرس | لینک خبر

نقد و بررسی سریال سر دلبران؛

لطیفی: ماجرای رفاقت برزو ارجمند با روحانی‌های مشهد/ وجه اجتماعی روحانیت در کشور ما فراموش شده است

محمدحسین لطیفی گفت: روحانیت در کشور ما 2 وجه دارد. یک وجه آن سیاسی است و وجه دیگر آن اجتماعی است که گویا در کشور ما وجه اجتماعی کار فراموش شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، جلسه نقد و بررسی سریال سر دلبران به کارگردانی «محمدحسین لطیفی» به همت موسسه فرهنگی رسانه ای اوج برگزار شد.

در این مراسم محمدحسین لطیفی، محمدرضا شفیعی، برزو ارجمند، خشایار موحدیان، فرخ نعمتی، نگار عابدی، شهین تسلیمی، رابعه مدنی، شهرام عبدلی و .... حضور داشتند.

وجه اجتماعی روحانیت در کشور ما فراموش شده است

در این مراسم لطیفی اظهار داشت: سالها دوست داشتم تا درباره این موضوع که در این سریال به تصویر کشیده شد کار کنم. در کشور ما زمانی که از روحانیون حرف می‌زنید، در وهله اول فصل سیاسی آن را درنظر می‌گیرند و فصل اجتماعی‌اش را فراموش می‌کنند، اما ما در این سریال به بعد اجتماعی روحانیون پرداختیم. تا حدودی به خواسته خودم رسیدم و امیدوارم که بخش سیاسی روحانیون را از بخش اجتماعی آن جدا کنند. روحانیت در کشور ما دو وجه دارد. یک وجه آن سیاسی است و وجه دیگر آن اجتماعی است و گویا در کشور ما وجه اجتماعی کار فراموش شده است.

این کارگردان در ادامه در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه روحانی سریال شما بسیار عصبی و پرخاشگر بود، گفت: این موضوع را بارها شنیدم، شاید من اشتباه می‌کنم، اما آنچه که باور دارم این است که سید سلیم همیشه عصبانی نیست، روحانیون ما برای لباسی که بر تن می‌کنند ارزش خاصی قائلند، اما این شخصیت برخی مواقع که باید عصبانی می‌شد و به اندازه کافی دلیل برای عصبانی بودن داشت، اما شاید به این دلیل این سؤال را می‌پرسید که در بسیاری مواقع شوخ‌طبعی با صدای بلند در هم آمیخته می‌شد و مردم این تصور را داشتند که روحانی ما همیشه عصبانی است.

وی ادامه داد: در متن این سریال چالش‌های بسیاری وجود داشت از جمله برگزاری مراسم عروسی در مسجد،‌ این یکی از سنت‌های دیرین ایرانیان بوده است و ما این رسم را کاملا عامدانه در سریال آوردیم تا شاید بتوانیم چنین رسمی را دوباره احیا کنیم.

لطیفی درباره نشان دادن عزاداری بلافاصله بعد از مراسم عروسی در سر دلبران گفت: این موضوع در درام قصه وجود داشت که باید چنین اتفاقی می‌افتاد، طی آن نگرانی جانباز برطرف شد و به نظرم شکوهی در این سکانس وجود داشت که به شخصه آن را دوست داشتم.

سید سلیم دلایل کافی برای عصبانی شدن داشت

نگار عابدی بازیگر سر دلبران در ادامه گفت: همیشه از همکاری با محمدحسین لطیفی احساس رضایت داشته و دارم،‌این بار هم افتخار مضاعفی بود که این سریال در ماه رمضان پخش شد.

رابعه مدنی دیگر بازیگر این سریال گفت: گروه تولید این سریال گروه خوب و صمیمی بود و اصلا حین تولید نگرانی و استرسی نداشتیم و اگر هم نتیجه کار خوب شده به خاطر زحمت‌های آقای لطیفی و همه گروه است.

شهین تسلیمی بازیگر این سریال با اشاره به بازی برزو ارجمند در سر دلبران گفت: چه کسی گفته که روحانی ما جوان بوده؟ روحانی ما نوجوان بود، لحظه‌هایی هم که عصبانی می‌شد، دلیل کافی برای رفتارش داشت و دعا می‌کنم که آقای لطیفی و شفیعی سریال دیگری را در یزد بسازند که من هم در آن حضور داشته باشم.

فرخ نعمتی دیگر بازیگر این سریال درباره حضور خود در این سریال گفت:‌قبلا تجربه نقش منفی داشتم، باورم بر این است که هر شخصیتی که می‌خواهم بازی کنم را ابتدا باور کنم و بعد به او نزدیک شوم. در رفتار نقشی که من بازی می‌ کردم بدجنسی نبود و این سریال هم یکی از تجربه‌های خوبم به شمار می‌رود.

