شناسهٔ خبر: 26200502 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

در گفت‌وگوی مشروح با میزان مطرح شد

در یمن چه خبر است؟

خبرگزاری میزان- نیرو‌های مردمی و ارتش یمن یک‌سری پهباد‌های نظامی خود را به پرواز درآوردند و روز گذشته برخی از محل‌هایی که نیرو‌های آل‌سعود در آنجا مستقر بودند را مورد اصابت موشک‌های خود قرار دادند. نیرو‌های مردمی یمن طی روز‌های اخیر، تقریباً ۳۰ خودرو زرهی آل‌سعود را منهدم کرده‌اند.

صاحب‌خبر -
گروه سیاسی خبرگزاری میزان؛ پیرو حمله نظامی اخیر به بندر الحدیده و مشارکت مدعیان صلح یعنی آمریکا، فرانسه و انگلیس در کشتار مردم مظلوم و بی دفاع اما مقاوم یمن، با «عماد نجار» کارشناس مسائل غرب آسیا درباره آخرین تحولات یمن به گفت‌وگو نشستیم.
 
انهدام۳۰ خودرو زرهی آل‌سعود
میزان: این‌روزها در یمن چه خبر است؟ درباره آخرین تحولات یمن بفرمایید
عماد نجار: حمله به یمن از ماه مارس ۲۰۱۵ میلادی آغاز شد و متاسفانه از همان ابتدا جهانیان دربرابر تجاوزات آل‌سعود و متحدانش سکوت کرده و هیچ واکنشی ندادند. در حال حاضر شاهد نسل‌کشی بزرگی در کشور یمن هستیم. در چند روز اخیر مزدوران آل‌سعود به استان الحدیده حمله کرده و درپی این تجاوز تعدادی از مردم بیگناه یمن را به شهادت رسانده‌اند. حملات نیرو‌های ائتلاف در محله المنظر الحدیده بیشتر از سایر مناطق آن بوده است. در مقابل نیز نیرو‌های مردمی و ارتش یمن یک‌سری پهباد‌های نظامی خود را به پرواز درآوردند و روز گذشته برخی از محل‌هایی که نیرو‌های آل‌سعود در آنجا مستقر بودند را مورد اصابت موشک‌های خود قرار دادند. نیرو‌های مردمی یمن طی روز‌های اخیر، تقریباً ۳۰ خودرو زرهی آل‌سعود را منهدم کرده‌اند.
 
جام جهانی فوتبال باعث می‌شود، وقایع یمن از دید مردم جهان دور بماند/ پیشنهاد صلح یمنی- یمنی /اهداف صهیونیسم بین الملل در یمن
 
می‌خواهند اتحاد یمن را از بین ببرند
میزان: با حمله به الحدیده چه اهدافی را دنبال می کنند؟
عماد نجار: آنچه باید در نظر بگیریم این است که ائتلاف رژیم آل‌سعود برنامه‌ریزی گسترده‌ای برای انجام حملات شدیدتر در مراحل بعدی در دستور کار خود دارند. هدف از این اقدام، اجرای چند پروژه است: یکی اینکه مجددا اتحاد یمن را از بین ببرند، این پروژه از آغاز این حملات پیگیری می‌شد آن‌ها قصد دارند، یمن را به دو بخش شمالی و جنوبی تجزیه کنند و دوباره به شرایط گذشته‌اش در دهه ۹۰ میلادی برگردانند. هدف بعدی ائتلاف عربستان از انجام اینگونه اقدامات این است که زیرساخت‌های یمن را در همین روندی که انجام می‌دهند، از بین ببرند تا شرایط زندگی مردم دریمن کاملاً از بین برود. هدف دیگرشان هم نابودی منابع یمن است. در طول ۳ سال حملات آل‌سعود و متحدانش به یمن باعث شده است تا برخی منابع آبی و غذایی یمن از بین برود. در پی همین اقدام هدف بعدیشان ایجاد قحطی گسترده و یکپارچه در یمن است. این اقدامات درسایه حمایت‌های همه‌جانبه آمریکا از آل‌سعود است در شاخه‌های مختلف نظامی، تسلیحاتی، خدماتی، مستشاری انجام می‌شود.
 
سال ۲۰۱۸ را سال موشکی نام گذاشته‌اند
میزان: بعد از گذشت سه سال از جنگ یمن، یورش به بندر الحدیده چه معنایی دارد؟
عماد نجار: برای درک این مهم، ابتدا باید روند مقاومت مردم یمن را در طی این ۳ سال یک مروری کنیم. آنهاسال ۲۰۱۸ را سال موشکی نام گذاشته‌اند. آن‌ها در طول این سه سال و اندی توانشان کمتر نشده و حاضر به تسلیم هم نشده‌اند. یکی از این اقدامات حملات و اشتغال خاک و تصرف سرزمین‌ها برای نفوذ بیشتر برای ایجاد بستری برای ورود تروریست‌هاست. این اقدام از سمت بندری به نام الحدیده صورت می‌گیرد. از این بندر در حدود ۷۰ درصد صادرات یمن شکل می‌گیرد؛ لذا این منطقه، برای فشار به ملت یمن و هم برای در دست گرفتن اهرم‌های اقتصادی و اعمال فشار‌های مختلف است. از این منطقه انتخاب شده حملات خود به الحدیده و مناطق مختلف را افزایش می‌دهند. اما آنچه که در این چند روز شاهد بودیم مقاومت مردم یمن بوده است. حتی مقامات ارتش یمن هم اعلام کردند حاضر نیستند الحدیده را از دست بدهند و ایستادگی می‌کنند. البته اخباری که از آنجا منتشر می‌شود اخباری است که اکثرش خبر و خبر‌های جعلی است که توسط رژیم آل‌سعود منتشر می‌شود و تمامش واقعی نیست و بخشی اندک از آن که حمله موشکی و جنایات است را منتشر می‌کنند.
 
