شناسهٔ خبر: 26198648 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

هشدار عریقات درباره "بازی خیلی خطرناک" آمریکا

تشکیلات خودگردان فلسطین در واکنش به سفر دوره‌ای نماینده‌های آمریکا به منطقه اعلام کرد، روی مخالفت کشورهای عربی با طرح "معامله قرن" حساب باز می‌کند. همچنین روزنامه‌های عبری زبان از ارسال پیامی به رژیم صهیونیستی خبر دادند.

صاحب‌خبر -

ایران آنلاین / تشکیلات خودگردان فلسطین با پیش‌دستی درباره سفر دوره‌ای نماینده‌های آمریکا به منطقه نسبت به تلاش‌های این کشور برای استفاده از نوار غزه به عنوان کلید طرح "معامله قرن"هشدار داد.

مقامات فلسطینی در این باره گفتند، جارد کوشنر، داماد و مشاور رئیس جمهوری آمریکا و جیسون گرینبلات، نماینده رئیس جمهوری آمریکا در روند صلح خاورمیانه با هدف تبدیل نوار غزه به مرکز راه حل سیاسی براساس طرح معامله قرن به دنبال تامین مالی کشورهای عربی در طرح‌های حیاتی غزه هستند.

یک مقام فلسطینی بلندپایه تصریح کرد، پس از مخالفت محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین با هرگونه مذاکره سیاسی با دولت آمریکا به دنبال به رسمیت شناختن قدس اشغالی توسط این کشور به عنوان پایتخت اسرائیل، واشنگتن تلاش دارد از طریق گفت‌وگو درباره طرح‌های انسانی دارای ماهیت سیاسی جایگزینی در غزه ایجاد کند.

نبیل ابوردینه، سخنگوی ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین در بیانیه‌ای بار دیگر تاکید کرد، دولت آمریکا و اسرائیل به اسم کمک‌های انسانی به غزه برای جدا کردن این منطقه از کرانه باختری برنامه‌ریزی می‌کنند.

وی گفت، تشکیلات خودگردان فلسطین نسبت به پرداختن به هرگونه اقدامات از جمله دور زدن طرح ملی، جدایی غزه از کرانه باختری و چشم‌پوشی از قدس و مقدسات آن هشدار داد و تاکید کرد، رهبری فلسطین بر توانایی ملت خود برای ناکام گذاشتن همه طرح‌ها و توطئه‌های نابودی مساله فلسطین با حمایت و پشتیبانی کشورهای عربی و آزادگان جهان اطمینان دارد.

ابوردینه در پایان تصریح کرد، سیاست عباس روشن و ثابت است مبنی بر اینکه هیچ کشوری در غزه تشکیل نمی‌شود و بدون غزه هم کشوری شکل نخواهد گرفت و این موضع مورد اجماع فلسطین، کشورهای عربی و بین‌المللی است.

مقامات فلسطین اعلام کردند، بر روی مخالفت کشورهای عربی با طرح‌های آمریکایی که مورد قبول فلسطینیان نیستند، حساب باز می‌کنند.

نبیل شعث، مشاور عباس در امور خارجه و روابط بین‌الملل هم در این باره گفت، نشست اخیر کشورهای عربی در عربستان طرح آمریکا را ناکام گذاشت، کشورهای عربی مخالفت خود را با هرگونه طرح سیاسی اعلام کردند که مورد قبول فلسطینیان نیست.

وی افزود، درباره مساله فلسطین راه‌حل و عناصر آن روشن و مشخص است و آن برپایی کشور مستقل فلسطین با حاکمیت ارضی در مرزهای ۱۹۶۷ به پایتختی قدس شرقی است.

شعث ادامه داد، مشکل غزه تنها با اتحاد ملی فلسطین محقق می‌شود، کسی که این منطقه را محاصره و موجب نابسامانی اوضاع آن شده، طرف بهبودسازی این اوضاع نخواهد بود.

از سوی دیگر صائب عریقات، دبیرکل کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین گفت، واشنگتن در تلاش برای تبدیل مساله فلسطین از موضوعی سیاسی به موضوعی انسانی است.

وی تاکید کرد: واشنگتن در یکی از مقالات منتشر شده خواستار رهایی از رهبری فلسطین به دلیل پایبندی‌اش به اصول ملی و قدس به عنوان پایتخت کشور فلسطین شده و به نظر ما دولت آمریکا نیاز به رهبرانی دارد که با آنها برای واقعیتی که می‌خواهد تحمیل کند، همسو باشند.

عریقات تصریح کرد، آمریکا بازی بسیار خطرناکی را به واسطه تبدیل حقوق ملی به طرح‌های انسانی آغاز کرده؛‌ مساله‌ای که مستلزم اجرای توافقات آشتی و ایجاد نقطه تمرکز بر مشارکت کامل سیاسی براساس برنامه سازمان آزادیبخش است.

همزمان با این امر، گزارش‌های روزنامه‌های اسرائیل حاکی از آن است که جنبش حماس به واسطه طرف سومی پیامی به رژیم صهیونیستی ارسال کرده است مبنی بر اینکه اگر این رژیم دست از بمباران پایگاه‌های مختلف در غزه برندارد حملات موشکی از این منطقه به جنوب اراضی اشغالی را از سرمی‌گیرد.

جنگنده‌های اسرائیل روز یکشنبه در واکنش به پرتاب بادبادک‌های آتش‌زا به سمت اراضی اشغالی ۹ بار اهداف نظامی حماس در شمال غزه را مورد حمله قرار داد.

ارتش رژیم صهیونیستی در بیانیه‌ای اعلام کرد، در حملات مذکور دو پایگاه نظامی و یک کارگاه ساخت سلاح حماس را مورد هدف قرار داده است.  / ایسنا

نظر شما