لطیفی درباره فاصله گرفتن این سریال از بافت تاریخی و مکان‌های دیدنی شهر یزد گفت: بافت اصیل و قدیمی اغلب شهرهای ایران دستخوش تغییرات شده و ما به این دلیل که بافت قدیمی یزد هنوز از بین نرفته، این سریال را در این شهر ساختیم.

وی با اشاره به عدم لهجه شخصیت‌های این سریال نیز گفت: چرا به این فکر نمی‌کنید که در بسیاری از سریال‌ها بازیگرها به لهجه‌ها لطمه می‌زنند؟ از طرفی در فیلم‌های خارجی هم هر کسی با لهجه و گویش خاصی حرف می‌زند و ما آن را متوجه نمی‌شویم، به خاطر بدتر نشدن لهجه‌ها از هیچ لهجه‌ای در این سریال استفاده نکردیم، برای مثال اگر فرهاد قائمیان می‌خواست با لهجه یزدی صحبت کند، شاید به نقش خودش آسیب می‌رساند. در ادامه چه اتفاقی در کشور ما افتاده که باعث شده من نوعی مشکلم را به روحانی و امام جماعت مسجد محلم نگویم، چیزی که در گذشته وجود داشت و الان وجود ندارد، این موضوع یکی از اهداف سریال بود و اگر به آن نرسیدیم سعی می‌کنیم در آینده به آن برسیم.

ماجرای رفاقت برزو ارجمند با روحانی‌های مشهد

برزو ارجمند بازیگر نقش سیدسلیم در ابتدای صحبت‌های خود گفت: من بچه مشهدم،‌ بچه امام رضا(ع)، گرمترین جای ممکن در مشهد حرم امام رضا (ع) است، یادم است مدرسه که می‌رفتم هر زمان که از مدرسه فرار می‌کردم، به سرعت اتوبوس‌ها را سوار می‌شدم و از آنجایی که مقصد همه اتوبوس‌های مشهد حرم امام رضا(ع) بود به حرم می‌رفتم، همین رفتن‌های مکرر من به حرم امام رضا باعث شد تا تعدادی دوستان روحانی پیدا کنم و برایم جالب بود که همه آنها عصبی بودند، آن هم به این دلیل که همه آنها آدم هستند.

وی ادامه داد: از این خوشحالم که آنچه بوده را بازی کردم و سیدسلیم را مطلقا خوب جلوه ندادم، سیدسلیمی که بنایی می‌کند، موتورسواری می‌کند، اما در اصل، پیشه و شغلش روحانیت است و در خانه‌اش مثل بقیه افراد است. چند روز پیش نقدی خواندم که گفته بود برزو ارجمند هر نقشی که بازی کند، ته‌خندی در صورتش وجود دارد، اما من هر چه دقت کردم چیزی در این باره در بازی خودم پیدا نکردم، ما برای تک‌تک سکانس‌های این سریال تمرین می‌کردیم.

این بازیگر ادامه داد:‌ سر دلبران دهمین همکار من با لطیفی است، او آدم معتقدی است و اسلام را به خوبی می‌شناسد،‌ خوشحالم که یک روحانی بسیار معتبر در اینستاگرام پیامی برای من فرستاد و بابت بازی کردن در این نقش از من تشکر کرد. همین برای من کافی است.

حسین حسنی نویسنده سریال سر دلبران با اشاره به قصه این سریال گفت: بنای داستان از ابتدا این بود که اگر کاراکترهای زیادی می‌بینیم، آنها بخش زیادی از وجود خود روحانی هستند، برای مثال؛ کینه کاووس تلنگری بود به روحانی ما که تو هم شاید داری با کینه زندگی می‌کنی.

لطیفی در ادامه گفت: یادم است از قدیم روحانی می‌شناختم که خیلی هم دوستش داشتم، او گچکاری می‌ کرد و یادم است بلافاصله بعد از گچ‌کاری‌اش لباس روحانیت را می‌پوشید و به مسجد می‌رفت. زمانی که سریال صاحب‌دلان را می‌خواستم بسازم، از حوزه علمیه قم اصرار می‌کردند که شخصیت خلیل باید روحانی باشد و من در مقابل این اصرار ایستادگی کردم، مردم ایران همه با روحانیون موضع گرفتند و متأسفانه اتفاقاتی افتاده که مسجدهای ما آنطور که در گذشته بودند نیستند.