یکی از دلایل تصرف الحدیده، نزدیکی آن به صنعاست
میزان: تصرف الحدیده بخاطر نزدیک شدن مزدوران ائتلاف سعودی به صفا و تصرف کامل آن است؟
عماد نجار: بله یکی از دلایل تصرف الحدیده، نزدیکی آن به صنعاست. این شهر بندری از لحاظ تجاری و اقتصادی مهم است. معمولاً در یک برنامه‌ریزی گسترده تک‌بعدی نگاه نمی‌کنند و ابعاد مختلفی را در نظر می‌گیرند. یکی از ابعاد در نظر گرفته شده نزدیکی الحدیده به پایتخت است و این موضوع باعث می‌شود نفوذ و دخالت‌های بیشتری را در پایتخت یمن داشته باشند.
 
جام جهانی فوتبال باعث می‌شود، وقایع یمن از دید مردم جهان دور بماند/ پیشنهاد صلح یمنی- یمنی /اهداف صهیونیسم بین الملل در یمن
 
ایجاد گروه‌های تجزیه‌طلب در یمن
میزان: به تجزیه یمن اشاره کردید، ائتلاف سعودی برای اجرای این منظور از چه راه‌هایی وارد شده است؟
عماد نجار: یکی از اقدامات مهمی که در داخل یمن در حال شکل‌گیری است، ایجاد گروه‌هایی با عنوان تجزیه‌طلب است. آن‌ها سعی دارند با ایجاد یک فضای داخلی از درون یمن را به سمت تجزیه سوق دهند. این اقدام با حمایت‌های مالی شیوخ منطقه صورت می‌گیرد.در کنار این موضوع شاهدیم سازمان‌های بین‌المللی خودشان به‌طرز مزدورانه‌ای سکوت کرده و چشم‌شان را بر روی همه این جنایت‌ها و اقداماتی که با هماهنگی و حمایت امریکا انجام می‌شود، بستند.
 
سازمان‌های بین المللی هیچ اقدامی برای جلوگیری جنایات در یمن انجام نمی‌دهند
میزان: آیا سازمان‌ها و نهاد‌های قانونی بین المللی از جنایاتی که در یمن در حال وقوع است، بی خبرند یا قصد ورود به این مسائل را ندارند؟
عماد نجار: دربرخی موارد می‌بینیم که این اقدامات و جنایات قبل از انجام، به نیرو‌ها و سازمان‌های بین‌المللی اطلاع داده می‌شود. مثلاً درباره همین موضوع الحدیده، نیرو‌های سازمان‌های بین‌المللی قبل از حملات نیرو‌های آل‌سعود مطلع شده و آن منطقه را خالی کرده بودند، اما این سازمان‌ها هیچ اقدامی برای جلوگیری از این جنایات، کشتار‌ها انجام نمی‌دهند. فقط در قالب نمایشی در این کشور حضور می‌یابند.
 
اهداف صهیونیسم بین الملل در یمن
میزان: چرا یمن، برای حمله متجاوزان ائتلاف سعودی انتخاب شد؟ چه اهداف ارزشمندی در یمن برای کشور‌های متخاصم وجود دارد؟
عماد نجار: انجام اینگونه اقدامات در قالب یک پروسه بزرگ و درازمدت مدنظر است که توسط صهیونیست بین‌المللی سیاست‌گذاری می‌شود. صهیونیسم بین‌الملل غیر از یمن چند هدف مهم را در دخالت در امور کشور‌های فلسطین، انتخابات لبنان، عراق و سوریه دنبال می‌کند، یکی اینکه قصد دارند در منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا هرج و مرج و آشفتگی برقرار شود. کشتار‌ها و جنایت را افزایش دهند. دوم اینکه، این هرج و مرج‌ها در کنار کشتار مردم باعث ایجاد یکسری معضل‌های اجتماعی می‌شود وبی‌ثباتی در این کشور‌ها گسترده می‌شود. یمن یکی از فقیرترین کشور‌های منطقه بود حالا با این شرایط از لحاظ اقتصادی و حکومتی دچار یک بی‌ثباتی اقتصادی شده است و قحطی دامنگیر‌ی در آن مشاهده می‌شود. برنامه‌ریزان این جنگ‌ها سعی دارند با استفاده از منابع مالی و نیرو‌های کشور‌های منطقه، درگیری علیه دیگرکشور‌های منطقه ایجاد کنند. بحران سیاسی و انسانی دربین کشور‌های این منطقه، باعث می‌شود بحران‌های سیایی و اقتصادی غرب از یاد برود. همچنین شرایطی که رژیم امریکا برای تحکیم پیکره خود لازم دارد را مهیا می‌کند.
 
