شناسهٔ خبر: 26199807 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: فرهیختگان آنلاین | لینک خبر

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ماهشهر در گفت وگو با «فرهیختگان»:

60 درصد کارمندان پتروشیمی فارغ‌التحصیل دانشگاه آزاد هستند

رئیس دانــشگاه آزاد اســلامی مــاهشــهر گفت: به جرات می‌توان گفت که بیش از 60 درصد افراد شاغل در صنایع پتروشیمی منطقه از دانش‌آموختگان این واحد دانشگاهی هستند که این خود بیانگر نقش قاطع واحد ماهشهر در صنعت نفت کشور است.

صاحب‌خبر -
به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، پژمـــان شعبانی، رئیس دانــشگاه آزاد اســلامی مــاهشــهر است. او که اصالتــا خوزستانی است، دارای مــدرک دکـتری تخصصی در رشته الکترونیک از دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی است و در طول بیش از 17سال حضور در دانشگاه آزاد اسلامی، علاوه‌بر عضویت در هیات‌علمی در سمت‌های مدیریتی مختلفی هم در این دانشگاه خدمت کرده است. این واحد دانشگاهی کار خود را در سایتی به مساحت تقریبی 1500 مترمربع شروع کرده و در حال حاضر در فضایی به مساحت بیش از 80 هزار مترمربع، آموزش و پژوهش و فعالیت‌های علمی در آن جریان دارد.

رئیس این واحد در گفت وگو با «کلاس» (ضمیمه روزنامه فرهیختگان) تاکید می‌کند به پشتوانه کادر علمی تخصصی در بدنه‌ هیات‌علمی و دانشجویی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ماهشهر موفق شده است که در حوزه‌های مختلف پژوهشی به‌ویژه صنایع پتروشیمی، نفت و گاز خدمات پژوهشی ارزنده‌ای از قبیل تولید نرم‌افزار، سخت‌افزار، خدمات مشاوره، طراحی و حتی ساخت قطعات و تجهیزات ابزار دقیق با فناوری‌های پیشرفته را به جامعه‌ صنعتی هدف ارائه کند. در ادامه این گفت‌وگو را می‌خوانید.

چند سال است که در دانشگاه آزاد اسلامی خدمت می‌کنید و تاکنون چه مسئولیت‌هایی داشته‌اید؟

بنده از سال 1380 تاکنون افتخار عضویت هیات‌علمی در مجموعه‌ دانشگاه آزاد اسلامی واحد ماهشهر را دارم. در این مدت در پست‌های مختلفی همچون مدیریت گروه، ریاست دانشکده، عضو شورای پژوهشی واحد، عضو شورای اقتصاد دانش‌بنیان استان خوزستان، ریاست کمیته فنی و مهندسی پارک علم و فناوری خوزستان، عضو کمیته انتصابات معاونان منطقه6 دانشگاه آزاد اسلامی بودم و در حال حاضر رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ماهشهر هستم.

این واحد دانشگاهی چه پیشینه‌ای دارد؟

این واحد دانشگاهی در نهم تیر 1368 و به همت شرکت‌های صنایع پتروشیمی حاضر در منطقه تاسیس و با رشته‌های کارشناسی مهندسی شیمی و مهندسی کامپیوتر شروع به کار و پذیرش دانشجو کرد. با توجه به شرایط خاص و نیاز صنایع پتروشیمی به نیروی کار و مدیریت تخصصی، از سال 1373 کارشناسی‌ارشد رشته مهندسی شیمی را به مجموعه رشته‌های خود افزود. در حال حاضر تعداد 4495 دانشجو در 13رشته کاردانی، 36 رشته کارشناسی، 40 رشته کارشناسی‌ارشد و پنج رشته دکتری تخصصی مشغول به تحصیل هستند. این واحد دانشگاهی کار خود را در سایتی به مساحت تقریبی 1500 مترمربع شروع کرده و در حال حاضر در فضایی به مساحت بیش از 80 هزار مترمربع مشغول به کار است.

به‌عنوان یک مرکز فعال آموزش عالی چقدر در سطح منطقه و استان تاثیرگذار هستید؟

با توجه به قدمت و پیشینه این دانشگاه در حوزه مهندسی شیمی، مهندسی کامپیوتر و مهندسی برق به جرات می‌توان گفت که بیش از 60 درصد افراد شاغل در صنایع پتروشیمی منطقه از دانش‌آموختگان این واحد دانشگاهی هستند که این خود بیانگر نقش قاطع واحد ماهشهر در صنعت نفت کشور است. دانش‌آموختگان یا دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد ماهشهر در قسمت‌های مختلف و تا سطح مدیران عالی‌رتبه صنایع پتروشیمی، شرکت ملی حفاری و مناطق نفت‌خیز جنوب مشغول به خدمت به صنایع کشور هستند.

آیا از آمار جذب دانشجو به واحد راضی هستید؟

طبیعتا این واحد دانشگاهی نیز در سال‌های اخیر به لحاظ جذب و ریزش دانشجو از سایر واحدهای دانشگاهی مستثنی نبوده است.

چه موفقیت‌هایی در تولید علم و فعالیت‌های پژوهشی دارید؟

الحمدلله به پشتوانه کادر علمی تخصصی در بدنه‌ هیات‌علمی و دانشجویی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ماهشهر موفق شده است که در حوزه‌های مختلف پژوهشی به‌ویژه صنایع پتروشیمی، نفت و گاز خدمات پژوهشی ارزنده‌ای از قبیل تولید نرم‌افزار، سخت‌افزار، خدمات مشاوره، طراحی و حتی ساخت قطعات و تجهیزات ابزار دقیق با فناوری‌های پیشرفته را به جامعه‌ صنعتی هدف ارائه کند. قسمتی از این خدمات مستقیما و رسما از سمت دانشگاه به حجم قرارداد 10,527,151,764 ریال بوده و قسمتی از آن نیز به صورت غیرمستقیم، ولی توسط کادر علمی پژوهشی این واحد دانشگاهی در حال انجام بوده و هست.

آیا امسال برنامه‌ای برای افزایش درآمد‌های غیرشهریه‌ای خواهید  داشت؟

تاکنون دو طرح سرمایه‌گذاری با تابع هدف درآمدزایی کوتاه‌مدت توسط این واحد دانشگاهی به شورای اقتصاد دانش‌بنیان و سرمایه‌گذاری سازمان مرکزی ارجاع شده که در مراحل پایانی اخذ مجوز قرار گرفته‌اند. یک طرح کلان و ملی هم با رویکرد کارآفرینی و ایجاد اشتغال برای دانشجویان و دانش‌آموختگان دانشگاه آزاد اسلامی، توسط این واحد دانشگاهی به شورای اقتصاد دانش‌بنیان دانشگاه آزاد اسلامی ارائه و به تصویب نهایی رسیده است. مسلما به محض ابلاغ، طرح‌های مذکور به مرحله اجرا خواهد رسید و نتایج حاصل از آن هم به صورت دقیق اطلاع‌رسانی خواهد شد. در قالب طرح مذکور امیدواریم بتوانیم به خودکفایی ملی در صنایع پیشرفته، خدماتی، اشتغالزایی، کارآفرینی و خدماتی از قبیل اعطای بورس تحصیلی و افزایش تعداد دانشجویان دانشگاه آزاد  اسلامی  برسیم.

 

* نویسنده : صدرا صدوقی

نظر شما