اتفاقات موجود در سریال نباید شبیه اتفاقات روزمره باشند

محمدرضا شفیعی تهیه‌کننده این سریال در ابتدای صحبت‌های خود گفت:‌لزوما اتفاقات موجود در سریال نباید شبیه به اتفاقات روزمره باشد، باید این را بپذیریم در این سالها بسیاری سنت‌های فرهنگی ما فراموش شده و دیگر مسجد جایگاه سی سال پیش را ندارد، خیلی از نکاتی که در این سریال گفته می‌شود این بود که جایگاه مسجد را به مردم یادآوری کند. بسیاری از آسیب‌های اجتماعی که الان وجود دارد در گذشته در مسجد توسط امام جماعت حل و فصل می‌شد. ما قومیت‌های مختلفی در کشور داریم، اما آنچه وجود ندارد، تحمل است و مردم ما تحمل پذیرش برخی مسائل را ندارند.

حسنی نویسنده این سریال در ادامه گفت: ما در مورد یک محله و اتفاق‌هایی که در آن می‌افتد صحبت می‌‌کنیم، یادم است قبل از ساخت این سریال لطیفی به من گفت این قصه پنجاه قسمتی است و به دلایلی به ماه رمضان پارسال نرسیدیم و همین به قصه ما لطمه زد.

خشایار موحدیان تدوین‌گر سریال گفت: همه ما از ابتدا تصمیم داشتیم کار درجه یکی بسازیم و در مونتاژ همه قسمت‌ها را با لطیفی چک کردیم.

محمدحسین لطیفی در پاسخ به این سؤال که چرا در شب عید سکانس شب احیاء نشان دادید، گفت: این موضوع ربطی به بدسلیقگی ما نداشت، مگر سریال وفا که برای نوروز پخش شد و درست در روز سیزده بدر با سکانس مرگ پوریا پورسرخ اشک مردم را درآورد سریال بدی بود؟ اینکه هر کسی از کار من تعریف کند و از طرفی به شدت از کارم انتقاد کند را قبول ندارم، بازخوردهای ما دو نوع است، یکسری از افراد حال کار را دوست داشتند و آن را دیدند و یکسری هم نه.

وی با اشاره به ریتم کند سریال گفت: ریتم کند سریال نسبی است و در جاهایی این را قبول دارم که ریتم ما کند می‌شود، من همیشه فیلم‌هایی که دلم با آنهاست را دوست داشتم که معتقدم که اگر بسازم هیچ کس آن را نمی‌بیند، اما همیشه سعی می‌کنم در آثاری که مردم دوست دارند، خواسته دلم را هم بیاورم.

کارگردان سریال صاحبدلان با اشاره به کارکرد مساجد در عصر کنونی گفت: این روزها مسجد کارکرد قبلی خود را ندارد و کاری که قبلا در مساجد انجام می‌شد، امروز در فرهنگسراها انجام می‌شود.

حذف سکانس‌های مربوط به ربا

وی درباره سکانس‌هایی که از این سریال حذف شد، گفت: چند سکانس که اشاره مستقیمی به نزول و ربا توسط بانک‌های کشور می‌شد، حذف شد، برای مثال؛ سکانسی بود که سیدسلیم می‌گفت برید بانک‌هاتونو ببینید. سکانس دیگری می‌گفت خاک بر سر من که اگر بتونم پولمو با 16 درصد سود از کاووس بگیرم، اما اگر بانک می‌ذاشتم می‌شد 18 درصد.

لطیفی با اشاره به ترانه تیتراژ انتهای سریال گفت:‌ این ترانه باز همان نقد روحانیت است، این لباس برای همه مردم مقدس و امن بوده است، در جایی می‌بینیم که روحانی قصه ما می‌گوید شما مواظب خودت باش و از مسائل سیاسی جدا می‌شود که نمی‌دانم این سکانس را حذف کردند یا نه. من به عنوان یک شهروند ایرانی با بانک و با پولش مشکل دارم، نظر شخصی‌ام این است که به عنوان یک مسلمان پول بانک‌های کشورم مشکل دارد و یکی از دلایل اصلی که کشورمان تا این اندازه درگیر مسائل و مشکلات است همین مشکل در پول است.

وی ادامه داد: یادم است بچه که بودم یک نزول‌خور در محلمان بود که تازه سود ده درصد هم می‌گرفت،‌هر زمان هر کدام از همسایه‌ها او را می‌دیدند با او بدرفتاری می‌کردند. پول کشور ما مشکل دارد و به همین دلیل است که محبت‌ها کم شده و همه اینقدر درگیر مشکلات هستیم. من کت جادویی ساختم و اولین نفر بودم که چنین موضوعی را بیان کردم، بعد از آن فیلم سرعت را ساختم. کشور من به خاطر پول دارد نابود می‌شود.

شفیعی ادامه داد: دیالوگی از این سریال حذف شد که ما از آن دفاع کردیم، سیدسلیم می‌گفت شما فرض کنید در بانک ها ما انقلاب نشده.

حسین حسنی نویسنده این سریال گفت:‌ این دیالوگ که آقای شفیعی گفتند دقیقا جمله آقای جوادی آملی بود.