جام جهانی فوتبال باعث می‌شود، وقایع یمن از دید مردم جهان دور بماند/ پیشنهاد صلح یمنی- یمنی /اهداف صهیونیسم بین الملل در یمن
پیشنهاد صلح یمنی- یمنی
میزان: در این صورت حضورنماینده سازمان ملل در امور یمن نیز بی تاثیر است؟
عماد نجار: بله، در خبر‌ها دیدم نماینده سازمان ملل در امور یمن قصد دارد به این کشور سفر کند و اعلام کرده می‌خواهیم صلح یمنی- یمنی ایجاد کنیم. مگر یمنی‌ها، همنوعان خود را می‌کشند که چنین اظهاراتی مطرح می‌شود. این اقدامات تنها پوششی برای تداوم این جنایات است. اگر سازمان‌ها می‌خواهند اقدام کنند باید از کشتار آل‌سعود و امارات و دیگر متحدانشان جلوگیری کنند.

میزان: حال با توجه به اقدامات عربستان در یمن و حمایت‌های همه‌جانبه قدرت‌های بیگانه از این کشور، آیا در تحقق اهدافشان موفق بوده اند؟
عماد نجار: خیر. سعودی‌ها تاکنون نتوانستند اقدام واقعا موثری در یمن کنند، آن‌ها تنها سعی می‌کنند با انحصار اخبار دروغین و جعلی اعلام کنند، پیشرفت کرده‌اند. درصورتیکه تنها غیرنظامیان و ملت یمن را مورد حمله قرار می‌دهند.
 
می‌خواهند در یمن نیز حکومتی وابسته به رژیم آل‌سعود مانند بحرین مستقر کنند
میزان: با توجه به اینکه ملت یمن دست‌خالی در برابر ائتلاف سعودی می‌جنگند، پایان این جنگ نابرابر را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
عماد نجار: چند روز پیش مشاور وزیر خارجه امارات اعلام کرد حملات‌مان به الحدیده را تا زمانی که نیرو‌های ارتش و کمیته‌های مرزی عقب‌نشینی کنند، ادامه می‌دهیم. خواسته این ائتلاف مزدورانه این است که مقاومت در یمن از بین برود. می‌خواهند در یمن نیز حکومتی وابسته به رژیم آل‌سعود مانند بحرین مستقر کنند. آن‌ها منطقه‌ای همسو با رژیم صهیونیستی و امریکا می‌خواهند. از‌آنجایی که ملت یمن از گذشته در برابر ظلم و جنایت غربی‌ها و آل‌سعود ایستادگی کردند، این مقاومت ادامه پیدا می‌کند. یمنی‌ها در صنایع نظامی پیشرفت‌های زیادی داشته و توانستند موشک‌های نیم‌برد و پهباد‌هایی که اهداف نظامی را هدف قرار می‌دهند را بسازند. آن‌ها حتی برخی تسلیحات دیگر نظامی را تولید و استفاده می‌کنند. یمنی‌ها به هیچ صورتی راضی به تسلیم نیستند و جهان باید بپذیرد که یمن دوست دارد آزاد و مستقل باشد. تنها کسانی که می‌توانند برای یمن تصمیم بگیرند، خودشان هستند نه شیوخ منطقه و غربی‌ها. روند مقاومت مردم یمن مانند آنچه در سوریه و عراق بود و باعث پیروزی بر داعش و امریکا شد، ادامه خواهد داشت. در فلسطین، بحرین و یمن نیز این روند به پیروزی منجر خواهد شد.
 
 جام جهانی فوتبال باعث می‌شود، وقایع یمن از دید مردم جهان دور بماند
میزان: آیا آغاز جام جهانی باعث منحرف شدن افکار عمومی از بحران‌های یمن می‌شود؟
عماد نجار: یکی از مواردی که باعث می‌شود یمن از دید مردم جهان دور شود، جام جهانی فوتبال است. البته ایجاد یکسری اخبار و شانتاژ‌های بی‌مورد برای انحراف افکار عمومی همیشه وجود دارد تا مردم و نگاه های‌شان را ازبحران‌ها و جنایات منحرف کند. یکی از این موارد می‌تواند جام جهانی باشد تا چشم‌هایی که به سمت جام جهانی می‌رود دیگر جنایات آل‌سعود، داعش، رژیم صهیونیستی را در سوریه، فلسطین و یمن نبیند. حتی اگر جام جهانی نباشد موارد دیگری دردنیا برای انحراف افکارعمومی ساخته می‌شود. یکی از موثرترین اهداف صهیونیسم بین‌الملل برای در دست گرفتن رسانه‌های بین‌المللی همین موضوع است. ایجاد یک فضای رسانه‌ای با توجه به خواستگاه‌های خودشان است.
 
انتهای پیام/

نظر شما