شناسهٔ خبر: 26197865 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: رجا | لینک خبر

کشف حدود دو تن مواد مخدر در حاشیه مدارس

رئیس پلیس مواد مخدر نیروی انتظامی از رشد ۱۴ درصدی کشف انواد مواد مخدر در سال ۹۶ خبر داد.

صاحب‌خبر -
به گزارش رجانیوز به نقل از فارس، سردار زاهدیان رئیس پلیس مواد مخدر نیروی انتظامی در نشست خبری خود با اعلام این مطلب گفت: در سال 96 شاهد رشد 14 درصدی کشف مواد مخدر بوده ایم.
 
وی ادامه داد: براساس این رشد میزان کشف مواد مخدر در سال 96 به عدد 713 تن کشف توسط پلیس مواد مخدر رسید.
 
سردار زاهدیان تصریح کرد: از ابتدای سال 97 تا کنون هم 197 تن مواد کشف شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رشد 15 درصدی داشته است.
 
رئیس پلیس مواد مخدر ناجا همچنین از دستگیری 106 نفر از عناصر اصلی دخیل در قاجاق مواد مخدر در سه ماهه اول سال خبر داد.
 
وی به رشد 10 درصدی جمع اوری معتادان متجاهر و تحویل بیش از 7 هزار معتاد متجاهر به مراکز بازپروری در سالجاری اشاره کرد.
 
سردار زاهدیان گفت: در سال گذشته قریب به 2 تن مواد مخدر در حاشیه مدارس با شناسایی عوامل توزیع کننده در سطح کشور کشف شد.
 
رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا تصویب کرد: در اجلاس بین‌المللی معمولا موضوعات مطرح شده از سوی جمهوری اسلامی به تصویب اکثریت آرا می‌رسد و محور پلیس‌های کشورهای مختلف در حوزه مبارزه با مواد مخدر می‌شود. 
 
سردار زاهدیان با بیان این مطلب که پلیس ایران پرچمدار مبارزه با مواد مخدر است، ادامه داد: ما اشراف مناسبی نسبت به شبکه‌های انتقال مواد مخدر داریم. 
 
وی به عملکرد پلیس در خصوص پیشگیری از اعتیاد پرداخت و گفت:‌ توسعه مراکز مشاوره و مددکاری و پیشگیری در پلیس استان های مختلف و ایجاد 34 مرکز در سطح کشور از دستاوردهای این پلیس است. 
 
این مقام ارشد پلیس ناجا به آموزش چهره به چهره به یک میلیون و 600 هزار نفر اشاره و اعلام کرد: در محیط‌های مختلف آموزشی، آموزش پیشگیری از مواد مخدر انجام شد؛ همچنین آموزش همگانی نیز در سطح خانواده‌ها، محلات، محیط‌های آموزشی و... از سوی این پلیس به مرحله اجرا درآمد. 
 
وی گفت: 388 برنامه رادیویی و 241 برنامه تلویزیونی و 4 هزار خبر در حوزه پیشگیری از مواد مخدر تهیه و منعکس شد. 
 
رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا در خصوص عملکرد این پلیس در حاشیه مدارس اعلام کرد: قریب به 2 تن مواد مخدر در سال گذشته با شناسایی عوامل توزیع‌کننده در حاشیه مدارس کشف و ضبط شد. 
 
وی گفت: سال گذشته 500 مدرسه در سطح کشور را پوشش داده بودیم و امسال 2 هزار مدرسه هدفگذاری شده است؛ مدارس بیشتر در مناطق آلود‌ه‌اند و شامل مدارس پسرانه و دخترانه می‌شوند؛ همچنین تلاش شده که این محیط‌ها از معتادان متجاهر و خرده‌فروشان پاکسازی شوند. 
 
سردار زاهدیان به بحث رصد فضای سایبری پرداخت و تصریح کرد: بحث مواد مخدر در فضای سایبری به عنوان تبلیغ و تهدید مطرح است که با ایجاد مرکز اطلاعات فضای مجازی، امروز پایش و رصد انجام می‌شود. 
 
