شناسهٔ خبر: 26198834 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

در نشست خبری مدیرعامل سمات مطرح شد

از مقدار معاملات خارجی‌ها در بورس تا برخورد با فاش‌کنندگان اطلاعات نهانی

امروز حسین فهیمی برای اولین بار بعد از ریاستش در شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه در نشست خبری درباره میزان معاملات سهامداران خارجی در بازار ایران توضیحاتی را داد. وی درباره احتمال نشت اطلاعات نهانی در بورس ایران به صراحت گفت که در این مورد حتی سوال نکنید.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، حسین فهیمی امروز در نشست خبری که در شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه برگزار شد درباره فعالیت های این شرکت، گفت: قبل از اینکه معامله ای صورت بگیرد فعالیت شرکت سپرده‌گذاری شروع می‌شود، اوراق بهادار و دارایی مالی باید در این شرکت ثبت شود تا امکان معامله پیدا کند. علاوه بر این، بعد از اینکه هر معامله ای در بورس‌های کشور انجام می شود معاملات پایاپای و تسویه در شرکت سپرده‌گذاری شروع می‌شود.

وی ادامه داد: این شرکت رسالت خطیری درباره مدیریت ریسک دارد که اقدامات آن ذیل عنوان مدیریت ریسک دسته بندی می شود که با همراهی دو شرکت تابعه اش خدمات را به صورت انحصاری ارایه می دهند. در دوره مدیریت فعلی برنامه ریزی جدیدی برای ادامه فعالیت این شرکت صورت گرفته تا شیوه خدمات رسانی و گستره آن واستانداردهای حاکم بر ارایه خدمات توسط این شرکت متحول شود. اجرای پروژه ها در این راستا آغاز شده است.

فهیمی با اشاره به پروژه های این شرکت، گفت: اولین پروژه که اخیرا عملیاتی شد سامانه سجام بود که می توان گفت بزرگترین سامانه اطلاعات مشتریان است که برای اولین بار  در این گستردگی فعالیت می کند.

وی ادامه داد: این سامانه بزرگترین سیستم جمع آوری اطلاعات مشتریان و جایگزین شناسه اطلاعتی است که افراد را احراز هویت می کند. سابقا هم این شناسایی ها رخ می داد اما با سجام هر شخص حقیقی وحقوقی فقط یکبار در این سامانه ثبت نام می کند و یک بار برای همیشه فرد وارد باشگاه بازار سرمایه خواهد شد و از آن به بعد این فرد نیاز به شناسایی هویتی مجدد نخواهند داشت. این سامانه با اتصال به سامانه های مختلف در کشور قادر است اطلاعات خود را به روز نگه دارد و قادر است پاره ای از اطلاعات خود را تغییر دهد.

مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه گفت: بر اساس برنامه ریزی ها تمام فعالان فعلی بازار موظف هستند ظرف ۶ ماه در این سامانه ثبت نام کنند و پس از این ۶ ماه دیگر نمی توانند هیچ خدماتی در بازار سرمایه بگیرند. از دو روز پیش سامانه، ثبت نام خود را شروع کرده و شمارش معکوس ۶ ماه شروع شده است. کشاورز هایی که گواهی سپرده کالایی دریافت کردند یا خواهند کرد باید در این سامانه ثبت نام کنند.  

فهیمی درباره دارندگان سهام عدالت نیز اظهار کرد: به صرف اینکه فرد دارای سهام عدالت است فعلا تکلیفی ندارد که در سامانه ثبت نام کند اما آن هایی که در کل می خواهند در بازار سرمایه فعالیت داشته باشند باید در سجام ثبت نام کنند.
 
وی اضافه کرد: سابقا هر شخص حقیقی و حقوقی باید ‌انبوهی از فرم ها را تکمیل و اطلاعاتی را ارایه، مدارکی ضمیمه و به کارگزاری ارایه می کرد و اگر کارگزاری تغییر می کرد باید این فرایند دوباره انجام می شد اما الان اطلاعات صرفا به صورت الکترونیکی دریافت می شود و مهم این است که اطلاعات درست وارد شود.

