شناسهٔ خبر: 26198827 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تداوم اعتراض دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی

تهران- ایرنا- تجمع اعتراضی جمعی از دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران درباره احکام قضایی صادره علیه تعدادی از دانشجویان دستگیر شده امروز هم برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز سه شنبه خبرنگار حوزه دانشگاه ایرنا، دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران پس از مراسم تشییع پیکر زنده یاد سید محمدامین قانعی راد بار دیگر خبرساز شد و این بار تجمع دانشجویان این دانشکده در راستای اعتراض به محکومیت های قضایی صادره علیه تعدادی از دانشجویان دستگیر شده در پی ناآرامی های دی ماه سال گذشته بود.
برخی از دانشجویان در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران ظهر امروز (سه شنبه) نیز با تجمع در سالن اصلی دانشکده و با در دست داشتن پلاکاردهایی با مضامینی همچون 'تمامی دانشجویان بازداشتی حق تحصیل دارند'، 'دانشگاه پادگان نیست'، 'برخورد امنیتی محکوم است'، ' سال تحصیلی آینده با حضور تمامی همکلاسان در کلاس های درسی' ، 'بررسی پرونده دانشجویان درون دانشگاه' خواستار پیگیری مطالباتشان از جانب مسوولان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری شدند.
این تجمع مسالمت آمیز با حضور چند ده نفر دانشجو در حالی برگزار شد که یکی از معترضان در جمع آنان اظهار داشت: اساتید وعده پیگیری مطالباتمان را داده اند، دانشجویان منتظر پاسخگویی مسوولانه وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و یا نماینده تام الاختیار وی هستند تا دلایل دستگیری دانشجویان در تجمعات روز دانشجو را بیان کند.
وی ادامه داد: البته طی این چند روز پیگیری های مناسب و مطلوبی از جانب نماینده نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه شده و جلسات خوب، گرم و صمیمی در این راستا داشته ایم اما خواست اصلی دانشجویان حضور وزیر علوم در دانشکده و حضور دانشجویان دستگیر شده تا مهرماه سال جاری در دانشگاه است.
وی خاطرنشان کرد: امیدواریم وزارت علوم، تحقیقات و فناوری پیگیری های مصمم و جدی در این راستا داشته باشند تا شاهد لغو این گونه محکومیت های نادرست باشیم.
وی تصریح کرد: تمامی اتفاقات داخل دانشگاه بوده است و بر اساس قانون باید نهاد قضایی دانشگاه یعنی کمیته انضباطی به این مسایل رسیدگی کند .
در ادامه، بیانیه دانشجویان در سالن اجتماعات قرائت شد که در آن آمده است: در چند ماه اخیر خبرهایی از احکام برخی از دانشجویان همکلاسی‌مان منتشر شد که به شدت شوکه‌کننده بود؛ این احکام در ادامه روند بازداشت‌ های گسترده و احکام سنگین علیه دانشجویان از زمستان گذشته است، روندی که همچنان ادامه دارد.
در بخش دیگری از بیانیه آمده است: پیرو اتفاقات در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، روز دوشنبه مورخ 28 خردادماه 97 دانشجویان این دانشکده به تجمع و لغو امتحانات در اعتراض به صدور احکام قضایی سنگین برای دانشجویان پرداختند؛ این حرکت خودجوش منجر به حضور تنی چند از اساتید این دانشکده از جمله دکتر ضیا هاشمی، دکتر اعتمادی‌فرد، دکتر جوادی یگانه، دکتر آزاد ارمکی، دکتر توکل، دکتر اباذری، دکتر محسنی تبریزی، دکتر عنبری، دکتر منتظرقائم، دکتر فیروزآبادی و غیره در جمع دانشجویان منجر شد.
'گفت و گوی اساتید و دانشجویان پیرامون لغو احکام قضایی سنگین برای دانشجویان منجر به این شد که در اسرع وقت مسئولان و اساتید دانشکده نیز در کنار دانشجویان اقدامات و پیگیری لازم را انجام دهند؛ به طوری که نتیجه آن منجر به لغو احکام صادره گردد.'
'در همین جهت، اساتید و مسئولان دانشکده، دانشجویان را به تحریم نکردن امتحانات به شرط پیگیری ثمربخش لغو احکام راضی نمودند؛ تصمیم دانشجویان نیز با توجه به حسن نیت اساتید بر این شد که تا اطلاع ثانوی در امتحانات شرکت کنند و در عین حال اجازه یافتند که هر روز به صورت قانونی و امن در دانشکده دست به تجمع برای نیل به هدف مذکور بزنند'.
در همین زمینه، غلامرضا غفاری معاون فرهنگی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این مطالبات در ارتباط با چند حکم قضایی است که برای دانشجویان صادر شده است و وزارت علوم نیز پیگیر آن بوده و صحبت هایی را با بخش های مختلفی که می توانند کمک کنند؛ داشته اند.
وی گفت: وزارت علوم با نهادرهبری در دانشگاه ها و دادستانی صحبت هایی را داشته و حتی اسامی این دانشجویان را در اختیار دادستانی قرار داده و آنان نیز پیگیر موضوع هستند.
معاون فرهنگی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: این افراد از سوی مراجع قضایی دستگیر شده اند و استناد آنان نیز فعالیت غیرقانونی دانشجویان بوده است.
وی ادامه داد: اصل، شاکی پرونده است که مراجع امنیتی بوده اند که در نهایت پرونده به محاکم قضایی رفته و حکم برای آنان صادر شده است.
غفاری خاطرنشان کرد: بر همین اساس دانشجویان اگر حکم ناعادلانه دارند باید تقاضای تجدید نظر داشته باشند و وزارت علوم نیز پیگیر این امر است و حتی کمیته ای را برای این امر تشکیل داده است.
وی تصریح کرد: بنده هم اکنون در دانشگاه سبزوار هستم و گرنه به طور حتم در جمع دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران حضور یافته و همین توضیحات را ارایه می کردم.
علمی**9187**2017

برچسب‌ها:

نظر شما