شناسهٔ خبر: 26200349 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

قارچ­ های پرورشی در بسته­ بندی­ های برچسب­دار، هیچگونه خطری به همراه ندارند

بیش از هزار و ۱۰۰ گونه قارچ خوراکی در جهان وجود دارد، در ایران نیز با توجه به تنوع اقلیم و شرایط آب و هوایی، تنوع ژنتیکی قارچ‌های خوراکی بسیار بالاست.

صاحب‌خبر -

آرش بهرامی کارشناس ارشد صنایع غذایی دانشکده تغذیه و علوم غذایی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛  گفت: امروزه قارچ­ های خوراکی به­صورت پرورشی و تحت نظارت کارشناسان خبره کشت داده شده و در بسته­ بندی ­های برچسب­دار در دسترس مردم قرار داده می­شود.

وی با بیان اینکه قارچ­ های خوراکی به دو دسته قارچ ­های طبیعی که در طبیعت یافت می­شوند و قارچ‌ های پرورشی تقسیم می‌شوند، افزود: در محیط­های پرورش قارچ­های خوراکی، برای کنترل بهداشت و جلوگیری از آلودگی مواردی مثل ضدعفونی کردن کفش ­ها، استفاده از دستکش یک بار مصرف، استفاده از روپوش، جلوگیری از رفت ­و آمد افراد متفرقه و جلوگیری از ورود حشرات به محیط کشت رعایت می‌شود.

تشخیص قارچ­های خوراکی و سمی

کارشناس ارشد صنایع غذایی دانشکده تغذیه و علوم غذایی، ادامه داد: مسمومیت قارچی فقط از راه خوردن ایجاد می­شود و هیچ قارچی با لمس شدن انسان را مسموم نمی­کند.

بهرامی گفت: توجه به این نکته ضروری ­است که پختن قارچ ­های سمی، سمیت آن را از بین نمی­ برد.

او با اشاره به این نکته که واکنش قارچ پخته شده در مقابل معرف­ های شیمیایی، مانند قارچ خام نیست، گفت: بهترین توصیه در این زمینه استفاده از قارچ ­های خوراکی بسته­بندی شده موجود در بازار است؛ چرا که بذر این نوع قارچ ­ها شناخته شده و استریل بوده و از موسسات معتبر و تحت نظارت تهیه می ­شود.

این کارشناس ارشد صنایع غذایی ادامه داد: با توجه با اینکه در کشت پرورشی قارچ­ ها، بستر پرورش قارچ، استریل و گندزدایی می­شود و بدون هر گونه آفت و بیماریست و بذر قارچ (اسپان) نیز به ­صورت استریل از موسسات و یا کارگاه­ های معتبر و تحت نظارت تولید کننده قارچ تهیه می­شود، بنابراین هیچ­گونه خطری از لحاظ سمیت و بیماری زا بودن، مصرف­ کنندگان را تهدید نمی­ کند.

او یادآور شد: تشخیص و شناسایی قارچ‌های خوراکی از قارچ‌های غیرخوراکی و سمی در طبیعت بسیار دشوار است، به همین دلیل توصیه می‌شود که افراد از جمع‌آوری و مصرف قارچ­ های وحشی در طبیعت خودداری کنند، مگر اینکه اطلاع کافی از خوراکی بودن آن داشته باشند.

بهرامی توصیه کرد: با توجه به ارزش تغذیه­ ای بالای قارچ ­های خوراکی، استفاده از این ماده غذایی با در نظر گرفتن نکات یاد شده را در سبد روزانه­ یا هفتگی فراموش نکنیم.
انتهای پیام/ر

برچسب‌ها:

نظر شما