شناسهٔ خبر: 26200291 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رهبر کره شمالی با رییس جمهوری چین دیدار کرد

پکن - ایرنا - 'کیم جونگ اون' رهبر کره شمالی که امروز سه شنبه برای سفری دو روزه وارد پکن شد با 'شی جین پینگ' رییس جمهوری چین دیدار و گفت و گو کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا از تلویزیون دولتی چین، این دیدار صبح امروز بعد از ورود کیم به پکن صورت گرفته است.
در این دیدار سران دو کشور در مورد تقویت روابط با یکدیگر بحث و گفت و گو کرده اند.
'شی جین پینگ' دبیرکل کمیته مرکزی حزب کمونیست و رییس جمهوری خلق چین در این دیدار اظهار کرد با خرسندی شاهد آن بودیم که 'کیم جونگ اون' و رییس جمهوری آمریکا در سنگاپور دیدار مهم خود را برگزار کرده و در خصوص غیر اتمی شدن و ایجاد ساز و کار صلح پایدار شبه جزیره کره، به تفاهم اصولی رسیده و دست آوردهای مثبتی کسب کرده اند.
او افزود: دیدار کیم جونگ اون از چین هم نشان دهنده اهمیت دو حزب و دو کشور چین و کره شمالی به رایزنی راهبردی است، من این موضوع را عالی ارزیابی می کنم.
شی تاکید کرد ظرف کمتر از سه ماه سه بار با رهبر کره شمالی دیدار کردم و سمت و سوی توسعه روابط دو حزب و دو کشور در این دیدارها مشخص شد و برگی جدید در روابط چین و کره شمالی گشود.
به گفته وی حزب کمونیست و دولت چین به روابط دوستانه و همکاری چین و کره شمالی اهمیت می دهند و در صورت هر گونه تغییر در وضعیت بین‎المللی و منطقه ای، موضع حزب و دولت چین در توسعه و تحکیم روابط چین و کره شمالی، دوستی مردم چین و کره شمالی و پشتیبانی چین از کره شمالی سوسیالیستی تغییر نمی کند.
'کیم جونگ اون' نیز دیدار خود با 'شی جین پینگ' را مایه خوشحالی خواند و تاکید کرد چین همسایه بزرگ کره شمالی است، شی جین پینگ هم رهبر محترم و قابل اعتماد پیونگ یانگ است از شی جین پینگ، حزب، دولت و مردم چین در راستای پشتیبانی ارزشمند از شخص من، حزب، دولت و مردم کره شمالی سپاسگزارم.
وی افزود دیدار سران کره شمالی و آمریکا که چندی پیش برگزار شد، با منافع طرف های مختلف و انتظارات جامعه جهانی منطبق است اگر دو طرف بتوانند قدم به قدم تفاهم به دست آمده سران را عملی کنند، وضعیت جدید غیر اتمی شدن شبه جزیره کره آغاز می شود.
کیم اظهار کرد: کره شمالی از نقش مهم چین در پیشبرد غیر اتمی شدن شبه جزیره کره و دفاع از صلح و ثبات منطقه تشکر می کند و آن را بسیار ارزشمند می‎داند.
او گفت: کره شمالی امیدوار است به اتفاق چین و طرف های مربوطه برای برقراری سازوکار و تحقق صلح پایدار در شبه جزیره کره تشریک مساعی کنند.
سفر رهبر کره شمالی به چین سومین سفر وی در سه ماه گذشته و بعد از شدت گرفتن تحولات شبه جزیره است، کیم در هر سفر خود با رییس جمهوری چین دیدار و گفت و گو کرده است او پیشتر دو بار در 'فروردین' و 'خرداد' امسال به چین سفر کرده بود.
سخنگوی وزارت امور خارجه چین امروز اظهار امیدواری کرد سفر 'کیم جونگ اون' رهبر کره شمالی به این کشور باعث توسعه «روابط استراتژیک» میان دو کشور و «تقویت صلح و ثبات منطقه» شود.
'گنگ شوانگ' گفت: «سفر کیم به چین دو روزه و تا فردا چهارشنبه ادامه دارد».
دولت و رسانه های چین برای نخستین بار و در یک حرکت متفاوت، امروز خبر سفر رهبر کره شمالی را اطلاع رسانی کردند در حالی که در دو سفر قبلی وی، سکوت کرده و تنها بعد از بازگشت کیم به 'پیونگ یانگ' آن را رسانه ای کردند.
چین مهمترین حامی و شریک اقتصادی کره شمالی محسوب می شود و اکنون نیز خواهان برداشته شدن تحریم ها علیه این کشور است.
کارشناسان معتقدند چین مایل است در مذاکرات هسته ای آمریکا و کره شمالی نقش مهمی ایفا کند و سفر کیم نیز با هدف ارایه جزییات مذاکره وی با ترامپ به رییس جمهوری چین و مشورت با وی انجام شده است.
'مایک پمپئو' وزیر خارجه آمریکا نیز پنجشنبه گذشته با 'وانگ یی' وزیر خارجه چین و همچین 'شی جین پینگ' رییس جمهوری این کشور در پکن دیدار کرد تا آنها را در مورد موضوعات مطرح شده در اجلاس ترامپ - کیم آگاه کند.
دیدار 'دونالد ترامپ' و 'کیم جونگ اون' سه شنبه 22 خرداد در سنگاپور برگزار شد.
گفته می شود به دلایل امنیتی تاریخ خروج رهبر کره شمالی از چین رسانه ای نخواهد شد.
**آساق**1904**

نظر شما