وی گفت: اقدامات خوبی در این خصوص در فضای مجازی انجام شده و تعدادی از باندها شناسایی و منهدم شدند؛ خبرهای جیدید از انهدام باندهای تبلیغ و توزیع مواد مخدر در فضای مجازی در روزهای آتی اطلاع‌رسانی خواهد شد. 
 
رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا در پاسخ به پرسش فارس در خصو صآمار دستگیری دانش‌آموزان و دانشجویان و کشفیات مواد مخدر از این قشر اعلام کرد:‌آمار دستگیری و تعداد افرادی که در مدرسه مصرف داشته‌اند محدود است. 
 
زاهدیان ادامه داد: غالب دانش‌آموزانی که دستگیر شده‌اند به واسطه مصرف مواد مخدر ترک تحصیل کرده و در مدرسه حضور نداشتند. 
 
رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا گفت: بیشتر کشفیات در حاشیه مدارس، قرص‌ها، گل، ماری‌جوآنا و حشیش بوده است.
 
وی افزود:‌ تعامل خوبی با آموزش و پرورش داشته‌ایم که بتوانیم عناصری را که احتمالا در مدرسه مصرف مواد داشته‌اند شناسایی کنیم تا با اجرای طرح‌های مناسب بتوانیم آنها را ترک دهیم. 
 
رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا در خصوص فعالیت آشپزخانه‌های تولید مواد مخدر اعلام کرد: آشپزخانه‌ها در نقاط پرت راه‌اندازی شده و تعدادشان زیاد نیست؛ امروز تولید مواد در آشپزخانه‌ها به صورت کار سازمان‌یافته نبوده و فقط به صورت زیرزمینی اداره می‌شود. 
 
این مقام ارشد ناجا اعلام کرد: از ابتدای امسال 12-13 مورد آشپزخانه در سطح کشور شناسایی و منهدم شده است. 
 
وی به شناسایی و انهدام 3-4 باند مواد مخدر صنعتی در فضای مجازی پرداخت و گفت:‌اشراف پلیس مبارزه با مواد مخدر بر فضای مجازی مطلوب است؛ البته در این فضا بیشتر تبلیغ و ترویج ماده مخدر گل انجام می‌شود. 
 
عالی‌ترین مقام پلیس مبارزه با مواد مخدر با اعلام این مطلب که سال گذشته در راه مبارزه با مواد مخدر 16 شهید تقدیم انقلاب شده است، اعلام کرد: 6 نفر از این شهدا از پرسنل پلیس مبارزه با مواد مخدر بوده و بقیه نیز در سایر پلیس‌های تخصصی از جمله مرزبانی و... فعالیت داشته‌اند. 
 
وی گفت:‌ در سنوات گذشته 12 هزار جانباز در راه مبارزه با مواد مخدر تقدیم انقلاب شده که سال گذشته آمار جانبازان این مبارزه به 48 نفر رسیده است. 
 
رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا بیشترین کشفیات مواد در کشور را تریاک، حشیش، مورفین، هروئین و شیشه عنوان کرد. 
 
سردار زاهدیان با اعلام این مطلب که مصرف گل رشد نداشته است، از افزایش دو برابری قیمت شیشه خبر داد و گفت: تولید و کشت گل به صورت مزرعه‌ای نداریم؛ بذر گل از اروپا وارد شده و به صورت گلخانه‌ای  و آپارتمانی تولید می‌شود. 
 
سردار زاهدیان در خصوص قوانین مبارزه با مواد مخدر اعلام کرد: سال گذشته 9 درصد افزایش دستگیری داشته‌ایم؛ قوانین مبارزه با مواد مخدری که وضع شده کار ما را سخت‌تر کرده است، چرا که قاچاقچیان متناسب با قانون خودشان را تنظیم می‌کنند و بر طبق ماده قانونی و حدود 100 تا 200 گرم کمتر از میزان موادی که برای آنها جرم‌های سنگین گذاشته شده، مواد را حمل و قاچاق می‌کنند؛ این موضوع باعث شده کار ما در رابطه با قاچاقچیان بیشتر و سخت‌تر شده است. 

نظر شما