لطیفی با اشاره به انتقادهایی که به این سریال شده است، گفت:‌ از همان ابتدا به نویسنده سریال گفتم نقدهای زیادی به ما خواهد شد که باید خودمان را آماده کنیم، همچنین به خشایار موحدیان تدوین‌گر سریال حین تدوین کار می‌گفتم که جمله تهمت زدن‌ها در سکانس‌ها بیش از اندازه شده و باید آن را متعادل کنیم.

کارگردان سریال وفا بتا گلایه از انتاقدهای موجود گفت:‌ بارها شنیده‌ام که به من می‌گویند فیلمساز حکومتی، در حالی که من ةر آنچه که دلم باشد می‌سازم و شما آن فیلم‌هایی که من پیشنهادشان را قبول نکردم و نساختم خبر ندارید، من هر آنچه را قبول داشته باشم می‌سازم و کار می‌کنم، در سینما و تلویزیون نیز از هیچ کس کینه‌ای ندارم و هیچ وقت آدم کینه‌توزی نبودم. پدرم چندی پیش به دلایلی مرحوم شد که قبل از آن در بیمارستان اتفاقی برایش افتاد که نباید می‌افتاد، اما باز هم من شکایتی نکردم و فقط این موضوع را پیگیری کردم.

حسنی نویسنده سر دلبران در پاسخ به این سؤال که سریال شما از روی رمان برکت ساخته شده است،‌گفت: من حتی این رمان را نخوانده‌ام، دوست داشتم زندگی شخصی روحانیون را در قالب یک سریال به مردم نشان دهم و اوایل این کار از داستان نوجوانی خودم گفتم. دو سه رمان خواندم که بتوانم با فرهنگ و آداب و رسوم یزد آشنا شوم.

محمدرضا شفیعی در ادامه گفت:‌بسیاری از مردم فضای سریال ما را فهمیدند، حال سر دلبران و مقایسه آن با چند سریال دیگر قیاس مع‌الفارق است، از همان اول قرار نبود سر دلبران سریال پرخون و پراکتی داشته باشد و قرار بود بیشتر به روابط بین آدم‌ها بپردازد و گرمایی که در روابط آدم های بین سریال وجود دارد باعث شد که مخاطب به آن روی خوش نشان دهد.

کارگردان سریال تنهایی لیلا در ادامه درباره استفاده از بازیگرهایی که مدتی کم‌کار بودند در این سریال، بیان داشت: معتقدم تمام آدم‌هایی که توانایی بالا بودند مدتی کم‌کار بودند، یادم است همان زمان که در مرحله انتخاب بازیگر بودیم، فردی به من گفت که به فلان بازیگر زنگ نزن می‌گویند آلزایمر گرفته و من اتفاقا به همان فرد زنگ زدم و او آمد و در این سریال بازی کرد بدون اینکه هیچ‌گونه بیماری داشته باشد.

قرار بود ارجمند نقش کاووس را بازی کند

برزو ارجمند ادامه داد: آن زمان که پیشنهاد بازی در این سریال به من داده شد قرار بود نقش کاووس را بازی کنم، اما کماکان دوست داشتم که نقش سیدسلیم را بازی کنم، بعد از اینکه سریال پخش شد، در خیلی جاها فحش خوردم و کار به جایی رسید که مجبور شدم کامنت‌های اینستاگرامم را ببندم. این را قبول دارم که روحانی که در این سریال نشان دادیم خوب مطلق نبود.

وی با اشاره به اینکه نسل مشخصی با این سریال ارتباط برقرار کردند، ادامه داد: ما همان زمان که با نسل قبل از خودمان ارتباط برقرار نکردیم، قافیه را باختیم، نسل من نسل قبل‌ترهایش را قبول داشت، چرا وقتی اذان پخش می‌شد پدرم من می‌گفت صدای اذان را بلند کن، اما الان به محض پخش شدن اذان می‌گویند صدایش را قطع کن؟! چرا وقتی پدر مادرهایمان چیزی می‌گویند گوش نمی دهیم و در گذشته وقتی همین‌ها چیزی را از ما می‌خواستند به سرعت می‌پذیرفتیم.

وی ادامه داد: اگر حتی هفتصدنفر در کل ایران به ما خسته‌نباشید بگویند و بگویند خیر ببینید، برای ما کافی است، به همان تعداد انرژی مثبتش به سمت ما برمی‌گردد.

محمدحسین لطیفی در پایان صحبت‌های خود گفت: یکسری قصه‌ها وجود دارد که مال من است و دل خودم را در آنها می‌آورم و معتقدم اول باید رمان یک سریال را بنویسیم و بعد از اینکه از استقبال مخاطبان مطمئن شدیم، آن را به سریال یا فیلم تبدیل کنیم.

منبع: فارس

نظر شما