شناسهٔ خبر: 26200379 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

مروری بر پیام‌های ناظر امروز؛

۳۱توقف و ۱۱بازگشایی در معاملات امروز/ «فملی» بازار را سبزتر کرد

امروز سه ‌شنبه 29خرداد 1397 مهمترین پیام‌های ناظران بورس تهران و فرابورس ایران درخصوص توقف و بازگشایی نمادها به شرح زیر منتشر شد.

صاحب‌خبر -

اقتصادآنلاین - محمد امین خدابخش؛ بازار سهام امروز روز پر رفت و آمدی را تجربه کرد. بر این اساس ناظران بورس و فرابورس پیام‌هایی را در خصوص توقف نمادها به دلیل شفاف سازی، نوسان شدید قیمت و برگزاری مجامع و بازگشایی به دلیل شفاف‌سازی، برگزاری مجامع و حراج دوباره صادر کردند. در مجموع امروز 31 نماد متوقف شدند و 11 نماد به تابلوی معاملات بازگشتند.

بورس:

•    بازگشایی «فاراک»، «مرقام»، «خموتور» و «خاور»: نماد معاملاتی شرکت های ماشین‌ سازی‌ اراک ‌(فاراک)، ایران‌ارقام‌ (مرقام)، موتورسازان ‌تراکتورسازی ‌ایران ‌(خموتور) و ایران‌ خودرودیزل ‌(خاور) امروز بازگشایی شدند که «فاراک» و «مرقام» هر دو با افزایش قیمت پایانی و «خموتور» و «خمحور» با کاهش قیمت همراه بودند.

•    در انتظار مجمع: در پایان معاملات امروز نماد معاملاتی شرکت های معادن منگنز ایران (کمنگنز)، فنرسازی زر (خزر)، صنایع خاک چینی ایران (کخاک) جهت برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه به منظور تصویب صورت های مالی، افست (چافست) جهت برگزاری مجمع عمومی فوق العاده به منظور تصمیم گیری در خصوص افزایش سرمایه متوقف شدند.

    بازگشت شاخص ساز «فملی»: نماد معاملاتی شرکت ملی صنایع مس ایران (فملی) امروز با رشد 19.91 درصدی در قیمت پایانی بازگشایی شد. این موضوع توانست تاثیر به سزایی (895 واحد) بر رشد شاخص کل بگذارد. لازم به ذکر است که نماد «فملی» پس از انتشار شفاف سازی (کاهش فروش اسفند ماه ۹۶ و تاخیر در ارسال گزارش عملکرد ماهانه اردیبهشت ماه ۹۷) در قیمت 350 تومان بازگشایی شده است.

•    اطلاعات با اهمیت بیمه پارسیان را متوقف کرد: نماد معاملاتی شرکت بیمه پارسیان (پارسیان) با توجه به افشای اطلاعات با اهمیت در خصوص علت تغیرات در عملکرد واقعی سال 1396 نسبت به اطلاعات پیش بینی شده عمدتا ناشی از عدم فروش ملک ایدم تبریز به منظور آماده سازی آن جهت افزایش ارزش افزوده ملک مزبور و همچنین عدم دستیابی به سود پیش بینی شده در حوزه عملکرد بیمه ای امروز متوقف شد.

•    بازگشت قرمز«خکار»: نماد معاملاتی شرکت ایرکا پارت صنعت(خکار) که با توجه به افشای اطلاعات در خصوص کاهش درآمد ناشی از کاهش فروش به میزان 13.7 درصد ، افزایش قیمت تمام شده به میزان 11 درصد و افزایش هزینه های مالی به میزان 54درصد،از 5،724 میلیارد تومان از 2،156 میلیارد تومان متوقف شده بود امروز دربا کاهش ارزش بازگشایی شد.

•    «تکنو» و توقف ناشی از زیان انباشته: افزایش زیان انباشته ناشی از تعیین تکلیف بدهی های مالیاتی و تامین اجتماعی و کاهش میزان فروش سبب شد تا شرکت مهندسی تکنوتار(تکنو) سود ناچیز خود را به زیان 1.8 میلیارد تومانی تبدیل کند.

•    توقف «دپارس»، «کماسه» و «جم»: نماد شرکت های پارس‌ دارو (دپارس)، تامین‌ ماسه‌ ریخته‌گری (کماسه)‌ و پتروشیمی جم (جم) امروز هر سه به دلیل لزوم افشای اطلاعات با اهمیت متوقف شدند. پتروشیمی جم با توجه به افشای اطلاعات با اهمیت در خصوص مزایده (املاک مازاد و تملیکی) متوقف شد. طی مزایده مذکور 3واحد از آپارتمانی به مبلغ 36.9میلیارد تومان فروخته شد. بر این اساس مقرر شد تا مبلغ 17.9 میلیارد تومان به صورت نقد و الباقی در غالب چک یکساله پرداخت شود.

نماد معاملاتی شرکت تامین‌ ماسه‌ ریخته‌گری ‌(کماسه) به دلیل افزایش سود از 4.9 میلیارد تومان به 6 تومان متوقف شد. نماد معاملاتی شرکت ایران‌ خودرودیزل‌ (خاور) با توجه به افشای اطلاعات با اهمیت متوقف شد.

نماد معاملاتی شرکت پارس دارو (دپارس) نیز به دلیل وقوع تغییرات با اهمیت در خصوص کاهش درآمد شرکت از 38.2 میلیارد تومان به 21.8 میلیارد تومان متوقف شد.

 

فرابورس:

    «کاسپین» متوقف شد: نماد معاملاتی شرکت داروسازی کاسپین تامین (کاسپین) به دلیل تغییر بیش از 10 درصد در نرخ خرید مواد اولیه متوقف شد.

•    فرابورسی هایی که به مجمع می روند: نماد معاملاتی شرکت های ریل سیر کوثر (حسیر)، پخش البرز (پخش)، فارسیت درود (سفارود) جهت برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام  متوقف شدند.

•    «کتوکا» و «دشیری» بازگشتند: تولیدی و خدمات صنایع نسوز توکا (کتوکا) همچون شیرین دارو (دشیری) به دلیل لزوم شفاف سازی برای نوسان بیش از 20 درصد قیمت متوقف شده بود، امروز پس از بازگشایی با افزایش قیمتی 3.76 درصدی به قیمت  375 تومان و 5 ریال رسید. شیرین دارو نیز توانست پس از بازگشت به چرخه معاملات در بالاترین قیمت تا سقف 10 درصد رشد کند و در نهایت در قیمت پایانی 159 تومان و 4 ریال معادل 8.56 درصد به روز خود خاتمه دهد.

•    «شرانل» و عایدی 100 تومانی: نماد معاملاتی شرکت نفت ایرانول (شرانل) پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام و تقسیم سود نقدی هر سهم 100تومانی امروز به چرخه معاملات فرابورس بازگشت. این سهم که ابتدا در قیمت 479 تومان و 9 ریال بازگشایی شده بود توانست در نهایت با 16.6 درصد افزایش به قیمت پایانی 500 تومان و 2 ریال دست یابد.

13970329

نظر شما