مدیرعامل شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه ادامه داد: هر فرد با یک بار مراجعه به دفتر پیشخوان دولت مرحله احراز هویت را انجام میدهد و مراحل ثبت نام در سجام تکمیل می شود در آن صورت تمام ارکان و نهادهای بازار این فرد را می توانند شناسایی کنند و اگر این شخص کد بورسی نداشته سریعا کد بورسی هم برایش صادر می شود.

وی ادامه داد: یکی از برنامه های ما راه اندازی سیستم دریافت و پرداخت سود اوراق بهادار است. ما با سامانه ای که طراحی می شود عایدی هر نوع اوراق بهاداری که یک فرد در بازار سرمایه دارد را دریافت می کنیم و به همان شماره حساب که در سجام داده واریز می کنیم این سامانه در نیمه دوم سال رونمایی خواهد شد. این یکی از مطالبات به حق فعالان بازار سرمایه است.

وی درباره سامانه مجمع الکترونیکی اضافه کرد: سامانه مجمع الکترونیکی که در برنامه هایمان وجود دارد نحوه نظارت بر بنگاه های اقتصادی را متحول خواهد کرد. سهامداران این امکان را خواهند داشت که به جای حضور فیزیکی در یک سالن مشخص، اینترنتی حضور داشته و اطلاعات را دریافت. فرد امکان کامنت گذاری در مجمع را خواهد داشت تمام نظرات در این سیستم ثبت خواهد شد و بعد از اینکه اطلاعات در اختیار سهامداران داده شد می توانند اعلام رای را به صورت الکترونیکی انجام دهند.
 این مقام مسئول افزود: خدماتی در بازار سرمایه است که به صورت آنلاین انجام می شود بعد از ثبت نام در سامانه سجام این امکان را خواهیم داشت که سامانه سجام را به عنوان درگاه ورودی انجام خدمات بازار سرمایه  قرار دهیم.

حجم معاملات بورسی با کدهای خارجی چند تاست؟


فهیمی درباره کد های معاملاتی نیز گفت: در سال جاری نسبت به زمان مشابه سال گذشته تعداد صدور کدهای معاملاتی ۳۰۰ درصد بیشتر شده است.

وی در پاسخ به اینکه ۱۰۰۰ کد معاملاتی خارجی عمدتا مربوط به کدام کشورها است کشور خاصی را به عنوان دارنده بیشترین کد معاملاتی نام نبرد و گفت: شرایط بین المللی کشورمان شرایط خاصی است و در این وضع همه موضوعات از جمله اقتصاد و حتی موضوعات ورزشی از شرایط کلی موجود تاثیر می پذیرد. شرایط بین المللی ما سخت است و تمام عرصه ها از این شرایط بین المللی تاثیر می پذیرد،  بازار سرمایه هم از این موضوعات مستثنی نیست. ما تحت محدودیت هایی قرار داریم. بیشترین کد از اروپا است.

وی در پاسخ به اینکه آیا کد های معاملاتی خارجی در بازار سرمایه ایران داد و ستدی داشته اند وحجم این معاملات تقریبا چقدر است عدد مشخصی را حتی به صورت تقریبی عنوان نکرد و گفت: معاملاتی داشته اند اما درباره حجم این معاملات در حال حاضر اطلاعاتی ندارم. در بازار ما گرچه به صورت محدود اما از ۴۳ کشور جهان حضور پیدا کردند این ها محدودیت ها را می دانند.

فهیمی درباره برنامه های بین المللی سمات با توجه به شرایط برجام گفت: با شرکایی که با آنها تفاهمی امضا کردیم همکاری را ادامه خواهیم داد از جمله با شرکت سپرده گذاری روسیه، ما می خواهیم از استانداردهای بازار سرمایه در سطح جهان آگاه باشیم و این استاندارها را تا آنجا که مقدور باشد پیاده سازی کنیم ما محدودیت ها و شرایط بین المللی را درک می کنیم اما لحظه ای فعالیت بین المللی را ترک نمی کنیم افرادی هستند که هر چند در ابعاد کوچک اما در بازار سرمایه ایران فعالیت می کنند و ما همین ابعاد کوچک را حفظ می کنیم.

حتی اگر از بانک وام بگیریم پروژه هایمان را انجام می دهیم

ر و تسویه وجوه در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا قرار است بر معاملات سهام در بورس نیز مالیات اخذ شود گفت: مالیات بر در آمد سهامداران شایعه ای بیش نیست چنین چیزی صحت ندارد.

در مورد مبالغ که برای پروژه های است منابع شرکت جواب گو است و عدد آن را در صورت های مالی شرکت می توانید ببینید که منابع نقدی ما چطور است. پروژه های بعدی از محل در آمدهای پروژه های فعلی تامین مالی می شود بعضی از پروژه ها ها هم حتی اگر برویم بانک وام بگیریم باید انجام دهیم.

در مورد احتمال نشت اطلاعات نهانی سوال نکنید

فهیمی در پاسخ به اینکه نشت اطلاعات برای شرکت سپرده گذاری همیشه وجود داشته آیا قبول دارید که اطلاعات شرکت ها نشت می شود؟ گفت: نشت اطلاعات یک امر غیر قانونی و خلاف اخلاق حرفه ای است در مورد این تردیدی وجود ندارد با هر کسی که بر خلاف اخلاق قانون و آموزه های دینی اطلاعات را نشت دهد برخورد می‌کنیم و امکان اینکه در سپرده گذاری مرکزی کار کند را از دست می دهد.

وی در پاسخ به اینکه آیا تا به حال شخصی را برای نشت اطلاعات نهانی اخراج کرده‌اید؟ گفت: خیر در دوران من کسی اخراج نشده قبل از آن هم اطلاعی ندارم. اگر نشت اطلاعاتی صورت بگیرد با آن برخورد می شود. بیان این مطالب (نشت اطلاعات نهانی) بدون وجود مصداق درست نیست.

وی از خبرنگاری که درباره احتمال نشت اطلاعاتی سوال کرد پرسید چرا از جرایم دیگر صحبت نمی کنید؟ مگر این اتفاق افتاده است که در موردش سوال می پرسید؟ آیا این را فقط شما می دانید که مهم است؟ آیا خود کارمندان اینجا نمی دانند که نباید اطلاعات نشت شود؟ به چه دلیل این موضوع باید گفته شود.

فهمیمی در پاسخ به سوالی که از خبرنگار پرسید با این جمله رو به رو شد: موضوع نشت اطلاعاتی قبل از مدیریت شما هم مطرح می شده من مقام مسئول نیستم و تصمیم نمی گیرم فقط در مقام خبرنگار سوال می پرسم.

وی  ادامه داد: طرح موضوع بدون مصداق امکان دارد به اندازه خود موضوع لطمه بزند چرا؟ چون بازار سرمایه از حساسیت های ویژه ای برخوردار است. ممکن است یک سری حساس شوند که مگر اتفاقی افتاده و کارمندی بازداشت شده؟

مدیرعامل شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار در پاسخ به این سوال که با سوئیفت شما می توانید ۱۰ هزار دلار وارد ایران کنید در عین حال شما امیدوارید که سرمایه گذار خارجی پول را در بانک ایرانی بیاورد و سهام بخرد بیشتر شبیه شعار است تا واقعیت نظر شما چیست؟ گفت:  ما محدودیت های بین المللی را درک می کنیم ولی ملموس تر از ما آن کسی این محدودیت ها را درک می کند که علی رغم محدودیت ها در این بازار فعالیت و سود می کند و با توجه به یک نگاه بلند مدت نگرانی اش از ما کمتر بوده است.

انتهای پیام

نظر شما